۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱
سرشاخه کاری ۵۶۰ هکتار باغ گردو در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد؛

سرشاخه کاری ۵۶۰ هکتار باغ گردو در آذربایجان شرقی

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: تاج و سرشاخه در سطح ۵۶۰ هکتار از باغ های گردوی استان تعویض شده است.

به گزارش بازار، اکبر فتحی در بازدید از طرح تعویض تاج درختان گردو در بخش خسروشاه شهرستان تبریز اظهارکرد: طرح تعویض تاج درختان گردو در استان به شکل حرفه‌ای از سال ۹۶ آغاز شده و توفیقات خوبی در توسعه آن صورت گرفته است.

وی افزود: در زمینه توسعه باغهای گردو از گذشته‌های دور اقدامات زیادی انجام گرفته، ولی ارقام استفاده شده ارقام بذری و محلی هستند که به لحاظ کمی و کیفی مطلوبیت ندارشته و محصولات تولیدی بازارپسندی مناسبی ندارند، لذا برای حل این مشکل با استفاده از پیوند، ارقام مرغوب سازگار با شرایط استان به تعویض تاج درختان اقدام می‌شود.

وی با بیان این‌که در این روش، درختان در سال سوم به باردهی می‌رسند و مبارزه با آفات و بیماری‌ها به دلیل ارتفاع کم درختان آسان تر می‌شود ادامه داد: امیدواریم باغداران با استفاده از این روش ضمن تولید محصول مرغوب و بهبود عملکرد از اتفاقات ناگوار در زمان برداشت محصول درختان با تنه و ارتفاع بزرگتر جلوگیری کنند.

فتحی گفت: محصول گردو با سطح زیر کشت حدود ۱۴ هزار هکتار در استان جزو محصولات مهم خشکباری و درآمدزای استان است و تعویض تاج و سرشاخه کاری بهترین راهکار اصلاح باغ‌های گردوی ناهمگن است.

وی خاطرنشان کرد: در طول ۴ سال گذشته از ۱۳ هزار و ۹۰۴ هکتار سطح زیرکشت درختان بارور گردو در آذربایجان شرقی در حدود ۳۰۰ هکتار از باغات گردوی استان مکان یابی و سرشاخه کاری انجام پذیرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته و برش شهرستانی مقرر شده است امسال در ۲۶۰ هکتار دیگر از باغهای گردوی استان که مکان یابی شده طرح سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان اجرا شود.

کد خبر: ۹۰٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha