۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
مردم جنوب استان قزوین تا ۲ سال آینده از آب گوارا برخوردار می‌شوند
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

مردم جنوب استان قزوین تا ۲ سال آینده از آب گوارا برخوردار می‌شوند

قزوین- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: با احداث و تکمیل سد بالاخانلو تا دو سال آینده جمعیت ساکن در پنج شهر و ۳۰ روستای جنوب استان از آب شرب گوارا برخوردار خواهند شد.  

حمید منصوری در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص روند احداث سد بالاخانلو اظهار داشت: برای تامین آب شرب گوارا و استاندارد مردم مناطق مختلف استان در سالهای اخیر با پیگیری های مجدانه مسئولان استانی چند طرح مهم آبی تعریف و عملیاتی شده که تکمیل آنها می تواند چالش های آبی استان در دهه های آینده را برطرف کند.

تکمیل رینگ آبی جنوب استان 
وی بیان کرد: یکی از این طرح های مهم احداث سد بالاخانلوست که این سد در محدوده شهرستان بوئین زهرا و در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان واقع شده و با احداث آن آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان تامین خواهد شد.

ملکی تصریح کرد: ساخت این سد که ظرفیت مخزن آن ۳۸.۵ میلیون مترمکعب است در سال ۹۱ آغاز شد و به عنوان طرح استانی ملی شده عملیات اجرایی آن با پیگیری های انجام شده سرعت گرفت و از سال ۹۶ نسبت به نصب ابزار دقیق و سال ۹۷ نصب تجهیزات هیدرومکانیکال اقدام شد.

وی بیان کرد: از مهمترین اهداف تعریف شده برای احداث سد تامین آب کشاورزی ۴۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست، یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب مصرف زیست محیطی و ۳ میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی است.

۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی سد بالاخانلو
منصوری تصریح کرد: برآورد اولیه ساخت این سد ۳۹۴ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۴۶ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و حدود ۶۷ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می کنیم آبگیری آن امسال انجام شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآور شد: تکمیل سد حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد و اولویت ما آبگیری سد در نیمه اول سال جاری است و امیدواریم در تداوم مساعدت های سازمان برنامه و بودجه و اختصاص بموقع اعتبارات بتوانیم ساخت سد را سرعت بخشیده و مرحله آبگیری را انجام دهیم.

اجرای ۸۰ کیلومتر خط انتقال سد/ ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی سد
وی افزود: خط انتقال این سد حدود ۸۰ کیلومتر و تصفیه خانه آن با ظرفیت ۴۰۰ لیتر در ثانیه معادل سالانه ۸ میلیون مترمکعب است.

منصوری تصریح کرد: تونل انحراف، فرازبند و نشیب بند و احداث بدنه سد با ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و حفاری و تزریق ۱۰۰ درصد، سر ریز سد حدود ۷۰ درصد و اجزای سد و تجهیزات ابزار دقیق تا ۴۰ درصد و نصب ابزار هیدرو مکانیکال ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که مجموع عملیات بین ۶۷ تا ۷۰ درصد از پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر همه نیازهای آبی مورد نیاز استان از محل آبهای زیرزمینی تامین می شود که به دلیل افت سطح ایستایی با کاهش کیفیت آب مواجهیم و سد بالاخانلو که از آبهای سطحی تغذیه شده و کیفیت بالایی دارد می تواند با تلفیق آب زیرزمینی آب شرب مردم منطقه را تا افق ۱۴۲۵ تامین می کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآور شد: این سد پیوست زیست محیطی و اجتماعی دارد و در راستای پدافند غیر عامل تعریف شده و در اهداف آن ضمن تامین آب شرب منطقه،  معادل سه میلیون مترمکعب برای تغذیه مصنوعی، آبیاری تلفیقی ۴۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست و یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب برای امور زیست محیطی پیش بینی شده است.

وی حجم آب قابل تنظیم سد را ۱۲ میلیون و ۶۰۰  هزار مترمکعب دانست و اظهار داشت: با احداث این سد کیفیت آب شرب و گوارای بیش از ۱۵۱ هزار نفر از جمعیت ساکن در منطقه تا ۲۵ سال آینده تامین خواهد شد.

منصوری بیان کرد: با پیگیری انجام شده تلاش می کنیم این سد در دو سال آینده تکمیل شده و به بهره برداری برسد و ضمن تامین آب شرب مورد نیاز جنوب استان گام موثری در رونق اقتصادی منطقه برداشته شود.

وی گفت: تخصیص بموقع اعتبارات، تملک اراضی و تخلیه روستای بالاخانلو(با آبگیری سد روستای بالاخانلو زیر آب خواهد رفت) از مشکلاتی است که برای رفع آن باید اقدام مقتضی صورت گیرد.

منصوری تصریح کرد: در بازدیدی که در هفته گذشته از سوی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور از این سد صورت گرفت تایید شد که سد بالاخانلو از نظر عملیات اجرایی فنی و کیفی در ردیف بهتربن سدهای کشور محسوب می شود.  

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با احداث سد بالاخانلو آب شرب گوارای شهرستان بوئین زهرا و روستاهای منطقه تا ۲۵ سال آینده تامین خواهد شد و این دستاورد مهم موجب رضایت مندی و تضمین سلامت مردم نیز خواهد شد.

کد خبر: ۹۱٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha