۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
نیازمند برخی اصلاحات در نظام رفاه و تامین اجتماعی هستیم
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

نیازمند برخی اصلاحات در نظام رفاه و تامین اجتماعی هستیم

سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با مقررات فعلی امکان بازنشستگی در ۳۸ سالگی وجود دارد که احتمالا در دنیا بی نظیر است و افرادی در اوج توانمندی از چرخه تولید خارج می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری اظهار داشت: مهمترین بحث ما در حوزه رفاه و تامین اجتماعی لزوم ایجاد سازوکار موثری برای تنظیم‌گری نظام رفاه اجتماعی است. در شرایط فعلی بیمه‌های مختلف ذیل وزارت خانه‌های متعدد قرار دارند و در حوزه اجرا آثار آن را می‌بینیم.

وی افزود: با قوانین و مققرات جاری کشور برای ایجاد پوشش بیمه‌ای برای گروه‌های مختلف، دولت سالانه حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد دارد. در جاهایی ۱۰۰ درصد تعهد کارفرما برعهده دولت قرار گرفته است بدون اینکه نیاز باشد و از سوی دیگر در برخی حوزه‌ها نیاز به حمایت بیشتر از سوی دولت هستیم.

سالاری تداوم شرایط فعلی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: انباشت بدهی دولت و عدم امکان پرداخت آن می‌تواند در آینده بن بست‌هایی ایجاد کند که کیفیت و پایداری خدمات را با چالش مواجه می‌کند و اصلاحات پارامتریک برای پیشگیری از این چالش‌ها از الزامات قطعی است.

وی با بیان اینکه سن افراد باید ملاک بازنشستگی باشد، اظهار داشت: در اکثر کشورها چیزی به عنوان سنوات برای بازنشستگی مطرح نیست و افراد بر اساس سن بازنشسته می‌شوند و در زمان بازنشستگی بر اساس سنوات بیمه پردازی حقوق متفاوت می‌گیرند.

سالاری با تأکید بر اینکه بازنشستگی در سنین حدود ۴۰ سال هیچ گونه توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد، گفت: در اصلاحات پارامتریک نیازمند تغییرات اساسی هستیم و اگر چنین اصلاحاتی را اجرا نکنیم در میان مدت و بلند مدت با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به وضعیت برخی از صندوق‌های بازنشستگی که دولت عهده دار تعهدات آن‌ها است، گفت: بازنشستگان بسیاری از صندوق‌ها حقوق بگیر دولت هستند و ادامه وضعیت فعلی این افق را پیش روی سازمان تأمین اجتماعی نیز قرار خواهد داد که با توجه به حجم تعهدات تأمین اجتماعی انجام این کار از عهده دولت خارج خواهد بود.

سالاری انجام اصلاحات پارامتریک و پذیرش ضرورت این اصلاحات را از مسائل بسیار برای نظام تصمیم گیری کشور دانست و گفت: منافع گروه‌های مختلف نباید ما را از تصمیم گیری ملی باز دارد و باید اصول و منطق فعالیت اقتصادی و مدیریت صندوق‌های بیمه گر را پیاده‌سازی کنیم.

وی افزود: اگر افراد در سن منطقی بازنشسته شوند و از بازنشستگی زودهنگام و غیر منطقی جلوگیری شود، افزایش منابع تأمین اجتماعی می‌تواند باعث تسهیل در مقررات از کارافتادگی و ارتقای خدمات درمانی شود.

سالاری گفتمان سازی و پذیرش اجتماعی برای اصلاحات پارامتریک را از ضروریات دانست و تصریح کرد: موضوع زمان نیز در اینگونه اقدامات اهمیت زیادی دارد و اصلاحات نباید زمانی انجام شود که دیگر دیر شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه تامین اجتماعی هنوز وارد شرایط بحرانی نشده است، گفت: این سازمان با شرایط خطرناک فاصله دارد، اما باید به درستی و با دید بلند مدت برای این سازمان تصمیم گیری شود.

کد خبر: ۹۰٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha