۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
رکود ۷ ساله بازار ساخت و ساز| سازنده ها در حال تغییر شغل هستند!
«بازار» گزارش می دهد

رکود ۷ ساله بازار ساخت و ساز| سازنده ها در حال تغییر شغل هستند!

اوضاع و احوال بازار مسکن به گونه ای پیش می رود که به نظر می رسد امسال علاوه بر رکود شدید در بخش خرید و فروش مسکن، تولید مسکن نیز به دلیل رشد قیمت مصالح و نهاده های تولید به اندازه چشمگیری افت کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: آمارهای رسمی مربوط به آخرین تحولات بازار مصالح ساختمانی در حالی منتشر شده است که کارشناسان ادامه رکود در بازار ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰ را به گونه ای پیش بینی می کنند که به نظر می رسد حال و روز خوبی نمی توان برای بخشی که می تواند موتور محرکه اقتصادی باشد متصور شد. اما وضعیت و شرایط اقتصادی به گونه ای در حال وقوع برای بخش مسکن به خصوص ساخت و ساز است که می توان گفت رکود ساخت و ساز وارد هفتمین سال خود شده است.

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در حالی در گفتگو با خبرنگار بازار روند ساخت و ساز را ناامید کننده توصیف می کند که معتقد است کاهش تولید مسکن در آینده می تواند برای قیمت مسکن بسیار خطرناک باشد.

از سوی دیگر سعید آسویار عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان می گوید: سازندگان مسکن در حال تغییر شغل هستند و دیگر از آن سودهایی که قبلا عاید این قشر می شد خبری نیست. او البته معتقد است که سود ساخت و ساز در جیب شهرداری ها و سازمان های نظام مهندسی می رود.

کارشناسان معتقد هستند با توجه به افزایش تسهیلات ساخت مسکن، هم اکنون مشکل اصلی سازنده ها تورم پی در پی و جهش های مداوم هزینه های ساخت و ساز از جمله نرخ مصالح ساختمانی است و لازم است متولی مسکن در این زمینه چاره اندیشی کند.

هیبنا گزارش می دهد که کارشناسان و فعالان بازار ساخت و ساز مسکن با توجه به مجموعه عوامل اثرگذار بر بازار ملک و ساخت و ساز، شرایطی نه چندان متفاوتی برای این بازار در سال جاری نسبت به سال گذشته را پیش بینی می کنند، آخرین آمارهای رسمی از تحولات قیمتی یکی از اجزای اصلی و مهم در عملیات ساختمانی، یکی از فاکتورهای موثر در ادامه رکود ساخت و ساز را تایید می کند.

سازنده ها، کارشناسان و فعالان بازار ساخت مسکن معتقدند بازار ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰ احتمالا و در صورت ادامه روند سال قبل در راستای افزایش قابل توجه هزینه های ساخت مسکن به خصوص قیمت زمین و مصالح ساختمانی( دو جز اصلی ساخت وساز) باز هم مانند سال های اخیر شرایط رکودی را در پیش خواهد گرفت.

ضمن آنکه این گروه از کارشناسان و فعالان بازار ساخت و ساز، رونق بازار معاملات مسکن را یکی دیگر از فاکتورهای اثرگذار بر روند فعالیت های ساختمانی در سال ۱۴۰۰ عنوان می کنند.

به اعتقاد آن ها در سال جاری، سه فاکتور مهم درونی بازار مسکن و ساخت و ساز یعنی فروش واحدهای آماده و افزایش حضور متقاضیان در بازار معاملات مسکن، کنترل قیمت زمین و توقف رشد شدید قیمت مصالح می تواند سازنده ها را به شروع فعالیت های جدید در بازار ملک ترغیب کند؛ اما آن طور که از رصد شرایط بازار معاملات مسکن و همچنین بازار زمین و مصالح ساختمانی مشاهده می شود، فعلا نشانه ای از بابت این تغییرات در سال جاری در بازار مسکن به چشم نمی خورد. با این حال، مشکل اصلی سازنده ها هم اکنون در سمت دیگری قرار دارد و آن ها امیدوارند در سال جاری با برطرف شدن این مسائل قدری از عمق رکود ۶ ساله در بازار ساخت و ساز کاسته شود.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تازه ترین تحولات بازار مصالح ساختمانی متوسط قیمت نزدیک به ۲۰۰ قلم از مصالح ساختمانی در نیمه دوم سال ۹۹، با افزایش قیمت بین ۸۵ تا حدود ۲۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده اند.

این میزان رشد قیمت مصالح ساختمانی در شش ماهه دوم سال گذشته نسبت به شش ماهه دوم سال قبل از آن – ۹۸- به معنای جهش قیمت مصالح در این دوره زمانی است.

در این دوره –شش ماهه دوم سال ۹۹- در مقایسه با شش ماهه اول سال ۹۹ نیز قیمت حدود ۲۰۰ قلم از مهمترین مصالح و تجهیزات ساختمانی با رشد نزدیک به ۲۵ درصدی همراه شده است. در این دوره اگر چه قیمت برخی از مصالح ساختمانی با کاهش همراه شده است اما در برخی از اقلام مهم و پرکاربرد بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت تجربه شده است.

کد خبر: ۹۰٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha