۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
برق «خاموشی‌ها» مردم مشهد را گرفت؛ چراغ برخی ادارات خاموش شد
بازار گزارش می‌دهد؛

برق «خاموشی‌ها» مردم مشهد را گرفت؛ چراغ برخی ادارات خاموش شد

مشهد- خاموشی‌های زمان‌بندی‌شده در طی چند روز گذشته برای شهروندان مشهدی نفس‌گیر و البته برای آن‌هایی که اطلاعی در این زمینه نداشتند غافلگیرکننده بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: به دلایل متعدی که مسئولان عنوان می‌کنند امسال با کمبود برق روبرو بوده و تمامی استان‌های کشور با خاموشی‌های متعدد روبرو هستند لذا این موضوع برای بسیاری از مردم، دانش آموزان و کسبه دردسرساز شده است.

اگرچه طبق جداول اعلام‌شده، هر منطقه حداکثر ۲ ساعت شاهد قطعی برق در روز خواهد بود اما در برخی مناطق، گزارش‌های مردمی حاکی از بروز خاموشی‌های بیش از ۲ ساعت و گاها بیش از ۳ ساعت است.

برخی از مشترکان نیز از بروز خاموشی‌های متعدد در طول روز گلایه داشته و می‌گویند: قطع برق زندگی آن‌ها را در گرمای ۳۵ درجه مشهد دچار اختلال کرده است.

قطعی‌های نامنظم و متناوب برق علاوه بر اختلالی که درروند زندگی روزمره مردم به وجود آورده، نگرانی از آسیب دیدن احتمالی وسایل برقی منزل را برای مشترکان به دنبال داشته است.

گرفتاری از جنس خاموشی
گفتنی است قطع برق در مشهد مقدس در طی روز گذشته موجب شد یک «مقنی» که به‌قصد لایروبی یک چاه در عمق ۵۰ متری زمین در حال فعالیت بود به دلیل قطع جریان برق و خاموش شدن دمنده هوا، گرفتار شود و به دلیل نبود اکسیژن تا آستانه مرگ پیش برود.

در همین راستا بسیاری از کسبه مشهد نیز با اشاره به اینکه بخش اعظمی از کار آن‌ها با دستگاه‌های الکترونیکی است عنوان کردند قطع برق موجب اخلال در اشتغال آن‌ها شده است.

برق «خاموشی‌ها» مردم مشهد را گرفت؛ چراغ برخی ادارات خاموش شد

در همین راستا یک مکانیک خودرو در حاشیه بلوار پیروزی به ما گفت: متأسفانه دستگاه «دیاگ» که برای تنظیم خودرو استفاده می‌شود با برق‌کار می‌کند و لذا درزمانی که دچار قطعی برق هستیم یعنی کاسبی هم تعطیل است.

برخی از والدین هم با ابراز نارضایتی از وضعیت فعلی تاکید کردند: متأسفانه هنوز کلاس‌های دانشگاه و تحصیلی بچه‌های آن‌ها به‌صورت مجازی است و لذا قطعی‌های مکرر این موضوع را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما هم‌چنین حاکی از این است که برخی از شهروندان به دلیل آسیب رسیدن به وسایل منزل خود بابت قطع برق خواهان دریافت خسارت و غرامت هستند.

در این رابطه یکی از شهروندان مشهد به بازار گفت: متأسفانه قطع و وصل مجدد برق آن حال به دلیل ولتاژ کم  یا دلیل دیگری موتور کولر وی را از کار انداخته است.

این شهروند اذعان کرد: در حالی برق منازل مسکونی قطع می‌شود که بسیاری از ادارات شهر شب‌ها چراغ‌های آن‌ها روشن و یا بسیاری از ساختمان‌ها نمای بیرونی خود را چراغانی کرده‌اند!

خاموشی زودرس
در همین راستا سخنگوی صنعت برق خراسان در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: امسال و باوجود گرمای زودرس هوا و شرایط بحرانی،این زمان‌بندی ۱۵روز زودتر و از اول خردادماه در کشور آغاز شد.

عباس آذری اذعان کرد: هرساله و در راستای مدیریت مصرف برق برنامه مدیریت مصرف برق از نیمه دوم خردادماه در کشور آغاز می‌شد و تا آخر تابستان ادامه داشت؛اما در همین حال ۳۱اردیبهشت‌ماه بود که جدول زمان‌بندی خاموشی‌ها در مناطق مختلف در استان خراسان رضوی منتشر شد و خاموشی‌ها از اول خرداد کلید خورد

سخنگوی صنعت برق خراسان با اشاره به اینکه مدیریت مصرف برق در کشور به‌صورت سراسری از مرکز کنترل می‌شود،اظهار داشت:بنا به دستوری که از مرکز ارسال می‌شود در برخی از نقاط شهر و روستاها خاموشی‌های احتمالی بین ۷۵تا ۹۰دقیقه اعمال می‌شود.

عباس آذری افزود:جدول زمان‌بندی برابر اعلام مرکز کنترل برای حداکثر میزان صرفه‌جویی برق است و درصورتی‌که شهروندان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند،خاموشی‌های آدرس‌های موردنظر کاهش می‌یابد.

خسارت‌ها پرداخت می‌شود
آذری هم‌چنین در پاسخ به اعتراض برخی از شهروندان به دلیل آسیب رسیدن به وسایل برقی نیز گفت: شهروندان می‌توانند خسارت‌های احتمالی خود را در سامانه «برق من»ثبت کنند،تا توسط کارشناسان بررسی پرداخت خسارت انجام شود.

وی بابیان اینکه این سامانه برای ارائه خدمات غیرحضوری راه‌اندازی شده است اظهار کرد: ازآنجاکه شرکت توانیر با بیمه قرارداد دارد لذا در صورت بروز خسارت به تجهیزات برقی شهروندان،خسارت پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: هر یک از گروه‌های مختلف تعیین‌شده در جدول مصرف برق(ادارات بزرگ و کارخانه‌ها و شهرها و روستاها) سقف مشخصی برای صرفه‌جویی دارد و شرکت برق با توجه به کمبودی که شبکه در روز دارد از آن بهره می‌برد.

برق «خاموشی‌ها» مردم مشهد را گرفت؛ چراغ برخی ادارات خاموش شد

قطع برق ادارات
سخنگوی صنعت برق خراسان بابیان اینکه در همین راستا برق برخی از ادارات پرمصرف طی چند روز گذشته قطع‌شده ست افزود: طی روزهای گذشته برق اداره کل ثبت‌اسناد و املاک خراسان رضوی، سرپرستی بانک صادرات ایران و سرپرستی بانک سامان به دلیل پرمصرف بودن قطع شدند.

وی یادآور شد: این ادارات باید مصرف خود را نسبت به‌روزهای قبل ۵۰ درصد کاهش می‌دادند اما ادارات نامبرده و چندین اداره دیگر نه‌تنها مصرف برق خود را کاهش ندادند، بلکه افزایش مصرف نیز داشتند

ضرورت سرمایه‌گذاری
افزایش مصرف برق به دلیل پائین بودن قیمت و از طرفی ناتوانی دولت در سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ها بنا بر اظهارنظر کارشناسان یکی از دلایل مشکلات جاری است .

در این راستا محسن شادمان رئیس گروه انرژی اتاق بازرگانی مشهد به ما می‌گوید:با توجه به رشد مصرف برق در کشور، لازم است سالانه برای تولید ۳ هزار مگاوات برق با سرمایه‌گذاری معادل ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، برنامه‌ریزی صورت گیرد  اما دولت چنین بودجه‌ای ندارد.

وی اذعان می‌کند: یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری دولت در بخش‌های زیرساختی همچون برق، گاز و آب در اختیار نداشتن منابع لازم است علاوه بر این  قدرت واگذاری این موضوع به بخش خصوصی نیز وجود ندارد به‌طوری‌که در شهرک صنعتی چند صد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه‌ها انجام‌گرفته اما برای برق آن شهرک کمتر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری  است.

رئیس گروه انرژی اتاق بازرگانی مشهد می افزاید: بحث انرژی‌های نو در کشور ما تقریباً شعاری است، مثلاً اگر بخواهیم ظرفیت تولید انرژی خورشیدی را به ۷ هزار مگاوات برسانیم، سالانه باید حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم که از بودجه وزارت نیرو بیشتر است.

رئیس گروه انرژی اتاق بازرگانی مشهد تأکید می کند: ما در کشور بهترین تولیدکنندگان صنعت برق و  بزرگ‌ترین و منسجم‌ترین شبکه برق خاورمیانه راداریم، اما امکان اینکه هاب انرژی منطقه باشیم را نداریم.

شادمان اظهار می کند: با این شرایط میزان صادرات برق کشور شاید جمعاً به ۲ میلیارد دلار نرسد که ضروری است اقتصاد برق را اصلاح کنیم وگرنه همین وضع ادامه خواهد یافت.

کد خبر: ۹۰٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha