۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
کرونا و قطعی برق بلای جان تولید در فارس؛ انجماد سرمایه های تولیدکنندگان
بازار گزارش می دهد؛

کرونا و قطعی برق بلای جان تولید در فارس؛ انجماد سرمایه های تولیدکنندگان

شیراز- قطعی برق در شیراز همزمان با کسادی بازار به دلیل شیوع کرونا و مشکلات حاصل از آن، نگرانی تولیدکنندگان استان فارس به خصوص شهر شیراز را افزایش داده است.

بازار؛ گروه استان ها: یکی از مولفه هایی که در تولید مورد توجه بوده و هست استفاده از نیروی انسانی و فراهم بودن زمینه تولید است که در موضوع فراهم بودن زمینه تولید می توان به وجود برق، آب و ملزومات تولید اشاره کرد.

با توجه به اینکه واحدهای صنعتی نیاز مبرمی به برق داشته و نمی توان از این موضوع فاکتور گرفت که بنگاه‌های اقتصادی باید همواره ملزومات تولید برای آنان فراهم باشد تا بتوانند شرایط تولید را در کشور ایجاد کنند حال اگر یکی از این ملزومات در کشور وجود نداشته باشد بنگاه های اقتصادی با مشکل مواجه می شوند.

عدم تولید محصولات توسط واحدهای صنعتی می‌تواند در میان مدت و بلند مدت جامعه را با مشکل کمبود محصولات مواجه کند بر اساس آمارهای منتشر شده از واحدهای صنعتی به این نکته می توان دست یافت که ذخیره انبار واحدهای صنعتی در کوتاه‌مدت برطرف کننده نیاز جامعه است.

اما اگر میزان تولیدات مناسب نباشد در میان مدت و بلندمدت واحدهای تولیدکننده برای پوشش نیاز جامعه با مشکل مواجه می شود از این رو با توجه به قطع برق این انتظار دور از واقعیت نیست که در آینده نه چندان دور شاهد کمبود برخی از کالاهای اساسی در بازار باشیم.

قطعی برق تولید را نشانه رفته است
استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار بازار گفت: اولین نتیجه قطعی برق در واحدهای اقتصادی عدم تولید و کاهش میزان کالا در جامعه است.

کرونا و قطعی برق بلای جان تولید در فارس؛ انجماد سرمایه های تولیدکنندگان

محسن اسلامی بیان کرد: کاهش تولید محصولات توسط واحدهای اقتصادی مشکلات دیگری نیز به همراه خواهد داشت که از جمله این مشکلات می‌توان به کمبود کالا در بازار اشاره کرد با افزایش تقاضا در یک کالا و کمبود تولید آن کالا شاهد خواهیم بود که قیمت در مدت زمان کوتاهی رشد صعودی ویژه‌ای خواهد یافت از این رو اگر قیمت کالایی در میان مدت افزایش پیدا کرد این موضوع حاصل قطعی برق بوده است.

وی افزود: از سویی قطعی برنامه می تواند عاملی برای تعدیل نیرو در بنگاه‌های اقتصادی شود با توجه به اینکه بعد از قطعی برق به طور کلی روند تولید متوقف می‌شود و واحدهای تولیدکننده نیز نمی‌توانند هزینه حقوق و دستمزد کارگران را پرداخت کنند از این رو شاید بتوان گفت تعدیل نیرو نیز در آینده روی خواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: تمامی شرایط ذکر شده در حالی روی خواهد داد که اگر دولت برنامه‌ای برای حمایت از واحدهای اقتصادی نداشته باشد با توجه به قطعی برق و شیوع کرونا و کاهش فعالیت های اقتصادی لازم است دولت وظیفه نظارتی خود را افزایش و زمینه حمایت از این بنگاه ها را فراهم کند.

خاموشی گاه و بیگاه صنایع فاجعه است
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن استان فارس نیز در گفت و گو با بازار، گفت: خاموشی های گاه و بیگاه صنایع فاجعه ای برای تولید است.

جمال رازقی تصریح کرد: اصلی ترین مشکلی که مردم با آن مواجه هستند بی تدبیری مدیران است که نفس عمومی جامعه را گرفتند این در حالی است که حوزه تولید وابستگی صددرصد به برق است خاموشی های مکرر برای صنعت فاجعه است.

کرونا و قطعی برق بلای جان تولید در فارس؛ انجماد سرمایه های تولیدکنندگان

وی افزود: این باور که می توان مشکل برق واحدهای اقتصادی را با ژنراتور برطرف کرد باور اشتباهی است زیرا تمام وسایل و امکانات به برق وابسته هستند و نمی توان از خدمات الکترونیکی در زمان اداره برق استفاده کرد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس به خاموشی های  سراسر استان و کشور اشاره کرد و گفت: در شرایطی که به دنبال تبعات کرونا، تمام جلسات یک کارخانه به صورت آنلاین برگزار می شود، خاموشی های گسترده در ساعات متنوع شبانه روز، امکان برگزاری جلسات آنلاین را هم از دست اندرکاران تمام حرفه ها گرفته است.

به گفته او ساعاتی در شیراز خاموشی دست عوامل تولید را می بنند و ساعتی دیگر در تهران، مشهد و شهرهای دیگر باعث میشود تولید مختل شود.

رازقی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که قطعی برق برای واحدهای اقتصادی پیش آورده است سیستم تولید و توزیع به طور کامل فلج شده است و بسیاری از کارمندان واحدهای اقتصادی که روزی دو ساعت نیز نمی‌توانند کار مفید برای واحدهای تولیدی انجام دهند.

وی معتقد است به جای خاموشی های متوالی دولت می‌تواند جلوی فعالیت ماینرهای تولید بیت کوین را بگیرد تا مشکل خاموشی در تولید و در مصارف خانگی کشور از بین برود با توجه به اینکه اینترنت خدمات برق و امکانات تمام وابسته به سیستم برق است.

صرفه جویی ٢٠٠ مگاوات برثاینه استان فارسی ها
اما در این میان مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار، گفت: استان فارسی‌ها باید حداقل ۲۰۰ مگاوات بر ثانیه در مصرف برق صرفه جویی کنند.

رضا خسروی در ادامه بیان کرد: برای جلوگیری از فروپاشی شبکه در زمان منفی شدن نسبت تولید برق به مصرف، میزان صرفه جویی و میزان مجاز مصرف برق هر استان بر اساس بار آن استان توسط توانیر کشور تعیین می‌شود که بر این اساس امسال سهم مجاز مصرف استان فارس هزار و ۵۰۰ مگاوات بر ثانیه است.

وی با بیان این که از ابتدای صبح تا پیش از پیک مصرف را میان بار، از شروع پیک مصرف به مدت ۴ ساعت را اوج و از ابتدای شب تا صبح را کم بار می‌گویند، افزود: در استان فارس در زمان اوج، میزان مصرف هزار و ۷۰۰ مگاوات بر ثانیه و در زمان کم باری، هزار مگاوات بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: ۷۵۰ هزار مشترک خانگی، ۲۸ درصد از سهم انرژی استان فارس را به مصرف می‌رسانند و ۲۳ هزار مشترک بخش کشاورزی با سهم ۲ و نیم درصدی از مشترکان استان فارس، ۵۰ درصد انرژی را مصرف می‌کنند.

دولت و کرونا در کنار هم برای نابودی تولید
با این وضعیت گلایه صنعتگران و تولیدکنندگان استان فارس علاوه بر مدیریت ضعیف دولت در بحث کرونا امروز به قطع شدن برق نیز رسیده که در این راستا یکی از تولیدکنندگان مواد غذایی استان فارس در گفت و گو با بازار، تاکید کرد: طی بیش از یک سال گذشته مشکلات فراوانی را به خاطر شیوع کرونا و ناتوانی دولت در برنامه ریزی برای تولیدکنندگان تجربه کردیم و هرکدام به ضرر تولید بود.

کرونا و قطعی برق بلای جان تولید در فارس؛ انجماد سرمایه های تولیدکنندگان

رضا پوربنایی تصریح کرد: زمانیکه مغازه داران و فروشندگان تعطیل باشند تولیدات ما نیز باید در سردخانه نگهداری شود که همین باعث ریزش سرمایه می شود و امروز هم قطع شدن برق به گونه ای دیگر باید ضرر کنیم.

وی یادآور شد: هزینه برق اضطراری برای وضعیت امروز ما زیاد است، اگر وضعیت بازار مناسب بود اشکالی نداشت اما مگر می شود تولید کننده هم از ویروس ضربه بخورد و هم مسئولین.

پوربنایی تاکید کرد: هزینه های تامین اجتماعی، مالیات، اقساط بانکی و... همه را باید در زمان مشخص شده بدون هیچگونه بحثی پرداخت کنیم اما زمانیکه ما احتیاج به کمک داریم مسئولین دولتی فقط امار عملکرد ارائه می کنند.

این واقعیت است که نمی توان برق واحدهای صنعتی را قطع نمود و انتظار داشت که افزایش تولید در کشور رخ دهد. با توجه به اینکه در سالی قرار گرفته‌ایم که مقام معظم رهبری آن را «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها» نامگذاری کرده است نباید فعالیت واحدهای مرتبط با بخش های اقتصادی به گونه ای باشد که موانع جدیدی پیش روی فعالین اقتصادی ایجاد کند. بی‌شک قطعی برق در واحدهای اقتصادی می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری را به چرخه اقتصادی کشور وارد کند و در آینده شاهد مشکلات جدی در حوزه های صنعت خواهیم بود لازم به یادآوری است که فعالیت هایی که امروز توسط بنگاه های اقتصادی انجام می‌شود در میان مدت و بلند مدت در جامعه تاثیر خواهد گذاشت.

کد خبر: ۹۰٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha