۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۲
 رشد ۲۰ درصدی تولید انجیر| کُند شدن صادرات انجیر با تغییر استاندارد بازارهای هدف
رئیس انجمن انجیر ایران خبر داد

رشد ۲۰ درصدی تولید انجیر| کُند شدن صادرات انجیر با تغییر استاندارد بازارهای هدف

یدالهی، رئیس انجمن انجیر با بیان اینکه تولید انجیر ۲۰ درصد افزایش یافته گفت: به دلیل تغییر استانداردهای بازارهای هدف و بالا بودن تعرفه کشور چین، صادرات فعلا مقرون به صرفه نیست.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار جهانی انواع میوه های خشک شده همچون «کشمش، خرما، توت خشک و انجیر خشک شده بازار پر رونقی است که کشورهای صاحب نام در این زمینه شامل کشورهایی همچون ایران، ترکیه و مصر، مراکش، الجزایر و اسپانیا در این زمینه مطرح هستند. ایران نیز با دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت انجیر دیم می تواند در این حوزه جایگاه انحصاری داشته باشد اگرچه به دلیل مشکلات موجود پیش روی صادرکنندگان چندان نتوانسته در این راه موفق باشد.

قیمت عمده فروشی انجیر کیلویی ۵۵ تا ۸۸هزار تومان متغیر است
کمال یدالهی، رئیس انجمن انجیر ایران در خصوص انواع انجیر تولیدی در کشور به «بازار» گفت: انجیر خشک دارای چندین گرید است اما در بخش عمده به صورت درهم از باغدار خریداری می شود و سپس دستچین و درجه بندی می شود که متناسب با کیفیت محصول قیمت ها تغییر می کند.

یدالهی افزود: قیمت عمده فروشی گریدهای مختلف انجیر از کیلویی ۵۵ تا ۸۸ هزار تومان متغیر است.

 میزان تولید انجیر کشور سال گذشته نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد افزایش داشته که عمدتا به دلیل خوب بودن وضعیت بارندگی ها بوده است

با افزایش بارندگی ها رشدی ۲۰درصدی تولید انجیر در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ رقم خورد
وی در خصوص عمده دلایل کُند شدن صادرات انجیر نیز گفت: در حال حاضر صادرات انجیر داریم با این وجود به دلیل اینکه استانداردهای تعریف شده برای بازارهای هدف تغییر کرده صادرات ما کُند شده است.

یدالهی افزود: از سوی دیگر تعرفه صادرات به چین که عمده صادرات ما به این کشور صورت می گیرد، بالا است و لذا برای صادرکنندگان مقرون به صرفه نیست، اگرچه قرار بر این شده است که این تعرفه را کاهش دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران بیشترین سطح زیر کشت دیم انجیر را در دنیا دارد، افزود: میزان تولید انجیر کشور سال گذشته نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد افزایش داشت که عمدتا به دلیل خوب بودن وضعیت بارندگی ها بود.

 رشد ۲۰ درصدی تولید انجیر | کُند شدن صادرات انجیر با تغییر استاندارد بازارهای هدف
حجم تولید انواع میوه خشک در جهان در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰

در سال ۲۰۲۰ کشور آمریکا با پرداختی بالغ بر ۳۵ میلیون دلار بزرگترین خریدار انجیر خشک در دنیا بوده است

تولید بیش از ۱۵۰ هزار تن انجیر خشک در دنیا در ۲۰۲۰
داده های آماری منتشر شده نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در بین میوه های خشک تولید شده در دنیا اگرچه انگور خشک جایگاه اول را داشته است اما بالغ بر ۱۵۰هزار تن انجیر خشک نیز در دنیا تولید شده است که در این بین کشور ترکیه نیز سهم قابل توجهی داشته است. به طوری که در سال ۲۰۲۰ با صادراتی به میزان ۲۶۰ تن درآمدی به میزان ۲۳۷ میلیون دلار کسب کرده است.

از سوی دیگر کشور آمریکا با پرداختی بالغ بر ۳۵ میلیون دلار برای خرید بیش از ۱۲ هزار تن انجیر خشک بزرگترین خریداری این محصول در دنیا بوده است. همچنین کشور فرانسه و آلمان نیز به ترتیب با پرداخت بالغ بر ۳۴ میلیون دلار در جایگاه دوم و سوم خریداران این محصول قرار گرفته اند.

به گفته فائو ترکیه، مصر، مراکش و ایران چهار کشور برتر تولیدکننده انجیر در سال ۲۰۱۹ بوده اند

ایران؛ چهارمین تولیدکننده برتر انجیر در سال ۲۰۱۹
همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو کشور ترکیه، مصر و مراکش در سال ۲۰۱۹ در رده اول تا سوم تولیدکنندگان جهانی انجیر خشک قرار داشته اند و ایران نیز در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

از سوی دیگر داده های فائو حاکی از این است که در سال ۲۰۱۹ کشورهای ترکیه، افغانستان و اسپانیا بیشترین صادرات انجیر خشک در دنیا را رقم زده اند.

علاوه بر این بر اساس گزارشات فائو در سال ۲۰۱۹ کشورهای هند، فرانسه، آمریکا، آلمان و ایتالیا بزرگترین وارد کنندگان انجیر خشک در دنیا بوده اند.

سرانه مصرف انجیر خشک در ایران حدود ۳۵ گرم  و سرانه مصرف این محصول در سطح جهان ۲۰ گرم است 

سرانه مصرف انجیر در ایران بیش از سرانه جهانی است
داده های آماری منتشر شده همچنین نشان می دهد در حالی که سرانه مصرف انجیر خشک در ایران حدود ۳۵ گرم  سرانه مصرف این محصول در سطح جهان ۲۰ گرم است .

به عبارت دیگر در سال ۲۰۱۹ کشور ایران و آمریکا به ترتیب ۱۲.۳ و  ۱۲.۲ درصد مصرف جهانی را به خود اختصاص داده اند و کشورهای آلمان با ۹.۸ درصد، فرانسه با مصرف ۹.۶ درصد، هند با ۹.۴ درصد و انگلیس با ۵.۴ درصد در رده های سوم تا ششم برترین مصرف کنندگان انجیر خشک قرار گرفته اند.

کد خبر: ۸۹٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha