۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
تنوع محصولات گردشگری، یکی از اقدامات مهم دولت
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد

تنوع محصولات گردشگری، یکی از اقدامات مهم دولت

مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:‌ تنوع محصولات گردشگری یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید بود که توسعه پیدا کرد.

به گزارش بازار، علی اصغر مونسان در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به صورت نشست تصویری (ویدیو کنفرانس) برگزار شد، افزود: توسعه پایدار در شهرها و روستاهای کشور به توسعه متوازن فضای فرهنگی و گردشگری، توزیع عادلانه ثروت، افزایش میزان ظرفیت های اقامتی کشور، بهبود سطح رفاه اجتماعی کمک می کند به طوری که با توسعه گردشگری شاهد بازگشت بناها و بافت های تاریخی به چرخه حیات زندگی شهری، ارتقاء کیفیت می رسیم.

وی ضمن بیان گزارشی از فعالیت این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید گفت: تنوع محصولات گردشگری یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید است و هم اکنون با قاطعیت می گویم که گردشگری ما تنها مبتنی بر گردشگری فرهنگی و تاریخی نیست و محصولات گردشگری از جمله گردشگری دریایی، گردشگری طبیعت گردی و گردشگری معدن به چرخه گردشگری کشور اضافه شد به ویژه بوم گردی مربوط به دولت تدبیر و امید است که مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و یک ظرفیت بزرگ و بی نظیر به واسطه تنوع آب و هوایی و زیبایی های کشور محسوب می شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وضعیت اقامتگاه های کشور اشاره کرد و افزود: ما با کارهای ابتکاری از جمله هتل بوتیک ها، سراهای تاریخی، هتل کاروانسراها، اقامتگاه های تاریخی توانستیم به توان رقابتی کشور اضافه کنیم و میدان بازی را با رقبای منطقه ای عوض کردیم و به سمت ظرفیت های موجود کشور سوق دادیم چنانچه در بحث اقامتگاه ها مشکلاتی وجود داشته به ویژه در بخش هتل های باکیفیت بالا، اما هم اکنون هتل هایی به این مجموعه اضافه شده که مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفته است.

مونسان گفت: تصویب سند راهبردی گردشگری کشور یکی دیگر از برنامه ها بوده است و تاکنون برنامه مدونی برای توسعه گردشگری کشور نداشتیم و در دولت تدبیر و امید این اتفاق افتاده است.

وی افزود: سند نشان (برند) ملی گردشگری کشور، که جایش در کشور خالی بود و برای توسعه گردشگری نیاز داشتیم طراحی و به اجرا گذاشته شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که دو طرح بزرگ در دست اقدام قرار دارد و مرحله اول این طرح ها انجام شده است، گفت: در بخش خدمات در حالی که ۱۱ و ۸ دهم میلیارد دلار سهم جی دی پی کشور به صورت مستقیم در سال ۲۰۱۹ میلادی بوده است توانستیم گردشگری توسعه را ایجاد کنیم و نظام جامع آموزش گردشگری که مورد نیاز کشور بوده و به صورت پراکنده این آموزش ها انجام می شده است، اکنون توسعه یافته است.

مونسان ضمن اشاره به فعالیت ها در حوزه زیرساخت ها در این وزارتخانه افزود: اتفاقات خوبی در این حوزه شکل گرفته به طوری که تعداد تخت های اقامتی کشور قبل از این دولت ۲۱۹ هزار تخت بوده و هم اکنون به ۴۶۵ هزار تخت افزایش یافته و تعداد مراکز اقامتی شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها هزار و ۵۴۱ باب بوده و هم اکنون به ۲ هزار و ۳۲۲ باب رسیده و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد بوم گردی به مجموعه اقامتی کشور اضافه شده است.

وی گفت: ۶۷۰ هتل در حال ساخت است که از این تعداد ۱۷۵ هتل ۴ و ۵ ستاره هستند و آینده کشور در این عرصه روشن است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ طرح در دست اجرا است که ۱۶۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری ها در این زمینه بوده است البته کتابی با عنوان «یادگار ماندگار» آماده شده که تمام اقدامات شکل گرفته در این حوزه در این کتاب به ثبت رسیده است.

مونسان گفت:‌ از ابتدای دولت دوازدهم تعداد ۷ طرح میراث ملموس و ناملموس در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و کریدور راه آهن شمال به جنوب به یونسکو ارسال شده هر چند به واسطه کرونا این طرح ها به تعویق افتاده است اما در تیرماه بررسی می شود بنابر این تعداد اثر ثبت شده به ۹ طرح می رسد که از ابتدای دولت دوازدهم به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: تعداد ۲ هزار و ۵۳۰ طرح مرمتی در این مدت آغاز و با توجه به شرایط تحریم تمامی فعالیت ها با کمک اقتصاد مردمی انجام شده است، بیش از ۳۴ هزار شی تاریخی مورد مرمت قرار گرفته و ۴ هزار و ۸۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده است و امروز ۵۲۶ طرح در این حوزه با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که در استان های آذبایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، یزد، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و همدان است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه در خصوص استان گیلان و فعالیت های شکل گرفته در این استان گفت: گیلان به ویژه منطقه گردنه حیران یکی از زیباترین نقاط دنیا است و یک قطب بی نظیر گردشگری در این منطقه ایجاد شده و امکانات خوبی در دهکده گردشگری فراهم شده و امروز هم یک هتل ۵ ستاره در این منطقه افتتاح می شود.

مونسان افزود:‌ ۲۵۰ طرح در استان گیلان در دست اجرا است و حجم سرمایه گذاری ها به ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد البته با وجود شرایط حداکثری و کمک به دولت و مردم و فعالان اقتصادی وام هایی را در اختیار فعالان این حوزه در این استان قرار دادیم، در بودجه ۱۴۰۰ ردیفی بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان برای حمایت از آسیب دیدگان کرونا تعیین شده من از رئیس جمهور می خواهم که در روزهای آخر فعالیت خود دستور بفرمایند حداقل ۳ هزار میلیارد تومان در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد تا فعالیت ها به خوبی انجام شود.

وی گفت: در بحث بوم گردی جوانان سرمایه گذاری هایی را انجام دادند ولی آسیب دیدند که امیدواریم این بودجه بتواند موجب توسعه شود.

کد خبر: ۹۰٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha