۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
سایه سنگین انتخابات روی بازار سرمایه و ارز| رشد شاخص کل در صورت افزایش ارزش معاملات
تحلیل روزانه بورس؛

سایه سنگین انتخابات روی بازار سرمایه و ارز| رشد شاخص کل در صورت افزایش ارزش معاملات

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سایه سنگین انتخابات همچنان روی بازار سرمایه است، مطرح کرد: رشد شاخص کل در گروی افزایش ارزش و حجم معاملات است.

بازار؛ گروه بورس: پس از اعلام نامزدهای قطعی انتخابات وضعیت تقریبی بازار مشخص شد. همزمان پس از اعلام این خبر، ارز رو به رشد حرکت کرد و شاخص کل بازار هم به دنبال آن روی ریل صعودی افتاد. امروز هم با سنگینی سایه انتخابات بر بازار سرمایه، شاخص کل به واسطه رشد قیمت سهام در گروه‌های کامودیتی‌محور رشد کرد و بازار در منطقه سبز بسته شد. کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که این رشد بازار و ادامه‌دار بودن آن به بالا رفتن حجم و ارزش معاملات بستگی دارد که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

به هر حال، شاخص کل امروز در منطقه سبز بسته شد؛ به نحوی که از همان ابتدای معاملات روی ریل نزولی بود و تا انتهای زمان معاملات امروز توانست رشد چشمگیری از خود به جای بگذارد. این شاخص تا انتهای معاملات ۳۰ هزار و ۱۳۱ واحد افزایش یافت و به یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۴۷۹ واحد رسید تا تمام افت‌های هفته گذشته خود را جبران کند.

شاخص کل هم‌وزن نیز با وجود اینکه در اواسط معاملات کمی افت کرد، در پایان سبز بسته شد و امروز، با رشد ۲ هزار و ۴۶۲ واحدی، در ارتفاع ۳۸۵ هزار و ۶۱۲ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی نیز با درخشش نماد «فولاد» در پایان معاملات با رشد ۳۵ هزار و ۹۹۹ واحدی و روی ۹۰۴ هزار و ۶۶۰ واحد بسته شد. گفتنی است، «فولاد» از روز چهارشنبه بازگشایی شده است.

امروز، نمادهای «ثبهساز»، «کویر»، «وبملت»، «ولپارس»، «پتایر»، «خساپا» و «خودرو» بیشترین تراکنش را در بازار داشتند و علاوه بر این، نمادهای «فولاد»، «فارس»، «فملی»، «کگل»، «شستا» و «کچاد» بیشترین اثر مثبت و نماد «وامید» بیشترین اثر منفی را روی حرکت شاخص کل داشتند. گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها و شیمیایی برترین گروه‌های صنعتی بودند.

در معاملات روز جاری، اکثر سهم‌های فولادی رشد قیمت را تجربه کردند و در این میان، «فولاد»، «فخوز»، «کاوه» و «فنورد» بیشترین رشد قیمت را داشتند، اما در مقابل، نمادهای «کویر» و «فخاس» از جمله سهم‌های قرمز فولادی بودند. نمادهای سنگ آهنی «کچاد» و «کگل» رشد قیمت را تجربه کردند. در بازار فرابورس هم «ذوب» نزدیک ۵ درصد رشد قیمت داشت.

معاملات امروز با رخ‌نمایی سهامداران در جبهه خرید آغاز شد. این قدرت خرید ابتدا تنها در لیدرهای بازار محسوس بود، اما رفته رفته اقبال سهامداران را به تعداد بیشتری از نمادهای معاملاتی مشاهده کردیم. البته، این ستاره خوش‌اقبال تقاضا در کوچکترهای بازار نیز جلب توجه می‌کرد.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز گفت: بازار در معاملات روز جاری عملکرد بسیار خوبی را پشت س گذاشت و افزایش تقاضا در سهم‌های شاخص‌ساز و سهم‌های کوچک نشان می‌دهد که حرکت صعودی بازار شرو شده است، اما روند بازار در بلندمدت را نمی‌توان به طور قطعی پیش‌بینی کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: سهم‌های کوچک بازار سرمایه از روز چهارشنبه حرکت خود را آغاز کردند و روند حجم و ارزش معاملات در این سهم‌ها نشان از به تعادل رسیدن آن‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اگر مدتی ارزش معاملات صعودی باشد و ورود پول حقیقی به بازار ادامه داشته باشد، روند بازار صعودی خواهد ماند و اگر شاخص کل بتواند محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد را رد کند، در بلندمدت هم حرکات مثبتی خواهد داشت.

نوروزی درباره حرکات گروه‌های مختلف در بازار سهام مطرح کرد: گروه سیمانی با توجه به اینکه ورود پول خوبی را در هفته گذشته داشت، در این هفته هم به لحاظ تکنیکالی می‌توانند روند متعادلی را داشته باشند و برای ورود به سرمایه‌گذاری جذاب باشند. گروه خودرویی نیز در محدوده مناسبی قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد در این هفته حرکت‌های خوبی را داشته باشند. همچنین گروه پالایشی‌ هم به دلیل اصلاح قیمتی که داشتند در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار گرفته‌اند، اما گروه فلزات اساسی در این هفته به دلیل بالا رفتن قیمت‌های جهانی و همچنین صادراتی بودنشان می‌توانند ارزندگی بالایی داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز روند دلار در بازار صعودی است و در پایان معاملات امروز هم اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است، می‌توان انتظار داشت که فردا هم بازار رشدی باشد، اما نمی‌توان انتظار داشت که بازار مانند امروز رشد داشته باشد.

کد خبر: ۹۱٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha