۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
 شاخص جمعیت بین سال‌های ۱۴۱۰ تا ۱۴۱۵ صفر می‌شود
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت:

شاخص جمعیت بین سال‌های ۱۴۱۰ تا ۱۴۱۵ صفر می‌شود

قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت: در گذشته اعلام می‌شد در حوالی سال ۱۴۲۵ نرخ صفر جمعیت را تجربه خواهیم کرد؛ ولی شاخص‌های جمعیت این زمان را در ۱۴۱۰ الی ۱۴۱۵ نشان می‌دهد.

به گزراش بازار، صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در رابطه با پیری جمعیت در کشور گفت: صفر شدن نرخ رشد جمعیت یک هشدار است.

وی نرخ باروری را از ۶ و نیم فرزند در سال ۶۵ به یک و ۶ دهم در پایان سال گذشته تخمین زد و افزود: یک زوج ایرانی کمتر از دو نفر جایگزین خود می‌کنند که حتی نرخ جایگزینی را هم تامین نمی‌کنند.

قاسمی ایران را دارای کمترین نرخ باروری در میان کشورهای غرب آسیا خواند و تصریح کرد: این مسئله نشان از نامطلوب بودن تحولات جمعیتی دارد.

این جمعیت شناس همچنین از کاهش موالید در ۵ سال گذشته خبر داد و افزود: از یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۹۴ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تولد در پایان سال گذشته رسیده‌ایم.

قاسمی از این بازه عددی این گونه نتیجه گرفت: طی بازه زمانی ۵ ساله، ۴۷۰ هزار تولد را از دست داده‌ایم.

وی چنین روندی را بسیار نگران کننده خواند و افزود: امروز ۱۰درصد جمعیت ما سالمند هستند که تا دو سه دهه آینده این افراد به حدود ۳۱ درصد خواهد رسید.

قاسمی همچنین نوید سونامی سالمندی ایران را با چنین نرخ رشد جمعیتی داد و گفت: ین معضل مشکلات عدیده بیشتری درپی خواهد داشت.

به گزارش رادیو گفت‌وگو، این کارشناس جمعیت در عین حال از راهکاری جدی سخن گفت و ادامه داد: این تصور که راهکرای پیش روی جمعیت رو به پیری ایران نیست، تصوری غیر علمی و باطل است.

قاسمی لزوم اراده مسئولان و خانواده‌ها را متذکر شد و افزود: بحران جمعیت با اراده مدیریت می‌شود که با کمک گرفتن از تجارب موفق جهانی و بومی سازی آن، خواهیم توانست ساختار جمعیت کشور را اصلاح کنیم.

وی راهبرد مشوقی و فرهنگ سازی و ارزش گذاری فرزند آوری را دو راهکار کشورها در بهبود ساختار جمعیت برشمرد و خاطرنشان ساخت: هر دو مسئله باید توأمان اتفاق افتد چراکه هیچ یک به تنهایی کافی و اثر گذار نیست.

قاسمی دیدی علمی را یادآور شد و گفت: پازل جمعیت متغیرهای بسیار زیادی دارد که ازدواج تنها یکی از آن هاست و مقوله ناباروری، سقط جنینف عدم تمایل به فرزند آوری و مشکلات اقتصادی از دیگر مقوله هاست.

کد خبر: ۹۰٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha