۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
خسارت میلیاردی قطعی برق به مرغداران ایلامی| تولیدکنندگان در انتظار حمایت هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارت میلیاردی قطعی برق به مرغداران ایلامی| تولیدکنندگان در انتظار حمایت هستند

ایلام- قطعی‌های مکرر برق طی یک هفته گذشته در استان ایلام علاوه بر خسارت به بخش‌های مختلف، باعث ضرر و زیان میلیاردی به مرغداران استان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قطعی مکرر برق که این روزها در استان ایلام به معضلی بزرگ تبدیل شده است، با افزایش دما و خشکسالی و عدم مدیریت مصرف می‌توان گفت تابستانی سخت در انتظار مردم است.

قطع مکرر برق در چند روز اخیر در بسیاری از حوزه‌ها و صنعت‌های مختلف مشکلاتی را به دنبال داشته‌است، یکی از صنوفی که در طول چند روز گذشته خسارت‌های میلیاردی به آنها وارد شد، مرغداری‌های استان ایلام است.

استان ایلام دارای بیش از ۴۰۰ واحد مرغداری با تولید سالانه ۵۳ هزار تن گوشت سفید است، صنعت پرورش مرغ از جمله زیربخش‌های مهم حوزه کشاورزی است.

در چند سال گذشته این صنعت با مشکلات فراوانی مانند تامین نهاده‌های دامی، نوسان قیمت دارو و… مواجه بوده و حالا قطعی برق نیز به آنها ضرر و زیان میلیارد وارد کرده است.

مشکلات قطعی مکرر برق یکی از عمده عواملی است که به مرغداری‌ها آسیب زده و باعث خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای مرغداران شده است.

مرغداری‌های ایلام با خسارت ۳۰ درصدی مواجه شدند
نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به قطعی مکرر برق در ساعات شبانه‌روز، متأسفانه این قطعی در مرغداری‌ها بین پنج تا شش ساعت بوده که در این حالت موتورهای برق مرغداری‌ها برای خاموشی‌های بین یک تا دو ساعت جوابگو بوده و به‌همین خاطر مرغداری‌های استان با خسارت‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند.

یدالله سجادی‌فر تصریح کرد: علاوه بر خسارت به مرغ‌های آماده تحویل به بازار، شوک و استرسی که بر اثر قطعی برق به جوجه‌ها وارد شده، باعث تلفات آنها نیز شده‌است.

خسارت میلیاردی قطعی برق به مرغداران ایلامی/ تولیدکنندگان در انتظار حمایت هستند

وی با اشاره به اینکه قطعی برق حدود ۳۰ درصد به مرغداری‌های استان خسارت وارد کرده‌است، گفت: با توجه به قطعی‌های مکرر برق، دستگاه‌های برقی موجود در مرغداری‌ها مثل دینام‌های مولد نیز از کار افتاده و در این زمینه نیز خسارت‌هایی به مرغداری‌ها وارد شده‌است.

سجادی‌فر در پایان گفت: از مسئولان شرکت توزیع نیروی برق درخواست داریم، برق مرغداری‌های استان نسبت به مناطق مسکونی کمتر قطع شود تا خسارت‌های بیشتری به صنعت مرغداری وارد نشود.

مرغداری ها متحمل بیشترین ضرر از قطعی برق
یکی از مرغداران ایوانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به قطعی برق در روزهای گذشته متأسفانه یک هزار و ۲۰۰ جوجه ۵۱ روزه بر اثر قطعی هفت ساعته برق تلف شده‌اند.

نظام اسماعیل بیگ بیان کرد: علاوه بر این، دستگاه‌های ژنراتور برق مرغداری نیز آسیب جدی دیده و غیره قابل‌استفاده است، این در حالی است که روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در این رابطه خسارت و ضرر دیده‌ایم.

با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما پیش‌بینی می‌شود روند قطعی برق ادامه یابد، لذا از مسئولان درخواست داریم با در اختیار دادن تسهیلات کم بهره به مرغداران از افزایش خسارت‌ها جلوگیری کنند

وی گفت: با توجه به اینکه شهرستان ایوان جزو مناطق سردسیر است، در طول روز با قطعی ۷ الی ۸ ساعته برق مواجه شده و مرغداران این منطقه بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند.

وی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما پیش‌بینی می‌شود روند قطعی برق ادامه یابد، لذا از مسئولان درخواست داریم با در اختیار دادن تسهیلات کم بهره به مرغداران از افزایش خسارت‌ها جلوگیری کنند.

خسارت میلیاردی به مرغداری‌ها
یکی دیگر از مرغداران شهر ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه بنده دارای چهار سالن مرغداری در نقاط مختلف استان هستم، قطعی‌های مکرر برق حدود یک میلیارد تومان خسارت به این چهار مرغداری وارد کرده است.

سیروس رشنوادی در ادامه گفت: متأسفانه به‌علت هزینه بالای بیمه، نتوانسته‌ایم مرغداری‌های خود را بیمه کنیم و این یکی از عمده‌ترین مشکلات در این زمینه است.

خسارت میلیاردی قطعی برق به مرغداران ایلامی/ تولیدکنندگان در انتظار حمایت هستند

وی اظهار کرد: مسئولان مربوطه باید با توجه به شعار سال، به فکر بوده و مشکلات بیمه‌ای ما را نیز مد نظر بگیرند چرا که اگر بیمه‌ای در کار بود خسارت‌های واردشده قابل جبران بود.

رشنوادی در پایان گفت: مسئولان شرکت توزیع نیروی برق باید در زمینه قطعی برق برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام می‌دادند و با مطالعه بیشتر ابتدا مشاغل را دسته‌بندی کرده تا در این مورد خسارت‌های وارده کمتر بود.

نبود مولد مناسب در مرغداری‌های استان ایلام
سخنگوی صنعت توزیع نیروی برق در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه مشکلات صنوف مختلف در حوزه قطعی برق زیاد است اما خیلی از این مشکلات با راهکارهای ساده و ابتدایی می‌توانست کنترل شود.

محمد محمدیان شمالی اضافه کرد: بسیاری از مرغداری‌های سراسر استان به‌علت نبود مولد مناسب با میزان قدرت مصرف، در سالن مرغداری خود دچار خسارت شده‌اند.

خسارت میلیاردی قطعی برق به مرغداران ایلامی/ تولیدکنندگان در انتظار حمایت هستند

وی با اشاره به اینکه برنامه خاموشی دستوری است، گفت: بر اساس برنامه لحظه‌ای دیسپاچینگ ملی خاموشی‌ها اعمال می‌شود و هیچ‌گونه زمان قطعی برای اعلام خاموشی‌ها وجود ندارد.

شمالی در ادامه گفت: طی مکاتبه‌ای که با سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ایلام داشته‌ایم صنوف مختلف و واحدهای تولیدی ملزم به تجهیز مولد اضطراری سالن‌های تولیدی خود شده‌اند.

سخنگوی صنعت برق، قطعی برق ۷ الی ۸ ساعته مناطق سردسیری در شهرستان ایوان را تکذیب کرد و گفت: در این مناطق به دلیل نداشتن فیدر اختصاصی امکان دسته‌بندی مشاغل وجود ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به نبود تکنولوژی بالا، نمی‌توان هنگامی‌که برق مناطق مسکونی قطع می‌شود دیگر صنوف مثل مرغداری‌ها را پایدار نگه داشت.

ارائه تسهیلات به مرغداران امکان پذیر است
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ارائه تسهیلات به مرغداران امکان‌پذیر است.

همایون مظاهری بیان کرد: متقاضیان تسهیلات کم‌بهره در حوزه‌های مختلف تولیدی از جمله مرغداری‌ها با ثبت‌نام در سامانه سیتا که متعلق به سازمان جهاد کشاورزی بوده بعد از طی مراحل و فرآیندهای ثبت‌نام به بانک‌های عامل معرفی‌شده و تسهیلات خود را دریافت می‌کنند.

به‌محض بارگذاری اعتبارات مختص به مرغداری‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود، تا مرغداران در صورت نیاز تسهیلات خود را دریافت کنند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در ادامه گفت: با توجه به اینکه این سامانه هرساله با تخصیص اعتبارهای جدید بروزرسانی می‌شود، امسال نیز در حال رایزنی برای جذب اعتبارات لازم در سامانه سیتا استانی ایلام هستیم.

وی در پایان گفت: با توجه به این‌که تا این لحظه فقط برای گیاهان دارویی این اعتبارات بارگذاری شده‌است، به‌محض بارگذاری اعتبارات مختص به مرغداری‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود، تا مرغداران در صورت نیاز تسهیلات خود را دریافت کنند.

امیدواریم با توجه به خسارت‌های وارد شده به مرغداری‌های استان ایلام، هرچه زودتر تسهیلات مورد نیاز به این واحدها پرداخت شود، تا روند تولید مرغ در مرغداری‌ها متوقف نشود.

کد خبر: ۹۰٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha