۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
همکاری چین و «آسه آن»؛ تقویت تغییر اقلیم و تنوع زیستی| «توسعه اقتصاد سبز» موضوع مورد اجماع
بازار گزارش می دهد؛

همکاری چین و «آسه آن»؛ تقویت تغییر اقلیم و تنوع زیستی| «توسعه اقتصاد سبز» موضوع مورد اجماع

چین و «آسه آن» با ورود به سی امین سالگرد روابط مبتنی بر گفتگوهای دوجانبه، بر همکاری در خصوص تغییر اقلیم، تنوع زیستی و محیط زیست دریایی تأکید کردند.

بازار؛ گروه بین الملل: با توجه به دستاوردهای روابط چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) طی سال‌های گذشته، وزیر امور خارجه چین در اوایل سال جاری اعلام کرد که کشورش آماده همکاری با این اتحایه که یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا به شما می رود و بر اساس برنامه ریزی های منطقه ای قرار است تا در سال ۲۰۳۰، به چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود، در جهت غنی‌تر شدن مشارکت راهبردی و آغاز دوره‌ای جدید از صلح، توسعه و همکاری در منطقه است.

با نگاهی به مناسبات گذشته فی مابین، در می یابیم که روابط چین و «آسه آن» در طول سالها، نخستین های بی شماری را ایجاد کرده و چین اولین کشور بزرگی بوده که به پیمان دوستی و همکاری در جنوب شرقی آسیا ملحق شده و با آ سه آن یک مشارکت راهبردی ایجاد کرده است.

در حقیقت، چین نخستین اقتصاد بزرگی است که یک منطقه تجارت آزاد با آ سه آن تشکیل داده که حجم مبادلات بازرگانی توافق تجارت آزاد حدود ۲۹ درصد کل بازرگانی جهان بوده است. همچنین، دو طرف، برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به بزرگترین شریک تجاری یکدیگر تبدیل شده اند در حالی که پلتفرم‌های همکاری آسه‌آن به همراه پلتفرم هایی به رهبری این اتحادیه، نقش بسیار مهمی را در حفظ ثبات اجتماعی و رشد اقتصادی در منطقه آسیای شرقی در بحبوحه تغییرات جهانی ایفا کرده است. 

علاوه بر آن، از آن جایی که همکاری چین و آسه آن همیشه نتیجه گرا، پیشگام و پاسخگو به روندهای زمان بوده و این اتحادیه به موفق‌ترین و پویاترین نمونه همکاری منطقه‌ای تبدیل شده است، در زمان شیوع کرونا پاسخگویی مشترکی ارائه داده و در زمینه همکاری در خصوص بازگشایی اقتصاد پیشگام شدند.

 همکاری چین و آسه آن همیشه نتیجه گرا، پیشگام و پاسخگو به روندهای زمان بوده و این اتحادیه به موفق‌ترین و پویاترین نمونه همکاری منطقه‌ای تبدیل شده است

همچنین؛ هر دو طرف خود را وقف همکاری‌های عملی و اقداماتی در راستای کسب منافع دو جانبه و نتایج برد_برد کرده‌ و همکاری دو جانبه تجاری و اقتصادی را به سطح جدیدی رسانده اند.

همکاری چین و «آسه آن»؛ تقویت تغییر اقلیم و تنوع زیستی| «توسعه اقتصاد سبز» موضوع مورد اجماع

بر همین اساس، در روز جمعه با هدف برگزاری مراسم جشنی به منظور ورود به سی امین سالگرد روابط مبتنی بر گفتگوی دوجانبه، دو طرف «سال همکاری در زمینه توسعه پایدار» را در پکن آغاز کردند و بر همکاری در خصوص موضوعاتی چون تغییر اقلیم، تنوع زیستی و محیط زیست دریایی تأکید نمودند.

در همین راستا، طرفین در راستای اجرای بخشی از برنامه «سال همکاری در زمینه توسعه پایدار»، برگزاری مجموعه ای از فعالیتها شامل آموزش و گردهمایی به منظور تقویت همکاری در زمینه های مختلف زیست محیطی را به عهده خواهند گرفت و از سوی دیگر، گفتگوهایی با محوریت بازار کربن، محافظت از جنگلهای مانگرو، همکاری در حوزه سنجش از راه دور ماهواره ای و یک برنامه ساخت و ساز با قابلیت انرژی پاک نیز در حوزه این همکاریها برگزار خواهد شد.

در همین خصوص، معاون وزیر بوم شناسی و محیط زیست چین (MEE) در مراسم روز جمعه گفت: «توسعه اقتصاد سبز» به یک موضوع مورد اجماع چین و آسه آن تبدیل شده در حالی که بر تقویت همکاری های منطقه ای نیز تاکید گردیده است. 

«توسعه اقتصاد سبز» به یک موضوع مورد اجماع چین و آسه آن تبدیل شده در حالی که بر تقویت همکاری های منطقه ای نیز تاکید گردیده است 

این وزارت خانه همچنین اظهار کرده که سال ۲۰۲۱ سال خوبی برای روند حاکمیت جهانی محیط زیست است. برگزاری «سال همکاری در زمینه توسعه پایدار» نه تنها اقدام مهمی برای تعمیق مشارکت استراتژیک بین چین و آسه آن است بلکه بستری برای ارتقاء همکاری های زیست محیطی منطقه ای و جهانی در نظر گرفته می شود. 

خوزه سانتیاگو استا رومانا، سفیر فیلیپین در چین نیز در حاشیه مراسم  روز گذشته گفت: مشکلات جهانی به راه حل های جهانی نیاز دارد. امیدوارم گفتگوهای ما در این رویداد نمادین بتواند منجر به اقدامات معناداری شود که به تلاش های مشترک آ سه آن و چین برای دستیابی به توسعه پایدار می افزاید.

بر اساس آمار ۱۸ سال گذشته، در سال ۲۰۰۳، چین و آسه آن بیانیه مشترک مشارکت استراتژیک آسه آن و چین را برای صلح و سعادت امضا کرده و بر همکاری در زمینه محیط زیست و سایر مناطق تأکید کردند.

در سال ۲۰۱۰ نیز وزارت سابق حفاظت از محیط زیست چین، مرکز همکاری های زیست محیطی چین_آسه آن را تاسیس و به طور خاص امور همکاری زیست محیطی را تحت چارچوب آسه آن سازماندهی نمود.

علاوه بر آن، چین و این اتحادیه پس از آن، یک برنامه عملیاتی را اتخاذ کردند که همکاری در زمینه های اولویت گفتگو و تبادل سیاست های زیست محیطی، اشتراک اطلاعات زیست محیطی، ایجاد شهرهای پایدار و سازگار با محیط زیست، تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست، تبادل در صنایع و فن آوری های محیطی، ایجاد ظرفیت در حاکمیت محیط زیست و تحقیق مشترک تقویت گردید. 

بر همین اساس، بر اساس روابط گذشته و همزمان با اینکه همکاری دو طرف وسیع‌تر می‌شود، هر دو باید برای برخورداری از سطح بالاتری از همکاری استراتژیک و برقراری ارتباط نزدیک‌ تر به منظور داشتن آینده مشترک در چارچوب دیدگاه شراکت استراتژیک چین_آسه‌آن ۲۰۳۰ تلاش خود را به کار گیرند.

کد خبر: ۹۱٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha