۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
چین پیشرو در توسعه زیر ساختهای شبکه نسل پنجم
«بازار» گزارش می دهد

چین پیشرو در توسعه زیر ساختهای شبکه نسل پنجم

همزمان با ظهور اینترنت نسل پنجم، کشورها در تلاش هستند با ایجاد زیر ساختها، ارتباطات شبکه ای را بهبود بخشند در حالی که در این میان چین با توسعه زیر ساختهای مقرون به صرفه توانسته پیشگام این حوزه باشد.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: «چاینا دیلی» در گزارشی نوشت: سرمایه گذاری های بزرگ، تلاش های تبلیغاتی منجر به پیشگامی  کشور چین در ۵G شده است. به طوریکه در این راستا زیرساخت مقرون به صرفه برای تقویت استفاده از فناوری فوق سریع مخابرات تنظیم شده است.

به گفته کارشناسان صنعت و مدیران، چین توانسته در سرمایه گذاری در ارتباطات از راه دور، به ویژه سرمایه گذاری های مرتبط با ۵G، به عنوان «زیرساخت های جدید» برای پیشبرد مرحله بعدی توسعه صنعتی و فناوری، کشوری پیشگام در این حوزه به شمار رود.

شرکت مشاوره بازار گارتنر در گزارش اخیر خود اعلام کرد چین در جهان در حوزه سرمایه گذاری G۵ پیشرو است و ۴۹.۴ درصد از کل سرمایه گذاری جهانی G۵ در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

کوزئی تاکیشیی، مدیر ارشد تحقیقات در گارتنر، گفت: زیرساخت های مقرون به صرفه در چین زمینه ساز ارائه دهندگان خدمات ارتباطی عمده در این کشور برای ایجاد سریع پوشش  ۵Gشده است.

همچنین در این گزارش آمده است، با توجه به بیماری همه گیر COVID-۱۹، رشد سرمایه گذاری G۵ در سال گذشته در سطح جهانی کمی پایین تر بود اما امسال بازگشت متوسطی را نشان می دهد.

 براساس این گزارش، (بازگشت امسال اتفاق می افتد) در حالی که ارائه دهندگان خدمات ارتباطات به دنبال استفاده از رفتارهای تغییر یافته هستند که ناشی از افزایش اعتماد مردم به شبکه های ارتباطی است.

به طوریکه نظرات درباره این نظرسنجی اخیر آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین را نشان می دهد، تلاش های تجاری G ۵ این کشور باعث سرمایه گذاری بیش از ۹۰۰ میلیارد یوان (۱۴۰ میلیارد دلار) خواهد شد.

پیش بینی می شود مجموع سرمایه گذاری ۵G طی ۴ سال آینده به ۱.۵ تریلیون یوان برسد و به ایجاد بیش از ۳.۵ میلیون شغل کمک کند. در این گزارش آمده است که تا سال ۲۰۳۰، اینترنت نسل پنجم فوق العاده سریع تولید اقتصادی ۶.۳ تریلیون یوان را به همراه خواهد داشت.

چین برای تجهیز موتورهای رشد جدید، خواستار ساخت «زیرساخت های جدید» در بخش ارتباطات از راه دور از جمله شبکه های۵G، ولتاژ فوق العاده بالا، ایستگاه های پایه و مراکز داده بزرگ است.

چنین تلاش هایی مطابق با ساختار کشور برای اطمینان از ثبات در بخش سرمایه گذاری داخلی و خارجی و همچنین الگوی توسعه گردش دوگانه را پیش گرفته است. به طوریکه که در آن بازار داخلی اصلی ترین پایه و اساس است درعین حال که بازارهای داخلی و خارجی یکدیگر را تقویت می کنند.

ژو یو، محقق ارشد CCID Consulting، اندیشکده ای تحت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، گفت: صنایع نوظهور استراتژیک در بخش ارتباطات از راه دور نقش مهمی در بروزرسانی و بهینه سازی زنجیره های تأمین صنعتی و در بهبود نوسازی صنعت چین دارند.

وی افزود: با سرمایه گذاری بیشتر در چنین بخشهایی، زنجیره صنعتی از یکپارچگی و رقابت بیشتری برخوردار خواهد شد، که به نوبه خود فشار ناشی از افزایش هزینه های محیطی و کار را کاهش می دهد.

در حال حاضر، سه شرکت بزرگ مخابراتی کشور- China Mobile، China Unicom و China Telecom -هزینه های کلانی می کنند و قصد دارند امسال سرمایه گذاری بیشتری در ساخت زیرساخت های ۵G را انجام دهند.

این درحالی است که سال گذشته، هزینه کل سه اپراتور اصلی ۳۳۴.۸ میلیارد یوان و از این میزان، هزینه سرمایه گذاری مربوط به ۵G، ۱۸۰.۳ میلیارد یوان را به خود اختصاص داده است. از طرفی هزینه های مربوط به ۵ G، ۵۳.۹ درصد از کل را تشکیل می دهد و سالانه ۳۳۷.۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

کارشناسان صنعت معتقدند که علاوه بر حمایت گسترده دولت از صنعت ارتباطات از راه دور، سرمایه اجتماعی، از جمله سرمایه های خطر پذیر و شرکت های  سرمایه گذاری خصوصی، نیز در سرمایه گذاری در زمینه های مرتبط نقش زیادی دارد.

گوی ژائویو، شریک بنیانگذار شرکت JG Investment، یکی از شرکتهای سرمایه گذاری خصوصی چین، گفت: شرکت به دنبال یافتن جایگاه خود در بخش مخابراتی است که به سرعت در حال توسعه است. باید اشاره کرد JG Investment در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و با موفقیت در شرکت های پیشرو در بخش های تولید بالا، فناوری، مصرف و مراقبت های بهداشتی سرمایه گذاری کرد. پیشرو لوازم خانگی چینی گروه هایر الکترونیک، غول فناوری گروه علی بابا و وب سایت مسافرتی آنلاین Ctrip از جمله شرکتهایی هستند که این گروه در آنها سرمایه گذاری کرده است.

وی گفت: در حوزه تجارت بر سلول کوچک  ۵G، که اساساً یک ایستگاه پایه مینیاتوری قابل حمل با هزینه کمتر و روش استقرار راحت تر در مقایسه با ایستگاه پایه کلان و یک بازار بسیار صعودی به شمار می رود، متمرکز است.

 گوی افزود: این یک تجارت امیدوار کننده است زیرا مصرف کنندگان با راه اندازی ۵G تقاضای بیشتری برای خدمات داده خواهند داشت. اگر تلفن های هوشمند آنها به بسیاری از سلولهای کوچک نزدیکتر باشد، از سرعت داده بالاتر و خدمات قابل اطمینان بیشتری برخوردار خواهند شد.

دیائو ژائوکون از China Mobile Group Design Institute Co Ltd، یک موسسه تحقیقاتی، گفت: در حال حاضر در چین، بیشتر ایستگاههای پایه ۴G به سلولهای بزرگ سنتی مجهز هستند که به دلیل تعداد زیاد کاربران، اغلب با ترافیک مواجه می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود یک شبکه متراکم از سلولهای کوچک قادر به ارائه پهنای باند فرکانس بالاتر و افزایش ظرفیت داده است. این «زیرساخت جدید» را می توان در مناطق پر جمعیتی که بسیاری از مردم در یک زمان مشخص از داده استفاده می کنند استفاده کرد.

کد خبر: ۹۰٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha