۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
حمایت چین از ایران در توافق هسته ای ادامه دارد| گسترش همکاری مشترک در «یک کمربند_یک جاده»
بازار گزارش می دهد؛

حمایت چین از ایران در توافق هسته ای ادامه دارد| گسترش همکاری مشترک در «یک کمربند_یک جاده»

پکن مایل است تا ارتباط با تهران را در امور منطقه ای و بین المللی افزایش داده و در مقابل ایران تمایل دارد تا همکاری های استراتژیک دو جانبه و برد_برد را در زمینه تجارت، اقتصاد و انرژی کشور گسترش دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: نقش چین به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای امنیت و همچنین از امضاء کنندگان برجام، در خصوص مسئله هسته ای ایران، اساسی و کلیدی است.  در حقیقت،  دیدگاه های دولت ایران و چین در این مورد بهم نزدیک است به طوری که پکن بارها خروج امریکا از برجام را مورد انتقاد قرار داده و از سه سال گذشته بارها اعلام کرده که قطعا با تحریم‌های یک جانبه آمریکا مخالف است.

از نظر چین، برجام یک توافق چندجانبه است که به تصویب شورای امنیت رسیده و به حفظ نظام عدم اشاعه هسته‌ای و صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند. علاوه بر آن،  پکن همواره ضمن حفظ روابط دوستانه و روابط نزدیک اقتصادی با تهران، نسبت به توافق هسته ای هم متعهد مانده است.

بر همین اساس، «شی جین پینگ» در هفته گذشته در گفتگوی تلفنی با همتای ایرانی خود حسن روحانی، پشتیبانی و حمایت کشورش را در قبال خواسته های منطقی ایران در خصوص برجام و مسئله هسته ای اعلام کرد و گفت که پکن مایل است هماهنگی خود با تهران را برای حفاظت از منافع مشترک دو طرف افزایش دهد.

همانگونه که از سه سال گذشته هم این کشور اعلام کرده که از ایران در جهت حفظ حقوق مشروعش حمایت نموده در حالی همواره موقعیت ایران را نیز درک کرده است.

در آن گفتگوی تلفنی، رئیس جمهور چین همچنین اعلام کرد که به پشتیبانی از ایران برای دفاع از حاکمیت و عزت ملی خود ادامه خواهد داد و مایل است به بهترین وجه ممکن در مقابله و ریشه کن کردن بیماری کوید_۱۹ و کاهش اثراتی که بر سلامت روح و جسم و زندگی مردم می گذارد، کمک کرده و یاری رسان باشد.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد که دو طرف در کنار یکدیگر ایستاده و در مبارزه با همه گیری به یکدیگر کمک خواهند کرد، در حالی که امکان همکاری عملی دو جانبه خود را برای دستیابی به نتایج مثبت فراهم نموده اند.

وی افزود که هر دو کشور در مورد موضوعات مربوط به منافع اصلی و نگرانی های مهم خود که موجب تقویت اعتماد استراتژیک متقابل و حمایت از انصاف و عدالت بین المللی می شود، پشتیبانی قاطعانه خود را ارائه نموده اند.

رئیس جمهور چین با بیان اینکه در سال جاری، ما پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه دیپلماتیک ایران و چین را گرامی داشتیم، گفت: روابط دو کشور به لحاظ ساختن میراث مستحکم و پیشبرد آنها در یک مقطع تاریخی حساس قرار دارد.

وی تأکید کرد که چین برای برقراری روابط با ایران اهمیت زیادی قائل است و مایل است از پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک به عنوان فرصتی برای گسترش همکاری در زمینه های مختلف و تعمیق همکاری های دو جانبه سیاسی، اقتصادی و غیره برای دستیابی به نتایج ملموس تر استفاده کند.

چین برای برقرای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل است و مایل است از پنجاهمین سالگرد رابطه دیپلماتیک به عنوان فرصتی برای گسترش همکاری در زمینه های مختلف و تعمیق همکاری های دو جانبه سیاسی، اقتصادی و غیره برای دستیابی به نتایج ملموس تر استفاده کند

وی به ادامه نقش سازنده پکن در حل و فصل زودهنگام و عادلانه مسئله فلسطین اشاره کرد  گفت که پکن مایل است ارتباط و همکاری با تهران را در امور منطقه ای و بین المللی افزایش دهد و به طور مشترک امنیت و ثبات منطقه ای را ارتقا بخشد.

 نمایندگی چین در سازمان‌ های بین المللی هم چندی پیش در توییتی اعلام کرد که چین ضمن حمایت از مذاکرات وین در راه احیای برجام، به همکاری با تمامی گروه‌ ها برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات ادامه خواهد داد تا آمریکا و ایران در سریع‌ ترین زمان به اجرای کامل برجام بازگردند.

همچنین بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، نظر چین این است که امریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند زیرا تجارت کشورها با ایران منطقی و مشروع است و همکاری‌ها در زمینه انرژی باید حفظ شود.

چین: تجارت کشورها با ایران منطقی و مشروع است و همکاری‌ها در زمینه انرژی باید حفظ شود 

علاوه بر آن، چندی پیش دیپلمات ارشد این کشور نیز در جریان مذاکرات وین با بیان اینکه دولت چین خواستار از سرگیری هرچه سریع‌تر برجام است، از آمادگی چین برای همکاری با طرف‌های مرتبط در خصوص تهیه متن توافق با هدف دستیابی به نتیجه مورد قبول تمام طرف‌ ها خبر داده بود.

رئیس جمهور ایران نیز در تماس تلفنی با همتای چینی خود،  ضمن ابراز قدردانی از حمایت و کمک ارزشمند چین به کشورها در مبارزه با ویروس کرونا،  گفت: تهران قاطعانه به «سیاست یک چین» پایبند است و از تلاش های پکن برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود حمایت می کند.

ایران مایل است تا روابط استراتژیک با چین و همچنین همکاری های برد_برد در زمینه هایی مانند تجارت، اقتصاد، انرژی و ساخت طرح «یک کمربند_یک جاده»  به صورت مشترک را گسترش دهد 

وی گفت: ایران مایل است تا روابط استراتژیک با چین و همچنین همکاری های برد_برد در زمینه هایی مانند تجارت، اقتصاد، انرژی و ساخت طرح «یک کمربند_یک جاده» به صورت مشترک را افزایش دهد.

کد خبر: ۹۰٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha