۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
وزارت نیرو با تمام ظرفیت در تلاش برای خدمات‌رسانی برقی است
وزیر نیرو در همایش استانداران سراسر کشور:

وزارت نیرو با تمام ظرفیت در تلاش برای خدمات‌رسانی برقی است

اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به در پیش بودن ایام گرم سال و ضرورت مدیریت مصرف انرژی در کشور، گفت: وزارت نیرو با تمام ظرفیت در تلاش برای خدمات‌رسانی برقی در سرتاسر کشور است.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان وزیر نیرو در همایش استانداران سراسر کشور که با حضور وزیر کشور در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: البته اصلاح الگوی مصرف نیاز امروز جامعه ایرانی بوده و با توجه به سطح بالای میانگین مصرف انرژی در کشور بایستی کارهای فرهنگی و اقناعی لازم برای مدیریت مصرف انجام گیرد.

وی افزود: خاموشی‌های اخیر در کشور ناشی از دو مسئله مهم خشکسالی و مصارف غیرمتعارف است و باید در این راستا تدابیر جدی اندیشیده شود.

اردکانیان با اشاره به تلاش‌های وزارت نیرو طی سال گذشته در پاسخگویی به نیازهای جدید مصرف برق در کشور گفت: در سال گذشته یک میلیون مشترک جدید برق و به دنبال آن افزایش مصرف صنایع جدید را داشتیم که وزارت نیرو با برنامه‌ریزی‌های انجام داده نظیر احداث نیروگاه‌های جدید، ارتقای ظرفیت واحدهای موجود و اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف؛ نیاز متعارف کشور به خوبی پوشش داده می‌شد.

وزیر نیرو با اشاره به راهبرد وزارت نیرو در افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی افزود: با به مدار آمدن واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی و همچنین بخش بخار نیروگاه هریس، مجموع ظرفیت نامی نیروگاه‌های جدید به مدار آمده و ارتقای توان نیروگاه موجود به بیش از ۲۵۰۰ مگاوات و با قدرت عملی ۲۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.

اردکانیان با اشاره به کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، گفت: در بازه زمانی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ کاهش ۳۵۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی را در کشور تجربه کردیم.

وی در ادامه به مقایسه پیک مصرف برق از ابتدای سال تا اول خرداد سال گذشته و امسال پرداخت و گفت: در سال گذشته تا اول خرداد میانگین مصرف برق ۴۵ هزار و ۸۴۷ مگاوات بوده که این میزان در بازه زمانی مشخص ۱۴۰۰ به ۵۴ هزار و ۴۴۸ مگاوات رسیده است که نشان از افزایش ۱۹ درصدی مصرق برق را دارد.

وی اضافه کرد: روی هم رفته انرژی مصرفی شبکه برق در کشور طی هشت سال گذشته روند افزایشی را تجربه کرده و متوسط رشد ۱.۸ درصدی در سال داشته است.

وزیر نیرو مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف برق در کشور را طی سال جاری، افزایش زودهنگام دمای هوا، رشد فزاینده استفاده از ماینرها، راه‌اندازی زودهنگام چاه‌های کشاورزی به دلیل کاهش بارش‌ها و افزایش تولید و مصرف برق صنایع بزرگ کشور دانست.

 وزیر نیرو با اشاره به موضوع برق مصرفی مراکز استخراج رمز ارز در جهان و ایران گفت: بر اساس آخرین اطلاعات روزانه دانشگاه کمبریج، مصرف برق در جهان صرفا برای رمز ارز بیت کوین، معادل ۱۵ هزار مگاوات تا ۶۰ هزار مگاوات تخمین زده شده است.

وی در خصوص سهم ایران از این مسئله خاطرنشان کرد: سهم ایران بیش از ۱۰ درصد از کل مصرف برق جهان برای استخراج رمز ارز تخمین زده می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در موضوع رمز ارزها باید استراتژی جامع و دقیقی در کشور با توجه به حجم بالای مصرف برق در این حوزه تنظیم شود، از استانداران سراسر کشور خواست با تشکیل ستاد مدیریت برق استان‌ها نسبت به مدیریت مصرف برق اقدام کنند.
وی خطاب به استانداران تصریح کرد: یکی از زمینه‌های افزایش مصرف برق، استفاده بی‌رویه از برق و وسایل سرمایشی در ادارات است و باید در این خصوص هم تدابیر لازم اندیشیده شود.

اردکانیان در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف نیاز امروز جامعه ایرانی است و با توجه به سطح بالای میانگین مصرفی انرژی در کشور بایستی کارهای فرهنگی و اقناعی لازم برای مدیریت مصرف انجام گیرد.

کد خبر: ۹۰٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha