۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
کنترل تورم در گرو اصلاح بانکی است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

کنترل تورم در گرو اصلاح بانکی است

مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره کنترل تورم گفت: حل این مشکل در گرو اصلاح بانکی و اصلاح نظام توزیع و نرخ ارز و همچنین رفع بخشنامه‌های متناقض و متعارضی است که منجر به توقف تولید شده است.

به گزارش بازار، محس مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور در استودیوی رادیو اقتصاد در خصوص برنامه‌های اقتصادی خود گفت: عمده مشکلات اشتغال، معیشت مردم، کنترل تورم، تصحیح نظام بانکی و رفع مشکلات مربوط به نظام بودجه ریزی، کسری بودجه وحشتناکی که در سالیان متمادی داشته ایم از بین بردن زمینه‌های رانت و فساد از جمله برنامه‌های اقتصادی من است.

وی افزود: در برنامه اقتصادی خود به آن‌ها پرداخته و محل‌های مشخصی را هم به صورت کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت برای آن در نظر گرفته ام تا بتوانیم در مرحله اول موانع تولید و صادرات را از مسیر راه تولیدکننده‌ها برداریم و بتوانیم اشتغال را به میزان مورد نیاز در جامعه تامین کنیم و در اثر فعالیت‌های اقتصادی منجر به تامین بازار داخلی و هم صادرات بتوانیم نیازمندی به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم و امیدوارم بتوانیم در انتهای چهار سال نیاز به درآمد نفت را در بودجه‌های جاری به صفر برسانیم.

وی درباره علت نوسان قیمت‌ها در بخش‌های مختلف از مسکن تا مایحتاج روزمره مردم افزود: این موارد یک علت ندارد، ما ارزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومان داشته و داریم که در سال گذشته نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار در این زمینه به بازار تزریق شد در حالی که مبنا این بود کالاهای اساسی ارزان به دست مردم برسد، ولی در این جهت تقریباً کمک موثری نکرد بلکه بر عکس تبدیل شد مردم با قیمت‌های بالا و حتی با قیمت‌های بر مبنای قیمت آزاد دلار و یورو در داخل اقلام خود را تهیه کردند یا آنجایی که قیمت مقداری پایین بود با صف‌های طولانی و نگرانی از افزایش قیمت‌ها بدون حد و مرز مواجه بودیم.

مهرعلیزاده افزود: بنابراین یکی از دلایل این موضوع رانت است و دیگری مسئله بخشنامه‌های متعدد و قوانین متعدد متعارض و متناقض هم بود که به نظر من، چون دولت نتوانسته بود مشکلات بنیادین مربوط به کنترل قیمت‌ها و کنترل تورم را که ریشه دارد حل کند، این اتفاق افتاد.

وی گفت: کنترل تورم چیزی نیست که بگوییم با تهدید و حضور در بازار و دستگیری افزاد می‌توانیم بازار و تورم را کنترل کنیم، کنترل تورم در گرو اصلاح بانکی است، کنترل تورم در اصلاح نظام توزیع و نرخ ارز می‌باشدو کنترل تورم در قبال رفع بخشنامه‌های متناقض و متعارضی است که منجر به توقف تولید می‌شود.

مهرعلیزاده افزود: در این رابطه اصلاح نظام بودجه هم موثر است. وقتی این مسائل که به دلایل مختلف از جمله فقر کارشناسی و فقر راه‌حل‌های مناسب حل نشد در واقع خود را به شکل کنترل قیمت‌های بدون محاسبه و غیرقابل کنترل نشان داد.

کد خبر: ۹۰٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha