۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
دلایل آغاز زود هنگام قطعی برق| ناترازی شبکه سلامت بیماران را تهدید می کند
«بازار» گزارش می دهد

دلایل آغاز زود هنگام قطعی برق| ناترازی شبکه سلامت بیماران را تهدید می کند

خاموشی های زودتر از موعد در حالی کشور را فرا گرفته که کارشناسان، صنعت برق را یک صنعت ورشکسته دانسته و مدعی اند وزارت نیرو تمام بار مدیریت بحران را روی دوش مشترکان قرار داده و برنامه ای ندارد.

بازار؛ گروه انرژی: قطعی های برق زودتر از موعد در سراسر کشور شروع شده است. با این وجود خبری از اطلاع رسانی دقیق نیست. سخنگوی صنعت برق به خبرگزاری «بازار» می گوید که مشترکان می توانند از طریق اپلیکیشن «برق من» از خاموشی ها مطلع شوند. ضمن اینکه اخبار مربوط به قطعی برق از طریق پیامک به مشترکان تهرانی اطللاع رسانی می شوند.

این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که بسیاری از قطعی هایی برقی در نقاط مختلف کشور روی داده در سامانه اطلاع رسانی نشده است. مسئولان توانیر مدعی اند که میزان مصرف حدود ۹ هزار مگاوات بیشتر از ظرفیت تولید است و بخشی از قطعی هایی که صورت می گیرد ناشی از نقص فنی بوده و ربطی به خاموشی های برنامه ریزی شده ندارد. قطعی های برق که پیش از این تولید کشور را نشانه گرفته بود، حالا تهدیدی برای سلامت جان بیماران شده است. مسئولان وزارت بهداشت نسبت به  قطع برق در بیمارستان و از کار افتادن دستگاه های اکسیژن هشدار می دهند و خواهان حل این مشکل شده اند.  تولیدکنندگان هم از تبعات کاهش تولید بر وضعیت عرضه  و افزایش قیمت ها در بازار می گویند.

قطعی های برق سراسر تهدیدی برای سلامت بیماران شده و برق استخراج کنندگان رمز ارز از دیروز قطع شده و ادارات دولتی هم موظف به کاهش ۵۰ درصدی مصرف خود شده اند

وزارت نیرو که در سال های گذشته برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید و کاهش تلفات شبکه برق انجام نداده، سعی دارد تا با مدیریت مصرف این روزهای بحرانی را سپری کند. برق استخراج کنندگان رمز ارز از دیروز قطع شده و ادارات دولتی هم موظف به کاهش ۵۰ درصدی مصرف خود شده اند. بنگاه های اقتصادی هم ناچار به راه اندازی شیفت های شب خود شده اند تا از حجم بار شبکه در ساعت های پیک کاسته شود.

مسئولان وزارت نیرو نمی توانند انتظار داشته باشند که شرایط بحرانی این روزها تنها با مدیریت مصرف توسط مشترکان سپری شود. عدم سرمایه گذاری مناسب و برنامه ریزی برای تولید در سال های گذشته منجر به شرایط بحرانی امروز شده است

«مسعود سرپاک» کارشناس صنعت برق در اینباره به خبرگزاری «بازار» می گوید: مسئولان وزارت نیرو نمی توانند انتظار داشته باشند که شرایط بحرانی این روزها تنها با مدیریت مصرف توسط مشترکان سپری شود. عدم سرمایه گذاری مناسب و برنامه ریزی برای تولید در سال های گذشته منجر به شرایط بحرانی امروز شده است.

صنعت برق به دلیل دخالت های دولت در قیمت گذاری و همچنین انحصار حاکم بر صادرات انرژی یک صنعت ورشکسته است. بنابر این اگر دولت قصد دارد که این صنعت را نجات بدهد باید دست از دخالت در این صنعت بردارد

«محمد پارسا» رییس کنفدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته هم به «بازار» می گوید: صنعت برق به دلیل دخالت های دولت در قیمت گذاری و همچنین انحصار حاکم بر صادرات انرژی یک صنعت ورشکسته است. بنابر این اگر دولت قصد دارد که این صنعت را نجات بدهد باید دست از دخالت در این صنعت بردارد.

او می گوید: دولت، برق را به قیمت ارزان و بر مبنای ریال از نیروگاه ها می خرد اما خود آن را به دلار و بر اساس قیمت های جهانی به بازار کشورهای هدف صادر می کند. متاسفانه برخلاف تمام وعده هایی که داده شده در دولت آقای حسن روحانی صادرات برق توسط بخش خصوصی در کشور فراهم نشده است.

دلیل خاموشی های بهاره چیست؟
خاموشی های بهاره درحالی در کشور شروع شده که مسئولان وزارت نیرو چند ماه پیش دلیل خاموشی های زمستانه را عدم تحویل سوخت اعلام می کردند. در این میان پای مزارع بیت کوین چینی‌ها وسط کشیده شد و بسیاری ماجرا را به مصرف بی‌رویه برق در این مزارع نسبت دادند و البته موضوع دور زدن تحریم‌ها با بیت کوین هم به این غائله پیوست.  

حالا وزارت نیرو تصمیم گرفته که برق مزارع مجاز استخراج رمز ارز را قطع کند. این در حالی است که مزارع غیر مجاز همچنان به فعالیت خود می توانند ادامه بدهند. اما دیگر بهانه مسئولان وزارت نیرو برای ناترازی شبکه برق شروع زودهنگام گرما و مصرف بالای وسایل سرمایشی است. به گفته متولی زاده مدیر عامل توانیر به دلیل کاهش بارندگی عملا ۳۵۰۰ مگاوات از ظرفیت تولید نیروگاه های برقابی را از دست دادیم. این کاهش ظرفیت تولید در حالی است که میزان مصرف حدود ۷  تا ۹ هزار مگاوات نسبت به پارسال بیشتر شده است.

به عنوان مثال مصرف برق در روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت حدود ۵۳.۶۶۲ مگاوات در کل کشور بوده که نسبت به روز مشابه سال گذشته شاهد افزایش حدود ۹ هزار مگاواتی بیشتر بوده است.

شاید بهتر باشد  این روزها خیلی به وعده های مسئولین درباره برنامه ریزی های انجام شده برای خروج از بحران دل خوش نکنیم و خودمان به فکر هم وطنان باشیم. کافی است که از نور طبیعی در روز استفاده و لامپ‌های کم مصرف را جایگرین لامپ های پر مصرف کنیم

خروج بحران تنها با مدیریت مصرف مردم
به گفته شرکت توانیر، صنعت برق به دنبال تولید حداکثری و استفاده از راهکارهایی برای کاهش مصرف است. اما شاید بهتر باشد که خیلی به این وعده ها دل خوش نکنیم و برای اینکه مردم بیشتری از کشور از  انرژی برق بهره مند شود، چرخ های اقتصاد نخوابد وسلامت  بیماران کشور کمتر به خظر بیافتد، با راه های ساده سعی کنیم مصرف خود را مدیریت کنیم. کافی است که  از نور طبیعی در روز استفاده کنم و  و لامپ‌های کم مصرف را جایگرین لامپ های پر مصرف کنید. در این روزهای بحرانی بهتر است قید استفاده از وسایل برقی غیر ضرور را در ساعت های پیک مصرف بزنید و از کولر گازی بین ۲۲ تا ۲۵ درجه تنظیم شود و کولرهای آبی نیز روی دور کُند کار کند.

کد خبر: ۸۹٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha