۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
 واکنش مثبت بورس به اعلام نامزدهای ریاست جمهوری
تحلیل هفتگی بورس؛

واکنش مثبت بورس به اعلام نامزدهای ریاست جمهوری

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار نسبت به اعلام اسامی نامزدهای نهایی ریاست جمهوری واکنش مثبت نشان داده است، دباره روند بازار تا برگزاری انتخابات توضیحاتی را ارائه کرد.

بازار؛ گروه بورس: با وجود اینکه دو روز آخر هفته معاملاتی را با رنگ سبز به پایان رساند، در کل، باز هم هفته‌ای رو به افول داشت  و تمامی راه‌ها به سوی سقوط را طی کرد چراکه این هفته حتی طعم زیر یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را چشید.

این هفته که بسیاری از سهم‌ها با وجود در پیش بودن انتخابات روی ریل نزولی قرار داشتند، بعد از اعلام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با واکنش مثبت سهامداران مواجه شدند و این مسئله باعث شد تا بازار افت زیادی به خود نبیند. در طول این هفته، شاخص کل ۵.۲ درصد اصلاح داشت و با ریزش ۶۱ هزار و ۲۴۰ واحدی به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۴۸ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با افت ۴.۶ درصدی، در ارتفاع ۳۸۳ هزار و ۱۵۰ واحد قرار گرفت.

در گروه فلزات اساسی هم، شاهد تغییرات زیادی بودیم چراکه سهام فولاد مبارکه اصفهان در اکثر روزهای معاملاتی، متوقف بود. به همین دلیل تغییرات زیادی هم در طول این هفته شامل حال دیگر سهم‌های فولادی شد. شاخص فلزات اساسی در این هفته ۴.۵ درصد کاهش یافت و با ریزش ۴۱ هزار و ۴۷۸ واحدی، به ۸۶۸ هزار و ۶۶۱ واحدی رسید. در این میان، دیگر سهم‌های فولادی هم در اکثر روزهای معاملاتی هفته در فشار فروش قرار داشتند.

هنوز، جملات زیادی از مذاکرات برجام شنیده نشده است و بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که این مذاکرات به سمت و سوی مثبت کشیده خواهند شد. علاوه بر این ابهام بزرگی که پیش روی بازار است،انتخابات ریاست جمهوری است که نتیجه آن می‌تواند بر روند معاملات تأثیر بسزایی داشته باشد و حمایت آن‌ها از بازار می‌تواند دوباره امید را در دل سهامداران بازگرداند.

البته این هفته هم شاهد برخی اصلاحات در بازارهای جهانی بودیم؛ به نحوی که بازار فلزات اساسی از جمله مس کمی دچار افت قیمت شدند، ولی بازار فولاد بود که پابرجا باقی مانده بود و تمام سهم‌ها در این بازار از قیمت‌های جهانی خود تأثیر گرفتند.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات این هفته گفت: با تعیین شدن کاندیداهای ریاست جمهوری، بازار به سمت و سوی مثبت کشیده شد چراکه با مشخص شدن این نامزدها، جریان بازار از قبل مشخص‌تر پیش خواهد رفت.

وی در ادامه تصریح کرد: عوامل سیاسی و اقتصادی در این هفته باعث بازگرداندن بازار سرمایه شد. عوامل سیاسی شامل مشخص شدن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مشخص شدن سیاست این نامزدها در برابر بازار سرمایه و بحث برجام است که این صحبت‌ها در جریان است و موضع‌گیری‌های سیاسی حتما روی اقتصاد اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بسته‌های حمایتی از بازار تأثیر بسزایی در سرنوشت بازار خواهند داشت، تأکید کرد: این هفته خبرهای تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار تأثیر خوبی بر بازار داشت و باعث شد تا تقاضا برای سهامی مانند فلزات اساسی، پتروشیمی و بانک‌ها بالا برود و جو و جریان بازار عوض شود.

شفیعی ناطق درباره هفته پیش روی بازار مطرح کرد: هر چقدر به انتخابات نزدیک‌تر شویم، موضع‌گیری نامزدهای ریاست جمهوری نسبت به بازار سرمایه شفاف‌تر و روشن‌تر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود همه نامزدها از بازار حمایت کنند که مسئله‌ای خوب برای بازار است.

وی بیان کرد: از طرفی، خرداد و تیر زمان تقسیم زود و مجامع شرکت‌ها است و اساساً در طول این مدت، بازار حال بهتری دارد و به نظر می‌رسد که بازار روند مثبت داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: در بازارهای رشدی معمولاً سرمایه‌گذاری در سهم‌های دارای P/E بالا ارزنده است و بیشتر سرمایه‌گذاران روی رشد قیمت و کاپیتال‌گِین حساب باز می‌کنند، اما در بازارهای ارزشی بیشتر افراد باید روی EPS و BPS حساب باز کنند و بازار به سمت سهامی رفته است که دارای P/E پایین‌تری هستند.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: سهام فولادی و سهم‌های گروه‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در وضعیت مناسبی قرار دارند و تمام سهم‌ها در این گروه‌ها جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران خواهند داشت.

کد خبر: ۹۰٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha