۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
عقب ماندگی ۱۵ هزار مگاواتی صنعت برق از برنامه
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

عقب ماندگی ۱۵ هزار مگاواتی صنعت برق از برنامه

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو را مکلف کرد ۲۵ هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق داشته باشیم، گفت: اکنون حداکثر ۱۰ هزار مگاوات آن محقق شده است.

به گزارش بازار، مالک شریعتی نیاسر افزود: مشکل کمبود و قطعی برق و خاموشی مشکل فقط امسال نیست بلکه روند چند ساله است.

وی افزود: قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی را برای وزارت نیرو تعیین کرده بود که اکنون در سال پایانی این برنامه هستیم.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: ماده پنجم قانون برنامه تکلیف کرده است که ۵ درصد ظرفیت تولید برق کشور، تجدید پذیر باشد در حالی که حداکثر هزار مگاوات یعنی یک چهارم تکلیف قانونی را محقق کردیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این‌ها نتیجه چند سال سیاستگذاری و برنامه ریزی است، زیرا صنعت برق، بلند مدت است.

شریعتی نیاسر با تاکید بر اینکه مجموعه‌ای از سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی، ما را به امروز رسانده است، افزود: در سیاست‌های قیمتی در سال ۱۳۹۲ برای اجرای یک سیاست بسیار خوب به نام افزایش پلکانی برنامه ریزی شد.

او ادامه داد: حرف این سیاست این است که ما میان کم مصرف ها، افراد منطبق با الگوی مصرف و مصرف کنندگان پرمصرف، تفاوت قائل شویم.

شریعتی نیاسر افزود:بر اساس این سیاست، میزان تعرفه‌ها را برای افراد پرمصرف و بالاتر از الگوی مصرف با جرایمی روبرو کنیم که این اتفاق نیفتاد و عملاً شیب افزایش قیمت برای پرمصرف‌ها در سال‌های گذشته به حدی بود که مستهلک و فاصله آن‌ها کم می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم واقعاً این سیاست را دنبال کنیم اکنون باید تعرفه‌های بالاتر از ۱۰۰ درصد و یا ۲۰۰ درصد برای پرمصرف‌ها می‌داشتیم.

او افزود: در سال ۱۳۹۴ در زمان آقای چیت چیان، وزارت نیرو این کار را پیگیری کرد، اما متأسفانه با تصمیم سیاسی دولت، این موضوع کنار گذاشته شد.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: اگر این اتفاق از آن زمان آغاز شده بود اکنون بخش عمده‌ای از این مشکلات را در حوزه سیاست‌های قیمتی نداشتیم.

کد خبر: ۹۰٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha