۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کشاورزان بیگانه با طعم شیرین هندوانه؛ خرید از مزرعه ۵۰۰ تومان، فروش در بازار ۸هزار و ۵۰۰ تومان
بازار گزارش می دهد؛

کشاورزان بیگانه با طعم شیرین هندوانه؛ خرید از مزرعه ۵۰۰ تومان، فروش در بازار ۸هزار و ۵۰۰ تومان

کرمان- دلال بازی در اقتصاد کشاورزی کرمان ادامه دارد و ثمره تلاش شبانه روزی کشاورزان به جیب دلالان می رود و در این میان مسئولان سکوت را بهترین راهکار می دانند.

بازار؛ گروه استان ها: برداشت هندوانه از ۱۴ هزار هکتار مزارع جنوب کرمان آغاز شده است اما آغاز برداشت شروعی برای شادی کشاورزان نیست، در سال رفع موانع تولید اما در جنوب کرمان موانع تولید در بخش کشاورزی همچنان سر جای خود هستند و مسئولان هیچ اقدام موثری برای رفع مشکلات پیش رو انجام نمی دهند.

بازار یابی، حمل و نقل و دلال بازی و افزایش سر سام آور قیمت نهاده ها کشاوزی جنوب کرمان را به سمت ورشکستگی سوق می دهد و گویی با وجود گلایه های متوالی کشاورزان هیچ گوش شنوایی برای رفع این مشکلات وجود ندارد.

هندوانه در حال حاضر در مزارع جنوب کرمان به قیمت ۵۰۰ تومان برای هر کیلو رسیده است و همین هندوانه در بازار مصرف با قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رود.

راه های صادرات بسته است
راه های صادرات محصولات کشاورزی در بستر بی توجهی مسئولان به دیپلماسی اقتصادی بسته است و کشاورز نمی داند محصول را به جز دلال به چه کسی می تواند بفروشد.

قیمت حمل و نقل محصولات نیز آنچنان افزایش پیدا کرده که برای انتقال محصولات به بازار مصرف صرفه اقتصادی وجود ندارد و شعارهای مسئولان برای احداث راه آهن و استفاده از حمل و نقل هوایی به منظور انتقال محصولات نیز بی نتیجه رها شده است.

در این وضعیت حالا گوسفندان و دامهای جنوب کرمان بار دیگر بر ضیافت میوه های کشت شده در جنوب کرمان نشسته اند، حالا که قیمت میوه ها از علوفه کمتر شده است و برای کشاورز هیچ راهی برای سودآوری باقی‌ نمانده است بهترین گزینه چرای دامها در مزارع است.

محمد احسانی از کشاورزان عنبرآباد است که به خبرنگار بازار اظهار کرد: امسال هر محصولی که برداشت کردیم نه تنها سودی برای ما نداشت بلکه قرض و ورشکستگی برای ما به همراه آورد.

وی گفت: یک عده مسئولان هم پشت میزهای خود نشسته اند و به اسم کشاورزی حقوق ماهیانه می گیرند اما کاری برای مردم انجام نمی دهند.

پیازهای کشاورزان هنوز در دشتهای جنوب کرمان دپو شده است، خیار کاران خسارتهای خود از طوفان را دریافت نکرده اند و گوجه کاران هم قیمت هر کیلو ۸۰۰ تومان برای گوجه ای که هر کیلو ۳ هزار تومان هزینه کرده اند از دلال دریافت می کنند

این کشاورز افزود: پیازهای کشاورزان هنوز در دشتهای جنوب کرمان دپو شده است، خیار کاران خسارتهای خود از طوفان را دریافت نکرده اند و گوجه کاران هم قیمت هر کیلو ۸۰۰ تومان برای گوجه ای که هر کیلو ۳ هزار تومان هزینه کرده اند از دلال دریافت می کنند و این هم سرنوشت هندوانه است.

احمد میثمی دیگر کشاورز جنوب کرمان اهل میان چال است، او به بازار گفت: سوال من این است که چرا مسئولان برای حل مشکل کشاورزان کاری نمی کنند؟  هر کجا که می رویم یک اداره عریض و طویل با هزاران کارمند به نام کشاورزی وجود دارد؛  نتیجه فعالیت این ادارات برای مردم چیست؟

حضور کت و شلواری مسئولان در جنوب کرمان چاره ساز نیست
وی تصریح کرد: چرا کسی برای رفع مشکل مردم کاری نمی کند و مسئولان هر بار با کت و شلوار و تعدادی کارمند که همراه خود می آورند هر ماه از جنوب کرمان بازدید می کنند دور میز می نشینند و میوه های جنوب کرمان را استفاده می کنند و گاه حتی اسم آنها را نمی دانند.

وی افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس برای کشاورزان جنوب کرمان چه کاری انجام داده است در سال رفع موانع تولید رسما تولید در حال نابودی است و همه سکوت کرده اند.

ایمان غیاثی یکی دیگر از کشاورزان کرمان اهل رودبار جنوب است که می گوید: قیمت بذر، کود و سم و پلاستیک سر به فلک می کشد، اکثر کشاورزان هزینه تولید را با وام و قرض تامین کرده اند اما زمان فروش خبری از حمایت نیست و دلال محصول را زیر قیمت تمام شده می خرد و چندین برابر قیمت به مردم عادی می فروشد.

وی افزود: این طریق حمایت از تولید نیست، این نه نتیجه تحریم است نه افزایش قیمت دلار بلکه فقط ناکارآمدی برخی از مسئولان و نتیجه عدم مدیریت است.

محصول را به دلالان نفروشید
رئیس سازمان جهاد کشاوزی جنوب کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: در جنوب کرمان ۱۳ هزار و ۲۷۰ هکتار مزرعه هنداونه وجود دارد و کار برداشت هندوانه از این مزارع شروع شده است.

سعید برخوری افزود: گونه های مختلف هندوانه های صادراتی و بسیار مرغوب از مزارع برداشت می شود و سعی کردیم با عرضه بذرهای مناسب و توسعه آبیاری مدرن بیشترین بهره برداری از تولید را ببریم.

محصول هنداونه جنوب کرمان قابلیت بالایی برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ارزآوری دارد و از مسئولان مربوطه می خواهیم رایزنی ها لازم در این خصوص را انجام دهند

وی تصریح کرد: توزیع کودهای عالی و ریز مغزی نیز در دستور کار قرار گرفته است و همین امر موجب کیفیت بالای محصول در سال جاری شده است.

وی گفت: محصول هنداونه جنوب کرمان قابلیت بالایی برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ارزآوری دارد و از مسئولان مربوطه می خواهیم رایزنی ها لازم در این خصوص را انجام دهند.

برخوردی تصریح کرد: از کشاورزان می خواهیم با فعال کردن تعاونی های محلی زمینه تسهیل در حمل و نقل و بازاریابی را فراهم کنند و از فروش محصول به دلالان خودداری کنند.

مسئولان برای حمل و نقل محصولات چاره اندیشی کنند
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز با انتقاد از وضعیت کشاورزان در جنوب کرمان به خبرنگار بازار گفت: کشاورز هندوانه کار برای هر کیلو هندوانه باید یک هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت کند در حالیکه نرخ خرید همین محصول در مزرعه بسیار کمتر است.

ذبیح الله اعظمی با اشاره به هرج و مرج در زمینه قیمت حمل و نقل محصول گفت: نه قیمت خرید منطقی است و نه حمل و نقل و نه نهاده های کشاورزی در این میان هیچ سودی عاید کشاورز نمی شود و این دلال ها هستند که سود می کنند.

وی از مسئولان خواست هر چه زودتر برای حمایت از کشاورزان وارد عمل شوند و هزاران شغل در جنوب کرمان را نجات دهند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان برداشت را مقرون به صرفه نمی دانند و اگر این وضعیت ادامه یابد مردم برای تامین معیشت خود با مشکل جدی مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مردم جنوب استان کشاورز هستند از مسئولان سوال کرد با وجود افت قیمت و اینکه کشاورزان در هیچ محصولی سود نکرده اند چه راهکاری برای حمایت از کشاورزان وجود دارد؟

حال باید منتظر ماند و دید که مسئولان همچون قبل سکوت می کنند یا راهکاری برای عبور از این بحران اقتصادی در نظر می گیرند.

کد خبر: ۹۰٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha