۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
چالش هایی که دولت ایجاد می کند!
مشکلات دورکاری و چالش های استارتاپ ها در قطعی مکرر برق

چالش هایی که دولت ایجاد می کند!

قطعی برق مشکلات بسیاری را برای کارمندانی که در شیوع کرونا دورکاری می کنند، ایجاد کرده است. از سویی دیگر دارندگان کسب و کارهای اینترنتی نیز با چالش های تازه ای مواجه شده اند.

بازار، گروه ایران:  کارمندانی که دورکاری می کنند و دارندگان کسب و کارهای اینترنتی چالش های بسیاری را به دلیل قطعی برق تجربه می کنند. قطعی برق مشکلات بسیاری را برای مردم کشورمان ایجاد کرده است، به ویژه در شرایط کنونی که بسیاری از هموطنانمان مبتلا به ویروس کرونا شده اند، این قطعی ها اثرات مخرب بسیاری بر روی سلامت آن ها دارد. یکی از مشکلات برای کارمندانی است که دورکاری می کنند؛ با وجود قطعی برق، عدم دسترسی به اینترنت، اختلالات ایجاد شده در اپراتورهای موبایل و مخابرات و در نتیجه قطع شدن تلفن های ثابت و اینترنت موبایل، دورکاری برای مردم بسیار مشکل شده است. از سویی دیگر دارندگان کسب و کارهای اینترنتی نیز از قطعی برق آسیب دیده اند. خسارت های ناشی از شیوع کرونا کم بود، قطعی برق نیز بر آن ها اضافه شد. اختلالات و قطعی اینترنت بر اثر قطع شدن برق، عدم دسترسی مشتریان به خدمات کسب و کارهای اینترنتی و اختلالات ایجاد شده در سیستم حمل و نقل بر مشکلات استارتاپ ها افزوده است. دولت به جای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی نوپا، مشکلات تازه ای پیش پای آن ها ایجاد می کند تا مبادا فراموش کنند در کجا زندگی می کنند. کسب و کارهای اینترنتی توقع حمایت از دولت ندارند، همین که مشکلی تازه ایجاد نکند کافی است. مرا به خیر تو امید نیست! شرمرسان.

افزایش مصرف برق در این روزهای گرما، منجر به قطعی‌های مکرر در شهرهای مختلف کشور شده و این موضوع، قطعی‌ آنتن‌های موبایل و اینترنت را هم به دنبال داشته است.  در شرایطی که به دلیل ادامه فرآیند دورکاری در برخی ادارات و برگزاری آزمون‌های آنلاین پایان ترم دانش‌آموزان و دانشجویان، استفاده از اینترنت ضرورت دارد، قطعی اینترنت هم دردسرساز شده است.

بر اساس آخرین آمار سرعت رشد مصرف برق در کشور افسارگسیخته شده و طی روزهای اخیر، شاهد ثبت پیک‌های مصرف برق به مقادیری هستیم که در زمان مشابه سال‌های گذشته بی سابقه بوده‌اند. طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران در روز بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مصرف برق در پیک روزانه به ۵۳ هزار و ۷۵۹ مگاوات رسید. این در حالی است که پیک مصرف برق در روز مشابه سال قبل، ۴۵ هزار و ۲۷۰ مگاوات بود. این موضوع منجر به خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده در برخی استان‌ها شده است.

در حال رفع ایراد هستیم!

قطع گسترده برق در شهرهای ایران خبرساز شد و تعداد زیادی از کاربران فضای مجاری به آن واکنش نشان دادند. سخنگوی صنعت برق می‌گوید که ایراد فنی ایجاد شده است و در حال رفع این ایراد هستیم!

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور درباره قطع برق گفت: این خاموشی‌ها فقط در تهران رخ نداده و کل کشور این خاموشی‌ها را تجربه می‌کنند و البته فعلا برنامه مشخصی برای قطع برق وجود ندارد و نمی‌توان با اطمینان گفت که دقیقا چند ساعت دیگر برق دوباره متصل می‌شود.

او تاکید کرد: در تمامی تهران نقاط خاموش داریم و این مساله به زودی برطرف می‌شود. چرا که همکاران ما هم‌اکنون در حال پیگیری این مشکل هستند.

رجبی مشهدی، قبلا علت این حادثه را ماینینگ غیرمجاز و شروع فصل استفاده از کولرها دانسته بود و گفته بود به علت کمبود بارندگی‌ها تمام توان نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را نداریم و این موضوع احتمالا باعث مشکلاتی در تابستان شود.

زیان های اقتصادی ناشی از قطعی برق

کارشناسان معتقدند هدف از قطعی برق ایجاد نارضایتی گسترده در میان جامعه است، این قطعی ها می تواند منجر به تعطیلی کسب و کارهای اینترنتی نوپا شود.

محمود محمدی، مشاور و فعال در زمینه کسب و کارهای اینترنتی به «بازار» گفت: دولت پیشنهاد داده تا کارمندان دورکار قبل و بعد از قطعی برق کارهای خود را انجام دهند تا کارها عقب نمانند.

اوافزود: ظاهرا دولت بر روی نیروگاه های آبی تمرکز کرده است در صورتی که بیشتر نیروگاه ها گازی هستند. اکنون هم دلیل قطعی برق را بیت کوین و استخراج رمزها عنوان می کنند. مگر چند درصد از مردم بیت کوین استخراج می کنند؟

محمدی تاکید کرد: همه این ها بهانه است تا نارضایتی مردم را افزایش دهند. قصد دارند نارضایتی عمومی را بیشتر کنند. می گویند اواخر فعالیت دولت است و بهتر است نارضایتی ها افزایش پیدا کنند. به عنوان راهکار قطعی برق نیز گفته اند که باید مردم از پاور بانک استفاده کنند و زمانی که برق رفت، بروند به مناطقی که برق وصل است. باید به نقشه نگاه کنند و از طریق برنامه اعلام شده دریابند کدام مناطق در روز برق دارند و در همان مناطق کار خود را ادامه دهند.

او افزود: استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی هم بابت قطعی برق خود ضرر می کنند و هم اینکه در هر ساعت مشتریانشان با قطعی برق مواجه اند.

به گفته این فعال در اکوسیستم استارتاپی، کسب و کارهای اینترنتی این روزها با چالش های بسیاری مواجه شده اند. پس از شیوع کرونا و بحران های مالی، استارتاپ ها مشکلاتی داشتند اما قطعی پی در پی برق در نتیجه قطع شدن اینترنت، عدم دسترسی به مشتریان و مشکلات جانبی، بحران های این کسب و کارهای خرده پا را دوچندان کرد.

کد خبر: ۹۰٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha