۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
ورود «هوش مصنوعی» به دنیای «باستان شناسی»!
«بازار »گزارش می دهد

ورود «هوش مصنوعی» به دنیای «باستان شناسی»!

باستان شناسان دانشگاه آریزونا با کمک مهندسین M.I.T موفق شدند یک هوش باستان شناس طراحی کنند. این فناوری «آرکیا جنس » نام دارد و قادر است اشیاء قدیمی را براساس دوره ، قدمت و ارزش باستانی گروه بندی کند.

به گزارش بازار به نقل « THe NY Times  »، دانشمندان دانشگاه آریزونای شمالی موفق شدند اولین هوش مصنوعی باستان شناس را طراحی کنند؛ این فناوری بی نظیر به گونه ای طراحی شده است که قادر می باشد تمامی اشیاء به دست آمده از دوران باستان را شناسایی و اتیکت گذاری کند.

این هوش «آرکیا جنس» نام دارد و از یک مدل الگوریتم یادگیری عمیق پیروی می کند که از دقت ۹۵ % برخوردار می باشد. آرکیا جنس که علاقمند به حوزه باستان شناسی  می باشد، قادر است یک شی قدیمی را براساس دوره، جنس، قدمت و ارزش دسته بندی کند به گونه ای که میزان خطای این ارزیابی بسیار کمتر از باستان شناسان زبره و متخصص است.

کریستین داونام پروفسور باستان شناسی در دانشگاه آریزونا طراحی این هوش برتر را نقطه عطفی در بازسازی عصرهای گذشته می داند و تصریح کرد، یکی از مهم ترین وظایف بشر مدرن کشف دوران ها گذشته و ایجاد پیوند با دنیای آینده است؛ باستان شناسی همانقدر حائز اهمیت است که کشف منظومه های شمسی در اعماق فضا  و خوشبختانه فناروی های جدید نیل به این مهم را میسر ساخته است.

وی افزود: پروژه هوش مصنوعی طراحی شده نتیجه همکاری باستان شناسان دانشگاه آریزونا و بزرگترین شرکت فناوری M.I.T  است که بیش از ۷ سال طول کشیده است؛ دانشمندان و مهندسین در طول این دوره بلند مدت یک ماشین عمیق یادگیری را طراحی کرده و سپس تمامی اطلاعات باستان شناسی اعم از ویژگی های منحصر به فرد هر دوره، تصاویر، نمادها، خطوط و سایر مولفه های مهم در هر دوره را به وی آموزش دادند.

گفتنی است، دقت این یادگیری ماشین به تنهایی با ۴ متخصص باستان شناس برابری می کند و بسیاری از فاکتورهای محدودیت انسانی همانند خستگی، طولانی بودن فرایند باز شناسایی، اختلاف سلیقه و نظر را کاملا حذف نموده و به دور از هرگونه پیش داوری به گروه بندی اشیاء می پردازد.

داونام در مورد اولین ارزیابی آرکیا جنس گفت: پس از انجام تمامی آموزش ها اولین شی باستان شناسی در اختیار وی قرار گرفت که یک سفال نقاشی دستی  متعلق به دوره نوسایان می باشد؛ هوش باستان شناس نتنها نام دوره و نوع این شی را شناسایی کرد بلکه قدمت ۸۲۵ تا ۱۳۰۰ ساله را برای آن تخمین زد که کاملا با نظرات متخصصین تطابق داشت.

آرکیا جنس برای تخصص خود از شبکه های عصبی و سیستم های پیچیده ریاضیاتی استفاده می کند که توسط تیم فلیپ ایزولا طراحی شده است و همین امر وی را به درک جزیی ترین مولفه های باستان شناسای تجهیز ساخته است؛ سیستم های پیچیده و الگوریتم محاسباتی به گونه ای عمل می کند که به شناسایی یک شی در میان ۱۰ هزار عکس ثبت شده و بیش از ۳۰۰۰۰ هزار دوره تاریخی در کمتر از یک ساعت را جامه عمل می پوشاند.

فلیپ ایزولا که یک تحلیل گر علوم کامپیوتری از دانشگاه M.I.T در مورد این هوش می گوید: تیم ما از مجموعه ای از شبکه های عصبی تشکیل شده است که مداوما در حال یادگیری و به روز رسانی شدن است. در واقع، در این علم تلاش شده است تا با بهره‌گیری از الگوریتم‌ها، یک ماشین به شکلی طراحی شود که بدون آنکه صراحتا برنامه‌ریزی و تک تک اقدامات به آن دیکته شود بتواند بیاموزد و عمل کند؛ ما به جای برنامه‌نویسی همه چیز، داده‌ها را  به یک الگوریتم عمومی داده ایم و این الگوریتم است که بر اساس داده‌هایی که به آن داده شده منطق خود را می‌سازد.

ناگفته نماند؛ چندی پیش دانشمندان فرانسوی  از طراحی یک ماشین یادگیری برای شناسایی سرامیک های فرانسوی در قرون وسطی خبر دادند که از موفقیت زیادی برخوردار نشد و اکنون با شکست رقیب قبلی ، آریکا جنس تنهاترین یکه تاز باستان شناس  هوشمند خواهد بود.

کد خبر: ۹۰٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha