۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
عکاسخانه «ژرژ یونانی» آبادان مرکز فروش صنایع دستی شود
یادداشت؛

عکاسخانه «ژرژ یونانی» آبادان مرکز فروش صنایع دستی شود

آبادان- خانه و عکاسخانه «ژرژ یونانی» آبادان ثبت ملی شد و بخشی از آن را می‌توان به مرکز فروش صنایع دستی تبدیل کرد، این مطلب بخشی از یادداشت محمود نواصر، کارشناس گردشگری است.

محمود نواصر؛ بازار: منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

یکی از اهم موضوعات صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند صنایع دستی است و در بخش حصیربافی و سایر صنایع دستی افرادی فعالیت دارند که تولیدات آنها در سطح کشور زبانزد است.

به دلیل اینکه صنایع دستی اقتصاد محور است و صادرات این کالا موجب ارزآوری می‌شود باید به فکر معرفی مناسب آن بود.

مقرر شد صنایع دستی در دکور ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند گنجانده شود و همچنین یک نمایشگاه دائمی نیز در آن ایجاد شود.

کمک به بازاریابی صنایع دستی نیز از دیگر موارد مهم است که تاکنون برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته و برقراری پرواز کارگو از نیازمندی‌های این امر است.

در شهرهای آبادن و خرمشهر باید مراکز فروش صنایع دستی در مرکز شهر برای فروش صنایع دستی در نظر گرفته شود

در شهرهای آبادhن و خرمشهر باید مراکز فروش صنایع دستی در مرکز شهر برای فروش صنایع دستی در نظر گرفته شود.

در شهر آبادان یک بنای تاریخی با نام «ژرژ یونانی» وجود دارد که با دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت ملی شد.

در نامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به امضای «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی رسیده آمده است «در اجرای ماده واحد قانون ثبت آثار ملی مصوب آذر ۱۳۵۲، بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴، بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷؛ اثر فرهنگی-تاریخی؛ خانه و عکاسخانه ژرژ (جرج) یونانی به دلیل شأن ملی و تاریخی به نشانی استان خوزستان، شهرستان آبادان، بخش مرکزی، شهر آبادان به شماره ۳۳۱۵۷ مورخ ۲۶/‏۰۹/‏۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ثبت گردید».

عکاسخانه «ژرژ یونانی» آبادان مرکز فروش صنایع دستی شود

تاریخچه ژرژ یونانی
خانه و عکاسخانه «ژرژ یونانی» دارای تاریخچه‌ای متفاوت و جذاب است. خانواده‌ای از یونان بر اثر جنگ جهانی دوم از کشور خود کوچ کرده و به شهری فرسنگ‌ها دورتر می‌آیند و در خانه‌ای با معماری زیبا عکاس‌خانه‌ای بنا می‌کنند که سالیان سال ثبت‌کننده خاطرات مردم آبادان بوده‌اند.

عکاسخانه‌ای که همه آبادانی‌های نسل گذشته بخشی از خاطراتشان را در همین مکان به ثبت رسانده‌اند تا زمانی که جنگ بار دیگر این خانواده یونانی را این بار در کشوری دیگر، آواره کرده و سرانجام تلخی را برایشان رقم می‌زند.

خانواده «میسالیدیس» که در آبادان به ژرژ یونانی معروف بودند، هر یک گوشه‌ای آواره شده و از دنیا می‌روند و تنها این بنا با خاطره‌هایش باقی می‌ماند.

این اثر زیبا که به ثبت ملی رسیده و قطعا پذیرای بسیاری از گردشگران پس از مرمت خواهد بود.

در فضای بیرونی پایین این بنا چند مغازه وجود دارد که می‌توان سریعا نسبت به مرمت و بازگشایی آنها همراه به همان سبک فضای قدیمی ساختمان اقدام کرد؛ همچنین قرار داشتن آن در یکی از مهم‌ترین بازارهای منطقه، برای تولیدکنندگان صنایع دستی مسرت بخش خواهد بود

در فضای بیرونی پایین این بنا چند مغازه وجود دارد که می‌توان سریعا نسبت به مرمت و بازگشایی آنها همراه به همان سبک فضای قدیمی ساختمان اقدام کرد. همچنین قرار داشتن آن در یکی از مهم‌ترین بازارهای منطقه، برای تولیدکنندگان صنایع دستی مسرت بخش خواهد بود.

احیای گردشگری
با توجه به نبود بازارچه ویژه فروش صنایع دستی آبادان، اکنون فرصت خوبی است که متولیان گردشگری رایزنی‌های خود را با مالک خانه و عکساخانه «ژرژ یونانی» آغاز کنند تا ضمن رونق فروش محصولات صنایع دستی حرکت جدیدی در سال ۱۴۰۰ برای احیای گردشگری منطقه آغاز شود.

پس از تخریب بازارچه بانوان مشکلات زیادی برای هنرمندان صنایع دستی در آبادان به وجود آمد که اکنون می‌توان تا حدودی برای رفع آن اقدام شود.

تبدیل مغازه‌های ساختمان و عکاسخانه «ژرژ یونانی» به مرکز فروش صنایع دستی ضرورتی مهم برای توسعه صنعت توریسم است که با توجه به ثبت ملی این ساختمان، محصولات تولیدی صنایع دستی این منطقه در سطح کشور و حتی جهان معرفی می‌شوند.

کد خبر: ۹۰٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha