۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
سایه روشن تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر بخش مسکن| مخالفان و موافقان چه می گویند؟
«بازار» گزارش می دهد

سایه روشن تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر بخش مسکن| مخالفان و موافقان چه می گویند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب رساندند که نشان می دهد این طرح دارای مخالفان و موافقان بیشماری است و اجرای آن نباید با تعجیل به قانون تبدیل شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه با کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه موافقت کردند که این طرح نشان می دهد هنوز دارای موافقان و مخالفان سرسختی است. اگر چه این طرح موافقان و مخالفانی در بین کارشناسان و حتی خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد اما به نظر می رسد تاثیر این طرح به مراتب بیشتر از تاثیر اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه خواهد بود و احتمال دارد با اجرای طرح مزبور بسیاری از سازندگان مسکن از بازار ساخت و ساز خارج و تعادل عرضه و تولید مسکن بیشتر از گذشته از تقاضای انباشته شده عقب بماند.

سایه روشن تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر بخش مسکن| مخالفان و موافقان چه می گویند؟

البته موافقان طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر این باور هستند که با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از اموال منقول و غیر منقول می توان از جهش قیمت در این بازارها جلوگیری کرد.

تبدیل شدن مسکن از کالای سرمایه ای به کالایی مصرفی سالهاست که به یک آرزو تبدیل شده و همگان به خوبی می دانند بازار مسکن همواره بعد از یک دوره ثبات و یا کاهش قیمت با یک جهش شدید مواجه شده است

یکی از موافقان اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه «مهدی روانشادنیا» عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که تبدیل شدن مسکن از کالای سرمایه ای به کالایی مصرفی سالهاست که به یک آرزو تبدیل شده و همگان به خوبی می دانند بازار مسکن همواره بعد از یک دوره ثبات و یا کاهش قیمت با یک جهش شدید مواجه شده است.

یکی از مولفه های اصلی تعیین قیمت مسکن نرخ دلار است و وقتی قیمت آن افت پیدا می کند قائدتا باید قیمت مسکن هم کاهش یابد اما در حقیقت سایر عوامل مثل نهاده های تولید مسکن و عوارض ساختمانی در سال جاری افزایش یافته است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه با افت نرخ ارز یکی از بازارهای موازی با بخش مسکن به نوعی عقب نشینی کرد ادامه داد: یکی از مولفه های اصلی تعیین قیمت مسکن نرخ دلار است و وقتی قیمت آن افت پیدا می کند قائدتا باید قیمت مسکن هم کاهش یابد اما در حقیقیت سایر عوامل مثل نهاده های تولید مسکن و عوارض ساختمانی در سال جاری افزایش یافته است.

روانشادنیا در پاسخ به این پرسش که موافقان این طرح عنوان می کنند که کشورهای پیشرفته این طرح مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می کنند پس طرح خوبی است؟ گفت: در خصوص تبدیل مسکن به کالای مصرفی باید تلاش و برنامه ریزی کرد. چرا که کشورهایی که این روزها شاهد این وضعیت هستند که مسکن به کالای مصرفی تبدیل شده سالها تلاش و برنامه ریزی و اجرای برخی برنامه ها مثل مالیات بر عایدی سرمایه را داشته اند.

وی افزود: خروج تقاضای سرمایه ای از بخش مسکن با آغاز دریافت مالیات بر خانه های خالی از سکنه می تواند یک گام رو به جلو باشد تا مسکن به یک کالای مصرفی تبدیل شود. بنابراین شاید بتوانیم بگوییم که با دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه التهاب بازار مسکن کاهش یابد اما برای تبدیل مسکن به کالای مصرفی باید سالها تلاش و برنامه ریزی کرد.

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در اکثر کشورهای پیشرفته باعث شده تا مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شود. اما در ایران سهم بالای مسکن در سبد خانوار همواره خرید مسکن را جزء ضروری ترین کالاهای هر خانوار کرده است

وی خاطر نشان کرد: اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در اکثر کشورهای پیشرفته باعث شده تا مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شود. اما در ایران سهم بالای مسکن در سبد خانوار همواره خرید مسکن را جزء ضروری ترین کالاهای هر خانوار کرده است.

مالیات بر عایدی سرمایه صرفاً فردی را هدف قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مولد انجام نمی‌دهد و فقط ۴ بازار املاک، خودرو، طلا و ارز را هدف قرار می‌دهد. اگر فرد بیش از نیاز مصرفی در این ۴ بازار خرید داشته باشد، مالیات بر عایدی سرمایه شامل او می‌شود

سایه روشن تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر بخش مسکن| مخالفان و موافقان چه می گویند؟

اما مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با «هیبنا» با بیان اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر موضوع تقویت تولید تمرکز دارد و اجازه ورود واسطه‌ها به اقتصاد را نمی‌دهد و مانع سوداگری در اقتصاد کشور خواهد شد، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه صرفاً فردی را هدف قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مولد انجام نمی‌دهد و فقط ۴ بازار املاک، خودرو، طلا و ارز را هدف قرار می‌دهد. اگر فرد بیش از نیاز مصرفی در این ۴ بازار خرید داشته باشد، مالیات بر عایدی سرمایه شامل او می‌شود.

بازار مسکن یکی از بازارهایی است که برخی معتقدند نابسامانی چندساله در آن طی سال های گذشته، ناشی از سوداگری بوده است. در این خصوص موافقان این طرح معتقدند، همه تقاضاهای مصرفی و واقعی در قانون دیده شده و مخاطب این قانون مصرف‌کننده واقعی نیست بلکه دلالی است که هزار واحد مسکونی می‌خرد،آن را دو سال خالی نگه می‌دارد و سپس با قیمتی چند برابر می‌فروشد.

موافقان طرح معتقد هستند که این طرح کاملا به نفع مصرف کننده واقعی است و قطعا با اجرای آن، بخشی از فعالیت های دلالان و سوداگران بازارهای اقتصادی کاهش خواهد یافت. چرا که در شرایط کنونی بازارهای اقتصادی کشور از جمله ارز، طلا و مسکن بیشتر از آنکه در دستان مصرف کننده واقعی باشد، توسط دلالان مدیریت می شود، در این وضعیت و با فقدان ابزارهای مالیاتی، افراد به بازارهای اقتصادی، رویکرد و نگاه سرمایه گذاری دارند، حال اگر سیستم های مالیاتی بر این بازارها اعمال شود، قطعا دایره سود دلالان به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

مخالفان مالیات بر عایدی سرمایه معتقد هستند در کشورهایی که اقتصاد با ثبات دارند تاثیر خوبی دارد اما در کشوری که با تحریم و تورم درگیر است اثرات منفی به بار می آورد

اما در عین حال مخالفان با طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر این باور هستند، طی سال های اخیر برخی قصد داشتند مجوز دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را از مجلس بگیرند تا به امروز در این زمینه موفق نبودند.

به اعتقاد آنها مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی که اقتصاد با ثبات دارند تاثیر خوبی دارد اما در کشوری که با تحریم و تورم درگیر است اثرات منفی به بار می آورد.

مخالفان با تاکید بر اینکه کشورهای اجرا کننده مالیات بر عایدی سرمایه هیچ کدام با تحریم و تورم شدید مواجه نیستند، عنوان می کنند که آوردن الفاظی مانند سوداگری باعث نادیده گرفتن فشار مضاعف بر مردم نمیشود، این طرح افزایش قیمت خودرو، طلا و ارز را به همراه دارد.

برخی انبوه سازان نیز معتقد هستند که برخی طرح ها شاید در ظاهر برای مصرف کننده مفید باشد اما در نهایت بر تولید واحد مسکونی تاثیر منفی خواهد داشت و همین مساله موجب خواهد شد که استقبال سازندگان را در ساخت و ساز کاهش و تهدیدی بر عرضه مسکن شود. 

در نهایت پس از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات این طرح به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس با آن موافقت کردند. اکنون این طرح برای بررسی جزئیات به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شد تا پس از بررسی بر سر جزئیات مجدد به صحن علنی مجلس تقدیم شود تا در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۹۰٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha