۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
روند افزایش تورم را در ۴ ماه متوقف خواهم کرد
نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

روند افزایش تورم را در ۴ ماه متوقف خواهم کرد

مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حداقل کاری که انجام خواهم داد، سه تا چهارماه بعد از تشکیل دولتم، روند افزایش تورم را متوقف خواهم کرد.

به گزارش بازار، محسن مهرعلیزاده در حاشیه دیدار با نمایندگان جبهه اصلاح طلبان و جمعیت ترک زبانان ایران افزود: مطمئنا تا پایان سال با انجام اقداماتی، تورم را کاهش خواهم داد، اما ذکر درصد کاهش آن، کار خطایی است.

وی گفتن رقم کاهش تورم را کار خطا دانست و گفت: این موضوع، از وعده‌هایی است که فقط گفته می‌شود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه رشته تحصیلی بنده دکترای اقتصاد و مدیریت مالی است افزود: تجربه بنده، تجربه‌های اجرائی در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه گذاری، بازرگانی و صنعت است.

وی اضافه کرد: وقتی اقدامات از بین بردن ریشه‌های تورم را انجام دهیم و در سه تا چهار ماه بعد، راه تولید و صادرات را باز کنیم، به صورت خودکار، روند کاهش تورم آغاز خواهد شد.

مهرعلیزاده با اشاره به ریشه‌های ایجاد تورم گفت: یکی از مسائل اساسی برای ایجاد تورم که امسال هم مثل سال گذشته با تورم بی سابقه‌ای مواجه بودیم، مساله توقف تولید است، یعنی وقتی تولید کاهش می‌یابد، به طور طبیعی، تورم افزایش پیدا می‌کند.

وی کسری بودجه را از دیگر ریشه‌های ایجاد تورم بیان کرد و افزود: امسال هم کسری بودجه وحشتناکی داریم که گفته می‌شود حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد و حتی نزدیک ۵۰ درصد کسری بودجه خواهیم داشت.

مهرعلیزاده گفت: معمولا دولت‌ها برای جبران کسری بودجه، دست به اقداماتی می‌زنند که خود تورم زاست.

وی نظام بانکی را از دیگر عوامل ایجاد تورم برشمرد و افزود: بانک‌ها بجای کار بانکی، کار بنگاه‌های تجاری بزرگ را در برنامه‌های خود دارند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اصلاح این ریشه‌ها را ضروری خواند و گفت: با اصلاح این ریشه ها، به توقف تورم و سپس به کاهش آن خواهیم رسید.

مهرعلیزاده با بیان اینکه در ظرف سه تا چهارماه دولت بنده، ریشه‌های ایجاد تورم را از بین خواهیم برد افزود: با رفع موانع تولید و صدور بخشنامه‌های سریع، برای اینکه بتوان بخشنامه‌ها و قوانین متعارض را از بین ببرد و راه تولید و صادرات را باز کرد، یک اقدام خواهد بود.

وی گفت: این اقدام شاید اثرات خود را در ماه نخست یا دوم در عرصه تولید در بازار، از خود نشان خواهد داد.

مهرعلیزاده اصلاح نظام بانکی را نیازمند حدود سه ماه کار عملیاتی از روز اول دولت دانست و افزود: برای کسری بودجه، راه حل‌های بسیار خوبی دارم که با راه حل‌های کنونی مثل آینده فروشی، از جمله فروش اوراق مشارکت و یا چاپ کردن پول و موارد دیگر، این موارد را نخواهیم داشت.

وی حذف یارانه‌های پنهان بدون افزایش قیمت‌ها را یکی از اقدامات برای جبران کسری بودجه ذکر کرد و گفت: با روش هایی، یارانه‌های پنهان را به شکل تزریق در تولید و تسهیلات مربوط به آن، در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

مهرعلیزاده اضافه کرد: اثر این روش‌ها در چهار یا پنج ماه نخست دولت بنده، خود را در مرحله نخست در توقف تورم و سپس در کاهش آن، نشان خواهد داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص هدف از دیدار خود با جمعی از جبهه اصلاح طلبان و جمعیت ترک زبانان ایران گفت: توقعات اقوام مختلف ایران برای حرکت در جهت تحقق قانون اساسی خواسته‌های به حقی هستند.

وی با بیان اینکه کشور ما رنگین کمان زیبایی از اقوام متعدد دارد افزود: کشور ایران، مجموعه پازلی است از تکه‌های رنگارنگ و ارزشمند اقوام، هم از اقوام مختلف ترک زبان که در سراسر کشور هستند، اقوام دیگر و ادیان و مذاهب مختلف و اقلیت‌ها که این‌ها زیبایی‌های این کشور است که هزاران سال در کنار هم زندگی می‌کنند.

مهرعلیزاده ادامه داد: توقعات این‌ها آن است که در جمهور اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، حقوقی در خصوص خواندن و نوشتن به زبان مادری، انعکاس اخبار به زبان خود و توسعه فرهنگ و حفظ هویت و ارزش‌های موجود در زندگی و پیشینه زندگی این اقوام دارند که باید این مسائل را در چهارچوب قانون اساسی در اختیار آنان قرار دهیم که بتوانیم از این رنگین کمان بسیار ارزشمند استفاده هرچه بهتری را ببریم.

وی با بیان اینکه در دیدار امروز نیز در خصوص این موارد صحبت خواهیم کرد گفت: امیدوارم بتوانیم بر اساس آنچه که حق اقوام هست، حقوق آن‌ها را به نحو مطلوب در اختیار آنان قرار دهیم.

کد خبر: ۹۰٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha