۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
دلار همچنان در کانال ۲۲ هزار تومان| وضعیت نرخ ارز بعد از برداشته شدن تحریم ها
«بازار» گزارش می دهد

دلار همچنان در کانال ۲۲ هزار تومان| وضعیت نرخ ارز بعد از برداشته شدن تحریم ها

با وجودی که خیلی ها منتظر ریزش قیمت ها در بازار ارز پس از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر نهایی شدن رفع تحریم ها بودند اما قیمت ها تغییر چشمگیری نداشت و بازار این کالاها اکنون با ثبات نسبی همراه است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت طلا، سکه و ارز طی یک ماه اخیر با افت و خیزهای فراوانی همراه بود اما این نوسانات طوری نبود که قیمت ها را طوری تغییر دهد که نرخ آنها در بازار ثابت بماند بلکه پس از چند روز دوباره دچار تغییر می شدند.  این تغییرات قیمتی که حاصل تاثیرگذاری خبرهای مرتبط به روند مذاکرات برجامی وین بود باعث می شد که بازار با تغییر قیمت ها همراه شود.

حال با وجودی که اواخر هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان خبر از نهایی شدن رفع تمام تحریمها را در رسانه ملی اعلام کرد اما این خبر امیدوار کننده خیلی باعث تغییر جهشی قیمت سکه و ارز در بازار نشد.

نرخ تعادلی دلار بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان است
البته کارشناسان معتقدند نرخ تعادلی دلار بین ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان است و با برداشته شدن همه تحریم های بین المللی نیز قیمت دلار شاید به زیر ۲۰ هزار تومان بیاید اما این کاهش قیمت مقطعی خواهد بود.

«اسفندیار شاه منصوری» کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت نوسانی که این روزها در قیمت سکه و ارز مشاهده می شود گفت: این نوسانات ناشی از هیجان بازار در پی اخبار برجامی است اما هنوز معلوم نیست که نتیجه مذاکرات چگونه باشد.

وی با بیان اینکه نرخ دلار باید در محدوده قیمتی یکساله مورد محاسبه قرار گیرد، گفت: تغییرات قیمتی سکه و ارز در یک ماه اخیر بی ثبات بوده و همچنان بی ثبات هم خواهند ماند اما باید گفت که میانگین قیمت دلار باید از فروردین ۱۴۰۰ و طی ۱۲ ماه سال در نظر گرفته شود یعنی قیمت این کالا بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شود.

هر چند شاید قیمت دلار با برداشته شدن تحریم ها به ۱۷ یا ۱۸ هزار تومان نیز برسد اما این قیمت یک ماه بیشتر دوام ندارد چرا که حدود ۲۰ روز گذشته نیز قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان رسید اما فقط برای لحظه ای بود که هیچ داد و ستدی نیز با این رقم در بازار صورت نگرفت

این کارشناس بازار، تصریح کرد: هر چند شاید قیمت دلار با برداشته شدن تحریم ها به ۱۷ یا ۱۸ هزار تومان نیز برسد اما این قیمت یک ماه بیشتر دوام ندارد چرا که حدود ۲۰ روز گذشته نیز قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان رسید اما فقط برای لحظه ای بود که هیچ داد و ستدی نیز با این رقم در بازار صورت نگرفت.

شاه منصوری خاطرنشان کرد: رفع تحریم ها بی تردید قیمت سکه و ارز را در بازار را نزولی خواهد کرد اما این سیر نزولی دوام چندانی ندارد و با توجه به واقعیت های اقتصادی چون تورم بالا و نرخ تعادلی دلار، قیمت ها باز به حدود ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان (دلار) خواهد رسید و این احتمال وجود دارد که کاهش قیمت ها فقط کمتر از یک ماه باشد.

توافق قطعی در مورد مذاکرات هنوز انجام نشده است
وی ادامه داد: البته هنوز توافق رسمی و قطعی درباره رفع تحریم ها انجام نشده است و این احتمال هم وجود دارد که با توجه به پافشاری هردو قطب مذاکره کننده بر مواضع خود مذاکرات  همچنان ادامه داشته باشد.

‌بنا به این گزارش، ثبات نسبی قیمت ها هم اکنون در بازار ارز و طلا حکم فرما است طوری که  در این بازار  قیمت دلار ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان، قیمت یورو ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان و درهم امارات  ۶ هزار و  ۲۳۵ تومان اعلام شده است.

قیمت فروش دلار در صرافی ها ۲۲ هزار و ۳۹۴ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۹۵۱ تومان تعیین شده است، همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۷ هزار و ۴۲۱ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۸۷۸ تومان  است

هر چند ثبات نسبی در بازار سکه و ارز مشاهده می شود اما قیمت ها در ‌ در صرافی‌ های بانکی امروز تغییر کرد طوری که قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۲ هزار و ۳۹۴ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۱ هزار و ۹۵۱ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۷ هزار و ۴۲۱ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۶ هزار و ۸۷۸ تومان اعلام شده است
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۳ هزار تومان
قیمت طلا و سکه نیز که متاثر از قیمت ارز دچار تغییر می شوند امروز در بازار تغییر چشم گیری نداشتند. طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۲۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.  این در حالی است که دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۲۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان رقم خورد.

هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۲۳ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۶۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

سرنوشت نامعلوم قیمت ها در بازار سکه و ارز
بنا به این گزارش، قیمت طلا، سکه و ارز با توجه به تداوم روند مذاکرات هسته ای وین معلوم نیست در روزهای آینده چه رقمی شود و یا بازار با اخبار مثبت و منفی مذاکرات برجام چه واکنشی را داشته باشد، اما اقتصاددانان و کارشناسان بازار پیش بینی می کنند قیمت بی شک با رفع تحریم ها کاهشی خواهد شد اما ثبات بخشی آن در بازار در چنین شرایطی هنر متولیان بازار و نهادهای و دستگاههای سیاست گذار است.

کد خبر: ۸۹٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha