۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
اتخاذ سیاست‌های پولی و بانکی باید اصولی و علمی باشد
کارشناس مسائل اقتصادی:

اتخاذ سیاست‌های پولی و بانکی باید اصولی و علمی باشد

مصطفی پور، کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های پولی و بانکی به درستی انتخاب و نظارت‌ها در سیستم بانکی به درستی اجرا نشده و باید اصلاح شود.

به گزارش بازار، غلامرضا مصطفی پور افزود: متأسفانه در سیستم بانکی ما ابزارهای تسهیلاتی و ابزارهای جذب منابع و انواع سیاست‌های پولی و مالی به درستی انتخاب نشده و همان سیاست‌های نادرست نیز به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی، به درستی اجرا نمی‌شود و باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف، سیستم بانکی به عنوان واسطه وجوه نقدینگی را از سطح جامعه جمع آوری کرده و به فعالان اقتصادی تخصیص داده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در بانکداری اسلامی نیز همین کار با ابزارهای مشروع انجام می‌شود، اما آنچه در کشور ما مشکل ایجاد کرده سیاست‌های اجرایی پولی و بانکی است که توسط سیاستگذاران اتخاذ می‌شود.

مصطفی پور افزود: این سیاست‌ها باید به گونه‌ای اتخاذ شود که اقتصاد را به حرکت درآورد، اما در کشور ما به دلیل اتخاذ نادرست سیاست‌های پولی ما هر روز شاهد افزایش بی رویه و غیر متعارف نقدینگی در سطح جامعه هستیم.

وی گفت: نقدینگی موجود در کشور در حال حاضر رقم بسیار بالایی است که در صورتی که این نقدینگی در بخش مولد اقتصاد به کار گرفته شود مفید بوده و از تورم جلوگیری می‌کند.

این مدیر عامل سابق بانکی افزود: به دلیل ایرادات اساسی در سیستم بانکی ما و استفاده نادرست از ابزارهای مالی، این رشد نقدینگی علاوه بر این که توسعه اقتصادی را به همراه نداشته فقط منجر به تورم و به هم ریختگی بازارهای واسطه گری، چون بازار ارز، سکه و مسکن شده است.

مصطفی پور ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در سیستم بانکی باید اصلاح شود تعدیل در نرخ سود تسهیلات بانکی است.

وی گفت: بالا رفتن نرخ سود تسهیلاتی، هزینه‌های تأمین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی را افزایش می‌دهد به عنوان مثال نرخ سود تسهیلات از طرف بانک مرکزی ۱۶ درصد اعلام شده، اما بانک‌ها برای ارائه تسهیلات با بلوکه کردن بخشی از وجوه رقمی معادل ۲۸ درصد سود از تسهیلات ارائه شده دریافت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: این اقدام بانک‌ها سبب می‌شود هزینه تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی گران تمام شده و به همین دلیل قیمت تمام شده تولید هم را بالا می‌برد.

مصطفی پور با اشاره به این که برای حل این مشکلات باید سیاست‌های علمی و فنی در حوزه پولی و مالی اتخاذ شود، گفت: باید در این زمینه از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم، زیرا در هر صورت کل نقدینگی کشور به دلیل این که انتقالات پولی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود در دست بانک هاست.

وی افزود: بانک‌ها باید هدفمند و با سیاستگذاری تسهیلات را ارائه دهند تا نقدینگی به بخش مولد جامعه یعنی واحدهای تولید وارد شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: علاوه بر سیاستگذاری‌های هدفمند، باید این سیاست‌ها به صورت سختگیرانه اعمال و اجرا شود تا پول به بازارهای مولد وارد شود، زیرا در غیر این صورت پول به بازاری وارد می‌شود که سریعترین سود را بدهد.

مصطفی پور اضافه کرد: سیاست مناسب پولی و نظارت دقیق بر جریان پول ممکن است در کوتاه مدت نتیجه چندانی نداشته باشد، اما در دراز مدت منجر به رونق اقتصادی، افزایش تولید و کاهش تورم خواهد شد.

کد خبر: ۹۰٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha