۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
آمادگی ایران و ارمنستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
در دیدار رئیس گمرک ارمنستان و رئیس اتاق تهران مطرح شد؛

آمادگی ایران و ارمنستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

سفیر جمهوری ارمنستان در تهران و رئیس گمرک این کشور، با رئیس اتاق تهران ملاقات کردند و در مورد راه‌های گسترش مناسبات روابط تجاری و اقتصادی دو کشور همسایه به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، مسعود خوانساری در این ملاقات با اشاره به توافقنامه امضا شده میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از ارمنستان به عنوان تنها کشور عضو این اتحادیه که دارای مرز زمینی مشترک با ایران است، یاد کرد و توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور را گامی بلند برای حضور ایران و ارمنستان در بازارهای سوم دانست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با این حال، سطح روابط تجاری دو کشور را متناسب با سابقه دیرینه تعاملات سیاسی و اقتصادی دو طرف ندانست و حل برخی مشکلات در حوزه مقررات و تنظیمات گمرکی را برای افزایش مناسبات بازرگانی دو کشور، ضروری برشمرد.

خوانساری با اشاره به ایجاد میز تخصصی برخی کشورهای همسایه در اتاق تهران، از تشکیل میز تخصصی ارمنستان در این اتاق با همکاری اتاق بازرگانی مشترک دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و سپس به برخی از مشکلات موجود در مسیر گسترش سطح همکاری‌های تجاری میان دو کشور اشاره کرد و در این رابطه، عدم عضویت ارمنستان در کنوانسیون بین‌المللی تیر و دیجیتال نبودن رویه‌های گمرکی میان دو کشور را جزو چالش‌های موجود دانست و در عین حال، روند ارزش‌گذاری کالاها در گمرکات ارمنستان و ثبت قیمت‌های بالا را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد.

در این دیدار همچنین، رئیس گمرک و کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان، سفر اخیر خود به ایران را در راستای شناسایی مشکلات و موانع موجود بر سر راه افزایش تجارت دو کشور عنوان کرد و یادآور شد که طی روزهای گذشته در دیدار با مقامات سازمان مالیات، گمرک و وزارت راه ایران پیرامون مشکلات موجود و راه‌حل رفع آنها مذاکرات مفصلی صورت گرفت.

ادوارد هوانیسیان با بیان اینکه در دو کشور، ظرفیت‌های کافی برای گسترش سطح مناسبات تجاری وجود دارد، تصریح کرد که کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور آماده همکاری با اتاق بازرگانی تهران است.

او همایش بررسی فرصت‌های توسعه همکاری ایران و ارمنستان را گام نخست و جدی در مسیر گسترش روابط اقتصادی دو کشور عنوان و اعلام کرد که بخش دولتی و خصوصی ارمنستان از هر اقدامی در جهت ارتقای مناسبات تجاری استقبال می‌کند.

در این دیدار سفیر ارمنستان در ایران، رئیس‌ اتاق مشترک ایران و ارمنستان و معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران نیز حضور داشتند.

کد خبر: ۹۰٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha