۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
خسارت ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی مصرف دخانیات به نظام سلامت| باید مقابل مافیای دخانیات ایستاد
معاون وزیر بهداشت:

خسارت ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی مصرف دخانیات به نظام سلامت| باید مقابل مافیای دخانیات ایستاد

رئیسی، معاون امور بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف دخانیات در سال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به نظام سلامت کشور وارد می‌کند.

به گزارش بازار، علیرضا رئیسی در نشست خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات، با اشاره به خسارات جبران ناپذیر استعمال سیگار و قلیان، گفت: چگونه ما در همه چیز تحریم هستیم، به جز تنباکو و سیگار و خیلی راحت می‌آیند و تولید می‌کنند و کسی هم با آنها کاری ندارد؟

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت افزود: دهم مرداد ماه به عنوان روز ملی دخانیات اعلام میشود و در کشورمان یک هفته را به عنوان هفته ملی بدون دخانیات اعلام میکنیم که از چهار تا دهم خرداد ماه امسال این هفته را در جهت آگاهی رسانی و اطلاعرسانی به مردم در زمینه مضرات سیگار و دخانیات برگزار می کنیم. طی چند سال اخیر مصرف قلیان در کشور ۴۰ درصد افزایش داشته است که هم سن مصرف را کاهش داده و هم در خانمها میزان مصرف بالا رفته است.

وی گفت: شعار امسال تعهد به ترک دخانیات است که ما بیشتر بر روی قلیان متمرکز میشویم. زیرا نادیده گرفتن بحث قلیان دارد آسیب میزند. از آن طرف تنباکوهای معطر و معسلی که به کشور وارد و مصرف میشود که خودش عاملی برای تبلیغ و استفاده از دخانیات است.

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت افزود: جای تاسف دارد که بگویم علی رغم اینکه در سال ۱۳۹۶ از دیوان عدالت مصوبه داریم که بر اساس آن واردات تنباکوهای معطر و معسل ممنوع است، اما این رای هنوز روی زمین مانده و اجرا نشده است. بنابراین حتما باید در مقابل مافیای دخانیات ایستادگی کرد و این قانون بر زمین مانده را حتما باید اجرا کرد. به هر حال رای دیوان عدالت لازم الاجرا است که متاسفانه هنوز صنعت این کار را انجام نداده و بسیار از این موضوع گلایه مندیم.

رئیسی ادامه داد: علاوه بر این علی رغم اینکه هشدار میدهیم که تنباکوهای معطر و معسل خودشان عامل تبلیغ مصرف و اشتیاق جوانان برای مصرف قلیان است، برنامههایی در کار است که حتی میخواهند این تنباکوها را در کشور تولید کنند. این واقعا جای تاسف دارد و باید از آن جلوگیری کرد. همه میدانیم که دخانیات، سیگار و قلیان چقدر آسیب میزند. باید توجه کرد که اکنون حدود یک سال و نیم از شیوع کرونا در جهان میگذرد و طی این مدت ۳.۵ میلیون نفر را در دنیا کشته است، اما دخانیات سالانه ۸ میلیون نفر را میکشد. دنیا در مقابل کرونا چه میکند و کل دنیا را مشغول خودش کرده، در صورتیکه مافیای دخانیات خیلی راحت در سطح دنیا کارشان را انجام میدهند، سالانه ۸ میلیون مرگ اتفاق میافتد و آنها کارشان را انجام می دهند.

۸میلیون مصرف کننده دخانیات در ایران
معاون امور بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه مصرف کنندگان دخانیات در کشور ۸ میلیون نفرند که خسارت زیادی به کشور وارد کردند، گفت: به طوری که هزینه های مستقیم بخش سلامت ناشی از این موضوع سالی ۴۰ هزار میلیارد تومان است که عدد بسیار بالایی است.

رئیسی افزود: هزینه های غیر مستقیم آن اعم از کارافتادگی، معلولیت ها، بیماریهای مزمن و... و. و از طرفی بحث دالی و عمر از دست رفته، این هزینه ها بسیار بالاست و شاید معادل ۷۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بنابراین مجموعا حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان دخانیات در کشور ما هزینه وارد میکند که حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد هم گردش مالی در حوزه دخانیات است که پول به جیب میزنند و از طرفی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به مملکت آسیب میزنند.

در همه چیز تحریم هستیم به جز تنباکو و سیگار
معاون امور بهداشت وزیر بهداشت گفت: حال در نظر بگیرید که در کشورهای دیگر تویوتا به عنوان یکی از ماشینهای خوب ژاپن است که سال به سال هم ارتقاء مییابد، اما سهم ما از ژاپن در صنعت شرکت GTI است که وینیستون در کشور ما تولید میکند.

رئیسی افزود: یعنی به جای اینکه از فناوری ژاپن در راستای رفاه مردم و توسعه کشور استفاده کنیم، در ایران، ژاپن سیگار وینیستون باکیفیت تولید میکند که سریعتر آدم را بکشد. اینها را باید مدنظر قرار داد.

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: در عین حال شرکت بریتیش امریکن توباکو، شرکت انگلیسی-آمریکایی توتون در ایران. شما یک مرغ KFC نمیتوانید در این مملکت باز کنید و میگویند چون آمریکایی است نباید وارد کشور شود، بله نباید بیاید زیرا خودمان مرغ داریم و در صف میایستیم!

وی افزود: اما از آن طرف شرکت انگلیسی-آمریکایی در ایران توتون و تنباکو تولید میکند. همین سیگار کنت برای این شرکت است که در ایران تولید میشود. یا مثلا کره جنوبی، دیدیم به محض اینکه تحریم آمریکا شروع شد، سامسونگ و ال جی همه رفتند و گفتند آمریکا تحریم میکند، اما یک شرکت کرهای در ایران سیگار و تنباکو و... تولید میکند. مردم اینها را نمیدانند. چگونه ما در همه چیز تحریم هستیم، به جز تنباکو و سیگار و خیلی راحت میآیند و تولید میکنند و کسی هم با آنها کاری ندارد.

سیگار؛ تنها محصولی که ارزان است و صف هم ندارد
معاون امور بهداشت وزیر بهداشت گفت: تا پایان سال ۱۳۹۹ در کشور سالی ۵۹ میلیارد نخ سیگار داریم تولید میکنیم. اینها باید مشتری داشته باشند و اکنون دنبال جذب مشتری کشور هستند. در کشور ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف میشود. جالب است که تنها محصولی که در ایران تولید می شود، ارزان است و صف هم ندارد، سیگار است. بسته بندیهای زیبا و تمیز هم تولید میکنند.

در بحث بستهبندی ما قانون داریم و به صنعت معدن و تجارت ابلاغ شد که بسته بندیها ساده و یک دست باشد، اما میبینیم که جعبههای سیگار را زیبا میچینند و این جوان را جذب میکند. این جزو دستورالعمل های جهانی است و ابتکار ما نیست، دنیا دارد این اقدام را انجام میدهد.

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال یکی از ارزانترین سوغاتی ها در کشور ما سیگار است. این موضوعی است که با آن مواجه ایم. هنوز در فیلم و سریال شاهد سیگار کشیدن قهرمانان فیلم هستیم. در حالی است که این کار ممنوع است. گویا در فیلم سیگار کشیدن نشاندهنده هوش، قدرت و استعداد است و یا اینکه اگر فردی دچار افسردگی است، گویا میتواند سیگار دستش بگیرد و بکشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سوپر مارکت‌ها در رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی از نانوایی‌ها پیش افتاده اند.

علیرضا رئیسی گفت: نانوایی‌ها به ویژه نانوایی‌های سنتی در رتبه نخست رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی بودند.

وی افزود: در سه هفته گذشته متأسفانه سوپرمارکت‌ها رتبه نخست رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی را به خود اختصاص داده‌اند.

دکتر رئیسی اضافه کرد: نانوایی‌ها به ویژه نانوایی‌های سنتی پیش از شیوع کرونا نیز شیوه نامه‌های بهداشتی را کمتر رعایت می‌کردند به گونه‌ای که بسیاری از نانوایی‌ها هشدار اخطار تذکر دریافت کرده‌اند و تعدادی نیز پلمپ شدند.

رئیسی گفت: نانوایی‌ها جزو مشاغل رده اول هستند که حتی در زمان موج‌های کرونا نیز بسته نمی‌شوند، چون قوت غالب مردم نان است.

کد خبر: ۹۰٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha