۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
یزد از نظر تأمین ورق‌های فولادی دچار تنگنا است/ بی‌پاسخ‌ ماندن نیازها
استاندار یزد:

یزد از نظر تأمین ورق‌های فولادی دچار تنگنا است/ بی‌پاسخ‌ ماندن نیازها

یزد- استاندار یزد با اشاره به ظرفیت انکارناشدنی استان یزد در تولید سازه‌های فولادی، گفت: استان یزد از نظر تأمین ورق‌های فولادی مورد بی‌عدالتی قرار گرفته است و از این نظر در تنگنا است.

به گزارش بازار، محمدعلی طالبی در مورد مسائل و چالش‌های صنایع سازه‌های فولادی استان اظهار کرد: برخی افراد ابراز ناخرسندی می‌کنند که چرا استان به دنبال چرخه فولاد و فولادسازی است؛ در حالی که استان یزد سرشار از منابع معدنی در حوزه سنگ آهن است و می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه به حفظ محیط زیست و منابع آب در استان معتقد هستیم و با اشاره به اینکه فولاد جزو لاینفک صنعت استان است، افزود: مدت مدیدی استان یزد تأمین کننده مواد اولیه فولاد در کشور بوده است؛ منتها از ارزش افزوده آن کمتر برخوردار شده چون ارزش افزوده اصلی فولاد روی حلقه‌های نهایی تولید است.

غفلت یزد از تولید حلقه‌های فولادی
استاندار یزد با بیان اینکه چرخه فولاد در استان پتانسیل بسیاری برای گسترش دارد، بیان کرد: در استان حرکت‌هایی برای توسعه فولاد انجام شده است و نتایج مطلوبی را هم به ارمغان آورده که نمونه آن را در تولید کنستانتره، شمش و گندله می‌توان مشاهده کرد.

طالبی با اشاره به تولید ورق که حلقه مفقوده در صنعت است و کمتر به آن پرداخته شده است، گفت: در حال حاضر با مجموعه صنعتی و معدنی چادرملو برای اخذ مجوز و شروع فعالیت در حوزه تولید ورق در شهرستان اردکان تفاهم ایجاد شده است.

وی افزود: برخی مواقع استان مورد بی‌عدالتی از نظر تأمین ورق‌های فولادی قرار می‌گیرد و نیازهای استان پاسخ داده نمی‌شود و در این صورت، به خاطر نداشتن ورق، فعالیت بعضی از سازه‌های فولادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اولویت بومی گزینی در پیمانکاری پروژه‌ها
استاندار یزد با بیان اینکه در استان پروژه‌های صنعتی زیادی اجرا می‌شود ولی وقتی واکاوی صورت می‌گیرد، عمدتا سازه‌های فولادی توسط شرکت‌های خارج از استان تولید می‌گردد، گفت: برای استان اهمیت دارد که چقدر از پروژه‌ها توسط شرکت های بومی انجام می‌شود و چه میزان شرکت‌های غیر بومی در پروژه‌های استان فعالیت دارند.

طالبی با بیان اینکه باید ظرفیت شرکت‌های بومی شناخته شود و موانع آنها مرتفع گردد، افزود: به عنوان نمونه باید بررسی شود که اگر امتیاز گندله سازی بهاباد به شرکت‌های بومی داده می‌شد توان اجرای کار را داشتند و موانع پیش روی شرکت‌ها شناسایی و در جهت رفع آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه اولویت اجرای پروژه‌ها در استان با شرکت های بومی است، گفت: مصوبه این مهم به شورای تأمین برده شده و به تصویب رسیده است و اکنون اولویت انجام پروژه ها با شرکت های بومی است.

استاندار یزد تصریح کرد: این مطالبه از شرکت های بومی وجود دارد که ظرفیت‌های خودشان را بیان کنند و توانمندی و امادگی خود را برای اجرای پروژه‌ها بالا ببرند تا ضعف شرکت‌ها بومی مرتفع گردد.

تلاش برای تأمین مواد اولیه فولادی از طریق وزارت صمت
وی با بیان اینکه درصدد هستیم در زمینه تامین مواد اولیه پیگیری های را لازم از طریق وزارت صمت و مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان انجام دهیم، گفت: صنعتگران نگاه به آینده داشته باشند و با افق دید خود نیازهای سال‌های اینده استان را شناسایی کنند و خود را مجهز نمایند تا پروژه‌های بزرگ را نه تنها در یزد بلکه در کشور در دست بگیرند.

استاندار یزد ضمن ابراز ناخرسندی از اینکه شرکت‌های پیمانکاری و شرکت‌های ساختمانی از ظرفیت های استان در کشور استفاده نمی‌کنند، بیان کرد: با برند یزدی بودن می‌توانیم پروژه‌های خوبی را در کشور در دست بگیریم و صداقت و امانت‌داری یزدی‌ها می‌تواند از نکات مورد توجه در گرفتن پروژه‌ها باشد.

کد خبر: ۹۰٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha