۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
گرد غفلت بر سرمایه گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری؛ فقدان صنایع تبدیلی و فرآوری
بازار گزارش می دهد؛

گرد غفلت بر سرمایه گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری؛ فقدان صنایع تبدیلی و فرآوری

شهرکرد- رویش گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری ظرفیتی ارزشمند برای توسعه این استان به شمار می رود که هنوز این امر مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری به واسط شرایط توپوگرافی و خاص و قرار گرفتن در ارتفاعات یکی از مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی در کشور است.

به لحاظ ویژگی های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر به فرد استان چهارمحال و بختیاری، بیش از ۴۰۰ نوع گیاه دارویی در این استان می روید.

تنوع رویش گیاهان دارویی مختلف در چهارمحال و بختیاری به علت شرایط آب و هوایی ویژه آن از مهمترین ظرفیت ها قابل سرمایه گذاری به شمار می رود که هنوز این استان نتوانسته در این زمینه جایگاهی کسب کند.

برخی از شرکت های تولید داروهای گیاهی در برخی استان های دیگر کشور سفارش های محدود به کشاورزان این استان برای کشت گیاهان دارویی داده اند اما آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و این بخش هنوز جایگاه واقعی خود را در مسیر توسعه استان پیدا نکرده است.

بیشترین کشت گیاهان دارویی در این استان اختصاص به زعفران، موسیر و گل محمدی دارد که این دو محصول کشاورزی نیز به صورت خام از استان خارج می شود و ارزش افزوده ای نیز برای استان ایجاد نمی کند.

گیاهان دارویی نیاز آبی کمی دارند و محصولی با ارزش افزوده بالا به شمار می رود که باتوجه به کاهش بارش ها و خشکسالی در این استان می تواند جایگزین محصولات زراعی با نیاز آبی بالا شود

 رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی در کشور به شمار می رود.

عطا الله ابراهیمی عنوان کرد: منابع آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری کاهش قابل توجهی نسبت به سال های گذشته داشته است و بسیاری از اراضی کشاورزی به علت نبود منابع آب قابل کشت نیستند.

 رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: گیاهان دارویی نیاز آبی کمی دارند و محصولی با ارزش افزوده بالا به شمار می رود که با توجه به کاهش بارش ها و خشکسالی در این استان می تواند جایگزین محصولاتی زراعی با نیاز آبی بالا شود.

وی عنوان کرد: برای حفظ اشتغال پایدار در بخش کشاورزی باید به سمت کشت گیاهان دارویی برویم و از این ظرفیت برای توسعه استان بهره گیری کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری رویش ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در استان چهارمحال و بختیاری را نشان از مستعد بودن منطقه برای توسعه تولید این گونه ها عنوان کرد و گفت: هم اکنون بخشی از مزارع کم آب و سطح اراضی شیبدار شهرستان های مختلف استان به زیر کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران و گل محمدی رفته است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش سالانه حداقل ۵۰۰ هکتار از اراضی مستعد استان به کشت گیاهان دارویی در برنامه ششم توسعه کشور، اظهار کرد: تغییر الگوی کشت از گیاهان آب بر به کم آب و توسعه کشت گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری از مهمترین اولویت های است.

یک هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع چهارمحال و بختیاری زیر کشت گیاهان دارویی
کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: بیش از یک هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد.

اعظم شیخ ادامه داد: بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گل محمدی و ۳۵۰ هکتار نیز به کشت موسیر اختصاص دارد.

وی افزود: بیش از ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان نیز به کشت زعفران اختصاص یافته است. در بخش گیاهان دارویی استقبال کشاورزان از کشت گل محمدی بیشتر از دیگر محصولات این بخش است.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ترویج فرهنگ کشت گیاهان دارویی در این استان، ادامه داد: برنامه های آموزشی در راستای معرفی ظرفیت های کشت گیاهان برای کشاورزان اجرا شده است و کشاورزان به علت تردید داشتن در این زمینه در گام اول اراضی کوچکی برای کشت گیاهان دارویی اختصاص داده اند، تا نتیجه کشت این محصولات و میزان درآمد برداشت را بررسی کنند.

نبود صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی از مهمترین موانع سد راه توسعه کشت و تولید محصولات دارویی گیاهی در سطح استان به شمار می رود

کارشناس ارشد و پژوهشگر گیاهان دارویی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شرایط آب و هوایی خاص در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، بیان کرد: این استان دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است که این مهم موجب رویش گیاهان دارویی خاص شده است.

علی مجید یاور با بیان اینکه تنوع گیاهان دارویی بسیار زیاد است، گفت: آویشن شیرازی، سرخارگل، چای ترش، گل گاو زبان، به لیمو، استوخودوس، کرفس کوهی، زعفران، باریجه و... از مهمترین گیاهان دارویی هستند که شرایط کشت آنها در سطح استان هموار است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه تاکید کرد: نیاز آبی گیاهان دارویی بسیار پایین است و می تواند جایگزین کشت بسیاری از محصولات کشاورزی در سطح استان شود و درآمد قابل توجهی برای کشاورز به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: نبود صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی از مهمترین موانع سد راه توسعه کشت و تولید محصولات دارویی گیاهی در سطح استان به شمار می رود.

وی گفت: جذب سرمایه گذار در این بخش می تواند این استان را در مسیر جدید توسعه قرار دهد و این استان به توجه به شرایط، ظرفیت تبدیل به قطب کشت و تولید داروهای گیاهی کشور را دارد.

این محقق بیان کرد: به عنوان مثال هم اکنون گل محمدی برداشت شده به صورت خام برای تولید اسانس به استان های یزد و اصفهان ارسال می شود و تولید این محصول هیچ ارزش افزوده ای برای استان ایجاد نمی کند.

توسعه کشت گیاهان دارویی و صنایع مرتبط این بخش در چهارمحال و بختیاری اشتغالزایی و در آمدزایی در پی دارد و می تواند نرخ بیکاری استان را به پایین حد برساند.

ورود جدی مسئولان استان و جذب سرمایه گذار در بخش فرآوری گیاهان دارویی ضروری است  و این اقدام می تواند گرایش کشاورزان را به سمت کشت گیاهان دارویی تغییر دهد.

کد خبر: ۸۹٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha