۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۳
بورس؛ بازار سرمایه‌های برباد رفته| سهامدار عمده: ورشکستگی، طلاق و افسردگی همه سهم من بود
بازار سرمایه تعیین کننده در انتخابات آتی؛

بورس؛ بازار سرمایه‌های برباد رفته| سهامدار عمده: ورشکستگی، طلاق و افسردگی همه سهم من بود

سهامداران عمده‌ بازار سرمایه که ۱۶ میلیارد تومان سرمایه خود را در بورس از دست دادند معتقدند که ریزش برخی از سهم‌ها عمدی است و ارتباطی با بازار ندارد.

بازار؛ گروه بورس: ۲۲ سال در عسلویه مسجد سلیمان کار کرده بود و حاصل کل پس انداز زندگیش ۲ واحد آپارتمان بود که به خاطر یک جمله «که همه چیزتان را به بورس بسپارید»   در بورس از دست داد.

محمد یکی از سهامداران عمده بورس بود که حدود دو سال سابقه کار در بورس را داشت و الان به گفته خودش بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌اش را در بورس از دست داده است. به دلیل درخواست مصاحبه کننده، تنها از اسم کوچک آن در متن مصاحبه استفاده شده است و همچنین به گروه صنعتی که در آن سرمایه گذاری کرده است اشاره می‌شود.

کل دوران جوانی خود را کار کردم تا در آینده فرزندانم بتوانند به خوبی زندگی کنند، مگر با این سن و سال چند سال دیگر توان کار داریم که بتوانم چنین پس اندازی را جمع کنم

محمد که  پا به ۵۰ سال می‌گذاشت، می‌گفت که حاصل کل کار کردم در طول زندگیم ۲ آپارتمان بود و با اطمینان اینکه سهمی که خریداری می‌کنم سود ده است آن‌ها را فروختم و کل پول آن را ۵.۵ میلیون سهم یک نماد غذایی خریداری کردم. علاوه بر اینکه تجربه کار در بازار سرمایه را داشتم با کارشناسان و با تحقیق این سهم را خریداری کردم و حتی مدیران این سهم هم اطمینان دادند که سهم رشد خواهد کرد.

او  میزان پولی که حاصل از فروش دو آپارتمان برای خرید سهم را ۶ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کدام از آپارتمان‌ها ۶ میلیارد تومان شده ولی ارزش سرمایه که وارد بورس کردم به کمتر از ۳ میلیارد تومان رسیده است.  هر کجا که پیگیری کردیم نتیجه‌ای نداد حتی با نمایندگان مجلس هم جلو رفتیم اما هیچ گونه اتفاقی نیفتاد.

این سهامدار عمده که ۲۲ سال در یکی از شرکت‌های پتروشیمی عسلویه کار می‌کند، می‌گوید: هر زمانی که به شرکت مراجعه کردیم فقط وعده و قول دادند که سهم رشد می‌کند اما هیچ اتفاقی نیفتاد. بنده سهم را قبل از افزایش سرمایه خریداری کردم و حتی از داخل شرکت هم برخی از افراد می‌گفتند که ارزش سهامشان حداقل ۶۰ درصد بعد از افزایش سرمایه رشد می‌کند.

به گفته او در دوران رشد بازار بیشتر سهام‌ها رشد کردند اما سهم این شرکت که حتی از لحاظ درآمد و سودآوری وضعیت مناسبی داشت رشد نکرد و در دوران اصلاح بیش از ۵۰ درصد ریزش کرد.

وقتی از محمد این سوال را پرسیدیم که با چه انگیزه و دانشی کل دارایی زندگیت را فروختی و وارد بازار سرمایه کردید، پاسخ داد: وقتی رئیس جمهور کشور اعلام کردند همه چیز را به بورس بسپارید و از طرفی شاخص کل بورس به شدت در حال رشد بود و تمامی کارشناسانی که با آن‌ها مشورت کردم و حتی خود شرکت هم این اطمینان را داد که سهم رشد می‌کند در این حال،   هر کسی هم جای بنده باشد، برای اینکه کمی سرمایه خود را افزایش دهند چنین اقدامی را انجام می‌داد.

او اعتماد بیش از اندازه را عامل شکست و بر باد رفتن سرمایه خود می‌داند و گفت: کسانی هم که در بازار سرمایه چندین سال کار کرده بودند و حتی دانش این بازار را داشتند الان در حال زیان هستند و نمی‌توانند سهم خود را نقد کنند.

از ابتدای مرداد ماه سال گذشته با ریزش شاخص کل، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها دچار افت شد و در برخی از سهم‌ها سهامداران آن دچار زیان ۷۰ درصدی شدند، یعنی ۷۰ درصد از سرمایه خود را در بازار سرمایه از دست دادند. افت ۱ میلیون واحد بازار بورس سبب شد که عده‌ای از سهامداران در مقابل سازمان بورس اقدام به اعتراض کردند اما به غیر از جابه جا شدن مدیران سازمان اتفاق خاصی برای بازار رخ نداد.

طلاق به خاطر بورس
یکی دیگر از سهامداران عمده همین سهم که به سختی حاضر به گفتگو شد، می‌گفت از ۱۰ میلیارد تومانی که وارد بازار کردم الان ۲ میلیارد تومان شده است.

او می‌گوید: الان همسرم به خاطر بر باد رفتن سرمایه دوران زندگیمان درخواست طلاق داده و کل زندگیم از هم پاشیده و خودمم به خاطر این موضوع دچار افسردگی شدم.

این سهامدار عمده همان دلیل محمد را برای خرید این سهم داشت و اضافه کرد:  به هر سهمی هم ورود پیدا می‌کردیم، بهتر از این سهم نبود. ما به امید رانت اطلاعاتی که داشتیم و می‌دانستیم این سهم قرار است ۱۰۰درصد رشد کند کل سرمایه خود را وارد آن کردیم.

پاسخی این سهامدار به این سوال که چقدر در از بین رفتن سرمایه خود، شخص خود را مقصر می‌دانید گفت: اعتماد بیش از اندازه به سخنان دوستان، مسئولان دولتی و مدیران این شرکت و هچنین کانال‌های وی آی پی فضای مجازی بود و شاید بتوان گفت بخشی هم به خاطر تطمعی بود که داشتم و به دنبال سود بیشتر در یک زمان کم بودم.

او می‌گوید: الان ۲ میلیارد تومانی که در بازار داریم قابل نقد شدن نیست و هر روز سرمایه زندگیم در حال آب شدن است و فقط منتظر فرصتی هستیم که سهم را بفروشم و از بازار خارج شوم.

 این سهامدار که به گفته خودش دچار بیماری روانی شده است گفت: یک حرف اشتباه می‌تواند زندگی آدم را به یکباره از بین ببرد و حاصل عمری کار کردن و جان کندن با یک مقام دولتی، یک کارشناس و حتی یک دوست در  یک شب بخار شود.

او اضافه کرد: از شرکت و حتی دولت بابت این زیان شکایت کردم اما نتیجه‌ای نداد. شرکت هم همه چیز را به گردن شرایط بورس می‌اندازد این در حالی است که این سهم در دوران رشد شاخص بر خلاف سایر سهم‌ها، ریزشی بود این یعنی که ارزش گذاری سهم چندان به شرایط بازار ارتباط ندارد.

این سهامدار عمده می‌گوید: درک اینکه سرمایه کل زندگی آدم در جلوی چشمانمان در حال آب شدن است، تنها برای کسانی قابل لمس است که مانند بنده سرمایه خود را در بورس از دست دادند و کسی که دارایی خود را از دست بدهد، چیزی برای از دست دادن ندارد.

او گفت: بخشی از سرمایه‌ای که وارد بورس کردم، حاصل فروش طالاهای همسرم و بخشی هم فروش خانه‌ای بود، و الان چیزی نداریم.

هر دو نفر این سهامداران، جزو سهامداران عمده یکی از سهامداران گروه غذایی هستند که یکی از آن‌ها در مشهد و دیگری در اهواز سکونت دارد. آن‌ها با استناد به گفته بازارگردان این سهم، عدم رشد آن را عمدی می‌دانند و می‌گویند: وقتی از بازارگردان این سهم جویا شدیم که چرا سهم رشد نمی‌کند به ما گفتن که شرکت فعلا تمایلی به حمایت از سهم ندارد و موافق تزریق منابع به این سهم نیست.

محمد که دو پسر و یک دختر دارد گفت: کل دوران جوانی خود را کار کردم تا در آینده فرزندانم بتوانند به خوبی زندگی کنند، مگر با این سن و سال چند سال دیگر توان کار داریم که بتوانم چنین پس اندازی را جمع کنم. از بین رفتن دارایی در بورس، نه تنها پولم را گرفت بلکه کل زحمات جوانیم را بر باد داد.

امروز ۴ خرداد ماه شاخص کل بازار بورس ۹ هزار واحد رشد کرد و به عدد ۱میلیون ۱۰۵ هزار واحد رسید. تعداد زیادی از سهم‌های بازار دچار قفل شدگی هستند و سهامداران توان نقد کردن پول خود در بازار سرمایه را ندارند.

بورس؛ تعیین کننده در انتخابات آتی
در چنین شرایطی، بازار سرمایه به عاملی تعیین کننده در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز تبدیل شده است. کاندیداها با درک اهمیت موضوع، از ضرورت حل دغدغه‌های بورسی مردم سخن می‌گویند و گاه کاندیدای پیدا می‌شود که تاکید دارد در ۳ روز می‌تواند مشکل بورس را حل کند.

در حالیکه رفتار بورسی دولت فعلی با مردم، شرایط بسیاری از خانواده‌ها را بغرنج کرده است، شهروندان امیدوارند تا وعده‌های کاندیداهای جدید واقعا عملی شده و مبادا به سرنوشت وعده صدروزه و دیگر وعده ‌های دوران انتخابات دچار شود.

کد خبر: ۹۰٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha