۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
تولید و تقاضا تناسب ندارد؛ نیازمند ریل‌گذاری اقتصادی هستیم
مشکلات بانوان بازرگان در گفت‌وگو با بازار تشریح شد؛

تولید و تقاضا تناسب ندارد؛ نیازمند ریل‌گذاری اقتصادی هستیم

مشهد- انباشت تولید و نبود امکان فروش،عدم برگزاری نمایشگاه‌ها به دلیل کرونا و مغفول ماندن نمایشگاه‌های مجازی از مشکلات این روزهای بازرگانان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فعالیت کانون زنان بازرگان در سال‌های گذشته به همه ثابت کرد که نه‌تنها بانوان می‌توانند در حوزه صنعت، کشاورزی، تجارت و بازرگانی نقش‌آفرینی کنند، بلکه امروز به رایزنان و نمایندگان اقتصادی ایران تبدیل‌شده‌اند.

این کانون همانند دیگر تشکلات اقتصادی در کشور و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، دارای یکسری وظایف و اختیارات است، اما نبود ساختارهای قانونی، حمایتی و فرهنگی سبب شده تا این زنان در حوزه اقتصادی، تجارت و بازرگانی با کمترین اختیارات، موتور توسعه کشور را به حرکت درآورند.

علیرغم اینکه کانون زنان بازرگان با داشتن بیش از ۲۱ شعبه در استان‌های کشور توانسته از تمام ظرفیت‌های اقتصادی بهره‌مند شود، اما همچنان فضای جامعه به پیشتازی این زنان باور ندارد و در برخی موارد شاهد هستیم که آن‌ها برای کوچک‌ترین رویداد تجاری بین‌المللی با چالش و مشکل روبه‌رو می‌شوند.

در این راستا به‌منظور نیم‌نگاهی با بخشی از مشکلاتی که در حال حاضر این بانوان بازرگان در عرصه تجاری و بین‌المللی با آن سروکار دارند با رئیس هیئت‌مدیره کانون بازرگانی بانوان خراسان رضوی و دیگر اعضای آن‌هم کلام شدیم.

مشکلات سد راه بانوان بازرگان
رئیس هیئت‌مدیره کانون بانوان بازرگان خراسان رضوی در این رابطه به بازار می‌گوید: یکی از هدف‌های اصلی کانون زنان بازرگان در سطح کلان اقتصادی کشور، فراهم کردن بستر برای ورود زنان به میدان مذاکرات اقتصادی، رویدادهای تجاری و هیئت‌های اقتصادی است.

مریم‌ سراج احمدی در گفت‌وگو با بازار اذعان می‌کند: اعتقاد ما این است که جنس رویدادهای تجاری در اقتصاد بین‌الملل می‌تواند بسترهای فراوانی را در شکل‌گیری ارتباط بیشتر با شبکه‌های اقتصادی برون‌مرزی زنان فراهم کرده و زمینه رشد و توسعه تجاری را افزایش دهد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون بازرگانی بانوان استان خراسان رضوی در خصوص مشکلات این کانون به ما می‌گوید: همان‌طور که مشاهده می‌کنید در طول سال گذشته شیوع بیماری کرونا حتی اجازه نداده تا اعضای این کانون به‌صورت حضوری تشکیل جلسه دهد.

تولید و تقاضا تناسب ندارد؛ نیازمند ریل‌گذاری اقتصادی هستیم

وی ابراز می‌کند: پیش‌ازاین به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری حضوری اعضاء نبود لذا بانوان فعال حالا پس از مدت‌ها توانستند دورهم جمع شوند و پیرامون مشکلات به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.

احمدی اذعان می‌کند: خوشبختانه کانون دارای بضاعت‌های لازم برای ورود و شناخت به مشکلات را دارد و می‌تواند در کنار کارآفرینان باشد و لذا با توجه به افزایش فعالیت بانوان در عرصه های اقتصادی مانند مشاغل خانگی و صنایع دستی کانون زنان خراسان رضوی به شناسایی نقاط قوت و ضعف این بانوان پرداخته و در راستای آن به برنامه ریزی برگزاری جلسات و کلاس های آموزشی جهت توانمندسازی بانوان کرده است.

وی ابراز می کند: هدف ما در کانون علاوه بر ارتقا توانمندی ،شناسایی سرمایه گذاران و معرفی اعضا توانمند به آنان جهت ارتقا روحیه مشارکتی در بانوان عزیز می باشد.

مشکلات سد راه بانوان بازرگان
رئیس هیئت‌مدیره کانون بازرگانی بانوان استان خراسان رضوی هم‌چنین در پاسخ به دیگر سؤال ما مبنی بر اینکه چه مشکلاتی در حال حاضر سد راه کارآفرینان اقتصادی و بانوان بازرگان هست می‌افزاید: انباشت تولید و نبود امکان فروش، عدم برگزاری نمایشگاه‌ها به دلیل کرونا و نشناختن نمایشگاه‌های مجازی از مشکلات این روزها است.

وی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات در حوزه فعالیت‌های اقتصادی عدم اطلاعات و آمار دقیق است تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به‌صورت کارگاه‌های زیر پله‌ای است و هنوز بانک اطلاعاتی دقیقی از فعالان اقتصادی در این راستا وجود ندارد که همین موضوع سبب فرار مالیاتی بسیاری از آن‌ها نیز شده است.

احمدی اظهار می‌کند: خوشبختانه در حالی که می توان از تولیدات صادرات محور در این استان بهره برد اما متأسفانه به دلیل ضعف و عدم نظارت واقعی بازارهای جهانی را ازدست‌داده‌ایم که امیدواریم با تلاش و تولیدات خوب ،امکان و زمینه صادرات را فراهم آوریم.

وی بیان می‌کند: از دیرباز در بخش‌هایی چون فرش ،صنایع‌دستی این امکان مهیا شد و می‌توانیم با برند سازی دیگر کالاها این مسیر را به‌درستی ادامه دهیم .

وی از دیگر مشکلات مطرح‌شده توسط بانوان فعال در عرصه اقتصادی را نداشتن کارت بازرگانی اعلام کرده و می‌گوید: کانون در این بخش امکان کمک‌های لازم را دارد و می‌تواند صادر یا تمدید شدن کارت‌ها را انجام دهد.

نیازمند ریل‌گذاری اقتصادی هستیم
در همین راستا دکتر نورالهدا پور عباس عضو دیگر کانون بازرگانی استان خراسان رضوی نیز بابیان اینکه امسال، سال تولید ،پشتیبانی و مانع زدایی نام‌گرفته است در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: این شعار نشان می‌دهد که بیش از هر چیز نیازمند همدلی ،همکاری و تلاش مضاعف هستیم  تا ریل‌گذاری اقتصادی بتواند به سمت تولید حرکت کند.

تولید و تقاضا تناسب ندارد؛ نیازمند ریل‌گذاری اقتصادی هستیم

وی بیان کرد: مانع زدایی و پشتیبانی دو بال تولید هستند و تا زمانی که ماندانیم‌ چه مشکلاتی که برسر تولید اعضا وجود دارد نمی‌توانیم در رفع آن کمکی انجام دهیم.

پور عباس اذعان کرد: به اعتقاد من با تعامل بیشتر و دوسویه می‌توانیم مشکلات را مرتفع سازیم ازاین‌رو در سال ۸۹ شورای گفت‌وگو به‌منظور تبادل بین بخش خصوصی با دولت راه‌اندازی شد تا در راستای تسریع فعالیت‌های اقتصادی بکوشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که این شوراها درسته ملی برگزار می‌شود و تمام اطلاعاتی از شوراهای استانی به وزارت کشور منتقل می‌شود تا موانع را از پیش روی فعالان اقتصادی بردارند .

نبود برنامه مدیریتی
عضو کانون بازرگانی استان خراسان رضوی در ادامه در خصوص عدم موفقیت در کسب‌وکارهای خرد در دوران کرونا نیز گفت: یکی از عدم موفقیت‌ها را می‌توان در عدم برنامه‌ریزی‌های مدیریتی اعلام کرد و در گام‌های بعدی می‌توان به عدم اطلاعات و تجربه در بحث‌های اقتصادی اشاره داشت.

وی افزود: عوامل دیگری مانند نیروی انسانی، عدم مهارت‌های ارتباطی لازم ،عدم یادگیری از شکست‌های گذشته ،نادیده گرفتن نیازهای مشتری، عدم تنوع بخشیدن به کار و یا مشکلات مالی و همچنین عوامل بیرونی مانند بیکاری ، بهره وام از مهم‌ترین مشکلات پیش روی تولیدکننده‌ها است.

دکتر پور عباس بابیان اینکه هدف کانون زنان بازرگان خراسان رضوی توانمندسازی بانوان در حوزه کسب‌وکار خرد است افزود: در این راستا نیز سعی داریم تا به‌منظور ارتقای کار بانوان برند سازی، کیفی سازی و استانداردسازی محصولات  و معرفی نمایشگاه‌های مرتبط با تولید، مشاوره جهت بسته‌بندی محصول و سایر خدمات را ارائه کنیم.

کد خبر: ۹۱٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha