۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
زمان سرمایه گذاری های استراتژیک در سوریه فرا رسیده است| تاجران ایرانی بلندمدت فکر نمی‌کنند
گفتگو با تاجر و رئیس شرکت دارویی_صنعتی سوری؛

زمان سرمایه گذاری های استراتژیک در سوریه فرا رسیده است| تاجران ایرانی بلندمدت فکر نمی‌کنند

«نضال حانه» می گوید: به منظور غلبه بر تحریمها و محاصره ناعادلانه در ایران و سوریه، همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی واقعی باید افزایش یابد تا یکپارچگی اقتصادی در دو کشور حاصل شود.

تهمینه غمخوار؛ بازار: روابط دو جانبه ایران و سوریه طی ۳۰ سال گذشته روابطی مستحکم و رو به رشدی در مناسبات سیاسی و امنیتی بوده است. وجود دشمنان و اهداف مشترک در جهت نابودی آنها به همراه قرار گرفتن در کنار تحولات و بحران های منطقه ای و بین المللی موجب شده تا روابط و مناسبات فی مابین عمق بیشتری داشته باشند.

در حقیقت، همانطور که سوریه تنها کشور عربی بود که در دوران دفاع مقدس به ایران کمک کرد، ایران نیز سوریه را در بحران جنگ ۲۰۱۱ تنها نگذاشت و در ثبات سوریه و دولت آن یاری رسان بود.

اما با وجود این استحکام و افزایش مناسبات سیاسی، امنیتی و نظامی، روابط اقتصادی بین دو کشور در دو دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار پایین تر از حد انتظار بوده، که البته طی چند سال اخیر، دولتمردان دو کشور در جهت تداوم و پیشبرد روابط اقتصادی در سطح یکسان با مناسبات سیاسی تلاش کرده اند.

بر همین اساس، این موضوع، موجب افزایش حضور تجار و کالاهای ایرانی به بازار سوریه گردیده و در فصل بازسازی و احیای سوریه، این کشور را به یک مصرف کننده مواد غذایی و صنعتی با گنجایش بالا تبدیل نموده است. ترکیه، امارات، عراق و مصر کشورهایی هستند که محصولات خود را به سوریه صادر می کنند اما به دلیل تنوع بالای کالاهای تولید ایران در زمینه های مختلف، نمی توانند جای ایران را در این بازار در بلند مدت بگیرند.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع تجارت میان تجار ایرانی و سوری، خبرنگار بازار گفتگویی با «نضال حانه» تاجر سرشناس سوری در خصوص چالش ها و مشکلات تجارت تاجران سوریه در رابطه با تجارت با تجار ایرانی یا سایر کشورها انجام داده که در ادامه می خوانیم:

* شما در چه صنف و از چه زمانی مشغول به تجارت در سوریه هستید؟
مجموعه ما به نام مجموعه «نضال حانه» متشکل از شرکت های مختلف در زمینه دارویی و صنعتی، از سال ۱۹۹۲ در دمشق مشغول به فعالیت است. 

کار این مجموعه واردات، صادرات و تجارت در خصوص کالاهای مختلف از جمله داروهای بیولوژیک و شیمیایی، دستگاه های کدگذاری صنعتی، تجهیزات پزشکی و صنعتی و همچنین ماشین آلات به همراه قطعات آنها و مصالح ساختمانی و غیره است.

* از دیدگاه شما روابط اقتصادی و به خصوص مراودات تجار سوری و ایرانی در طی سالهای تجارت شما چگونه بوده و طرفین چگونه توانسته اند به توسعه این روابط دست بزنند؟
مجموعه «نضال حانه»، نمایندگی چندین شرکت ایرانی در کشور را به عهده دارد. در جمهوری اسلامی ایران، لبنان و امارات متحده عربی شرکای خوبی داریم و در کشورهای دیگر ارتباطات خوبی برقرار کرده ایم.

بر اساس رویکرد استراتژیک رهبران سیاسی در سوریه و ایران و وحدت مسیر و سرنوشت و تعهد دو کشور نسبت به محور مقاومت در برابر سلطه آمریکا و صهیونیست ها، دو کشور متعهد به همکاری های اقتصادی نامحدود نیز شده اند، زیرا از نظر من، نبرد اقتصادی هرگز از نبرد سیاسی جدا نمی شود.

به منظور دستیابی به این هدف استراتژیک، همکاری اقتصادی میان دو کشور به خصوص میان تاجران باید عمق بیشتری یافته و سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی واقعی (کشت و صنعت) افزایش پیدا کند تا دستیابی به یکپارچگی اقتصادی بین دو کشور حاصل شود به نحوی که غلبه بر تحریم ها و محاصره ناعادلانه اقتصادی اعمال شده بر دو کشور به راحتی صورت گیرد.

  همکاری اقتصادی میان دو کشور به خصوص میان تاجران باید عمق بیشتری یافته و سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی واقعی (کشت و صنعت) افزایش پیدا کند تا دستیابی به یکپارچگی اقتصادی بین دو کشور حاصل شود 

در طول دوره گذشته، ما متوجه شده ایم که روندها به سمت محدود کردن عملیات تجاری با هدف دستیابی به سود سریع برای یک معامله واحد، بدون داشتن تفکر استراتژیک در خصوص سرمایه گذاری های واقعی و دادن اولویت بیشتر به آنها بوده البته باید شرایط جنگ و مسائل آن را نیز در نظر داشت و نادیده نگرفت.
 
اکنون که پیروزی نظامی و ثبات امنیتی در سوریه حاصل شده است، زمان شروع تأسیس سرمایه گذاری های واقعی، استراتژیک و بلند مدت فرا رسیده است.

نضال حانه؛ اکنون که پیروزی نظامی و ثبات امنیتی در سوریه حاصل شده است، زمان شروع تأسیس سرمایه گذاری های واقعی، استراتژیک و بلند مدت فرا رسیده است

بنابراین، فعال شدن این سرمایه گذاری ها در این زمینه، دستاورد منفعت آوری برای دو کشور به همراه خواهد داشت و روابط مستحکمی میان دو رهبری و مردم شکل گرفته و تقویت خواهد شد.

قانون سرمایه گذاری تازه صادر شده در سوریه که بسیاری از امکانات و معافیت ها را برای جذب سرمایه های ملی و خارجی اعطا کرده است، این موضوع را تأیید می کند.

* روابط گروه تجاری شما در همکاری با برخی از شرکتهای ایرانی مرتبط با حوزه فعالیت مجموعه نضال حانه چگونه بوده است؟
به عنوان نمونه، گروه ما در همکاری با برخی از شرکتهای ایرانی تولید کننده داروهای انسانی از جمله بیولوژیک فعالیت می کند که امروزه تفکر جدی در خصوص سرمایه گذاری واقعی در این زمینه ایجاد شده است.

بر این اساس، ما با شرکای ایرانی یک پروژه در خصوص داروهای بیولوژیک یا زیست داروها را آغاز کرده ایم و در حال حاضر در مرحله نصب تجهیزات، لوازم و فراهم آوردن اتاق های تمیز برای این کار هستیم. بنابراین، ما انتظار داریم در مدت کوتاهی از این پس با همکاری شرکت های ایرانی بهره برداری و تولید بیو داروهای تحت لیسانس را آغاز کنیم.

ما با شرکای ایرانی یک پروژه در خصوص داروهای بیولوژیک یا زیست داروها را آغاز کرده ایم و در حال حاضر در مرحله نصب تجهیزات، لوازم و فراهم آوردن اتاق های تمیز برای این کار هستیم 

* مهمترین چالش های پیش روی کار با بازرگانان ایرانی و حتی با سایر کشورها از نظر شما چیست؟
مهمترین چالش های پیش روی کار با بازرگانان ایرانی و حتی با سایر کشورها مشکل انتقال مالی است که هزینه ها و مشکل حمل و نقل و بیمه را به دلیل تحریم های اقتصادی و بسته شدن گذرگاه های مرزی بسیار افزایش می دهد و همین امر موجب افزایش مدت زمان تأمین و هزینه ها شده و ریسک هایی در این زمینه ایجاد می گردد.

* از دید شما چه نگرانی هایی متوجه تاجرانی ایرانی در تجارت با تجار سوریه می باشد؟
در مورد نگرانی های بازرگانان ایرانی (از دید ما) می توان به این موارد اشاره کرد: گاهی اوقات تاجران ایرانی به فکر جدی برای ایجاد سرمایه گذاری طولانی مدت نیستند و این موضوع شاید به دلیل شرایط حاکم در کشور باشد. همچنین، نگرانی شدید آنها از مسئله تحریم ها و تلاش هایشان برای آوردن یک واسطه یا دلال محلی، موجب ایجاد ریسک ها و افزایش هزینه ها می شود.

 در خصوص بیماری همه گیر کرونا، این پاندمی تأثیر منفی بر جنبش تجاری در سراسر جهان داشته و این امر منجر به تأخیر در تأمین منابع و نقض دوره های قراردادی توافق شده با سازمان های دولتی شده که باعث جریمه های تأخیری و هزینه های اضافی زیادی گردیده است.

* با توجه به صادرات کالاهای سوریه به جمهوری اسلامی ایران، به چه دلایلی هزینه های این محصولات و کالاها در سالهای اخیر تا حد زیادی افزایش یافته است ؟
از نظر من، دلایلی از جمله نقل و انتقالات مالی و شکاف بین عرضه و تقاضا به دلیل جنگ از دلایل این امر است. شرایطی که منجر به تخریب امکانات شده و درپی آن، عرضه کمتر از تقاضا گردیده است. با توجه به اینکه بازار سوریه پس از دوره بهبود، یعنی بازسازی، یک بازار امیدوار کننده است، این امر باید بازگشت تولید را برای تأمین تقاضا از طریق گشودن سرمایه گذاری های جدید مورد ترغیب قرار دهد.

کد خبر: ۹۰٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha