۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
قفل صادرات به محصولات کشاورزی؛ نبود دیپلماسی اقتصادی کشاورزان را بیکار کرد
گزارش بازار از جنوب کرمان؛

قفل صادرات به محصولات کشاورزی؛ نبود دیپلماسی اقتصادی کشاورزان را بیکار کرد

کرمان- استان کرمان هر سال میلیون ها تن محصول کشاورزی با کیفیت را تولید می کند اما بی برنامگی و عدم پیگیری برای رفع موانع صادرات موجب شده روند صادرات محصولات سیر نزولی طی کند.

سحر محمدتقی زاده؛ بازار: استان کرمان یکی از گسترده ترین زمینه های تولید محصولات کشاورزی در کشور را در اختیار دارد هر چند خشکسالی گریبان مردم را گرفته است اما همچنان کرمان در زمینه تولید محصولات کشاورزی جزو سه استان برتر کشور است و گردش مالی میلیاردی طی سال های گذشته را تجربه کرده است.

اما پس از شیوع کرونا و البته تحریمها روند صادرات محصولات کند شده به گونه ای که در اکثر موارد کشاورزان بعد از برداشت محصول باید در به در دنبال خریدار باشند و گاها هزاران تن محصول در زمین های کشاورزی از بین می رود و کسی نیز پاسخگو نیست.

تعرفه های سنگین برای صادرات، عدم وجود دیپلماسی اقتصادی برای هموار کردن بحث صادرات، عدم توانمندی برای استفاده از بازارهای مصرف کشورهای عربی خلیج فارس و پاسکاری مسئولیتها بین وزارت صمت و کشاورزی برای رفع مشکلات بازاریابی خارجی هر روز بر عمق مشکلات می افزاید

تعرفه های سنگین برای صادرات، عدم وجود دیپلماسی اقتصادی برای هموار کردن بحث صادرات، عدم توانمندی برای استفاده از بازارهای مصرف کشورهای عربی خلیج فارس و پاس‌کاری مسئولیتها بین وزارت صمت و کشاورزی برای رفع مشکلات بازاریابی خارجی هر روز بر عمق مشکلات می افزاید.

قفل صادرات به محصولات کشاورزی؛ نبود دیپلماسی اقتصادی کشاورزان را بیکار کرد

پسته، خرما، گردو، مرکبات، محصولات جالیزی این روزها پشت مرزها مانده اند و در انبارها در حال خراب شدن هستند اما همه چیز در کرمان به برگزاری جلسات و وعده های بی سرانجام ختم می شود.

در حالیکه فقط در جنوب کرمان سالانه بیش از ۶ میلیون تن محصولات مختلف تولید می شود اما طبق توضیحات یکی از مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان تنها هزار تن محصول از راههای زمینی صادر شده است.

هزار تن محصول صادر شد!
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: بیش از هزار تُن محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان در سه ماه گذشته به کشورهای افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان صادر شد.

مجتبی محمودی گفت: از ابتدای اسفند پارسال تاکنون بیش از هزار تن از محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان با ناوگان خارجی به صورت مستقیم به کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان حمل شد که ضمن حفظ کیفیت محصولات صادراتی منطقه، ارسال به موقع بار را به دنبال داشته است.

صادرات کالاهای کشاورزی کرمان به خارج کشور
وی افزود: قبلاً صادرات محصولات کرمان به صورت «ترانشیپمنت»  یا همان ته به ته کردن، در لب مرز اتفاق می‌افتاد که باعث آسیب به محصول و عدم ارسال به موقع محصولات می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده این اداره کل و حمایت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، امسال مجوز ورود ناوگان خارجی به منطقه جنوب استان صادر و زمینه صادرات مستقیم محصولات از مزرعه به خارج از مرزها بدون چندین مرحله جابجایی فراهم شد.

وی ابراز امیدواری کرد با استقبال صادرکنندگان از ظرفیت ایجاد شده شاهد حضور پررنگ‌تر محصولات کشاورزی جنوب کرمان در بازارهای صادراتی منطقه اوراسیا جهت عرضه محصولات با کیفیت‌تر منطقه و در نتیجه افزایش قیمت محصولات باشیم.

این در حالی است که کشاورزان جنوب کرمان از عدم امکان صادرات محصولات کشاورزی به خصوص پیاز گلایه مند هستند و در حالی هزاران تن از این محصول در بیابان های گرم و سوزان جنوب در حال خراب شدن است که بازارهای کشورهای جنوبی خلیج فارس برای تامین همین محصول با کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی در حال مذاکره هستند.

صادرکنندگان حمایت نشدند
یک صادر کننده محصولات کشاورزی در جنوب کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: هیچ حمایتی از صادر کننده نمی شود من برای صادرات پیاز به قطر یک سیلو کوچک اجاره کردم و زمانی که هر کیلو پیاز ۴۰۰ تومان از کشاورز خریداری می شد کیلویی هزار تومان خریداری و به قطر صادر می کردم اما بالا بودن تعرفه پیاز موجب شد نتوانم به کارم ادامه دهم.

تعرفه ها به شدت بالاست و محصولات در بازار داخلی هم فروش نمی رود چون بیشتر از حد نیاز تولید شده است

محمد عزیزی افزود: تعرفه ها به شدت بالاست و محصولات در بازار داخلی هم فروش نمی رود چون بیشتر از حد نیاز تولید شده است، در زمان کشت مسئولان کشاورزان را به افزایش تولید ترغیب کردند و در نهایت امروز هیچ کاری برای صادرات نمی شود.

وی تصریح کرد: کشاورز محصول را با هزینه تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تولید می کند اما همین محصول بعد از خرید تضمینی ۶۰۰ تومان در بیابان رها و فاسد می شود اما کاری برای صادرات انجام نمی شود این یعنی بی برنامگی محض در سطح وزارت خانه ها.

وی گفت: دهها نفر پای کار صادرات هستند اما هیچ حمایتی صورت نمی گیرد و بعضا اعتقادی نیز برای حمایت وجود ندارد.

بازار کشورهای عربی از دست رفته است
نماینده شهرستانهای کهنوج، رودبار، قلعه گنج  و منوجان در مجلس نیز از عدم وجود ساز و کار مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی گلایه دارد و به خبرنگار بازار گفت: اینکه نتوانیم محصولی که با کیفیت بالا تولید می شود را به بازار هدف در چند کیلومتری جنوب کرمان منتقل کنیم و از سوی دیگر کشاورز آرژانتینی محصولش را در قطر بفروشد یعنی کم کاری صورت گرفته است.

منصور شکر الهی افزود: در فصل بهار بیشترین میزان برداشت محصولات با کیفیت و ارگانیک در مزارع گسترده جنوب کرمان انجام می شود و کشورهای همسایه بازار بسیار مناسبی برای صادرات محسوب می شود اما شاهدیم که برخی از این محصولات در مزارع می ماند و فروش نمی رود.

مسلما باید یک بازنگری جدی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی جنوب کرمان انجام شود در غیر این صورت هزاران شغل در این مناطق محروم با خطر مواجه می شود

وی تصریح کرد: مسلما باید یک بازنگری جدی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی جنوب کرمان انجام شود در غیر این صورت هزاران شغل در این مناطق محروم با خطر مواجه می شود.

خبری از راه آهن نیست
وی خواستار هم افزایی مسئولان دستگاههای مختلف در این زمینه شد و گفت: نباید فرصت سوزی در این زمینه ادامه یابد.

نماینده شهرستانهای کهنوج، رودبار، قلعه گنج  و منوجان در مجلس همچنین از عدم اجرای راه آهن جیرفت بم انتقاد کرد و افزود: در صورت احداث این خط آهن روند صادرات تسهیل می شود اما عملا تاکنون هیچ اقدام موثری انجام نشده است.

حالا کشاورزان جنوب کرمان مانده اند و هزاران تن محصول که راهی برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس ندارند و مشخص نیست مسئولان برای رفع این مشکل چه تدبیری دارند.

کد خبر: ۹۰٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha