۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۸
کسب و کارهای اینترنتی، علاج اقتصادی در روزگار کرونایی
بازار گزارش می دهد

کسب و کارهای اینترنتی، علاج اقتصادی در روزگار کرونایی

ارومیه- در حالی که این روزها، بیماری کرونا بسیاری از مشاغل را دچار رکود کرده است، کسب و کارهای اینترنتی می توانند نسخه ای علاج بخش برای اقتصاد کشور باشند.  

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- آمدن مهمان ناخوانده ای به نام کرونا، این روزها علاوه بر ایجاد اضطراب و استرس در بین مردم، پیامدهای مختلفی هم برای جوامع داشته و نه تنها بر روی اقتصاد ایران بلکه کل جهان تاثیر گذاشته است. بسیاری از کسب و کارها با رکود مواجه شده و بازار و مغازه ها در برخی شهرها تعطیل شده اند.

وقوع این اتفاق به خصوص در روزهای پایانی سال که روزهای اوج کسب و کار، درآمد و خرید و فروش ها در کشور بود، ضربه سهمگین تری را با خود برای کاسبان به همراه داشت اما در این بین افرادی هستند که با راه اندازی کسب و کار اینترنتی برای حرفه مرتبط با خود، به هر نحوی تاکنون نگذاشته اند کسبشان از رونق بیفتد.

استقبال مردم از کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی شاید پیش از این و در طول سال های اخیر توانسته بود در بین مردم به خوبی جای خود را باز کند و از محبوبیت ویژه ای بین افراد برخوردار باشد. بسیاری از مردم پیش از این نیز ترجیح می دادند بدون طی مسافت و از دست دادن زمان، کالای مورد نظرشان را در کمترین زمان ممکن و متناسب با سلیقه خود، درب منزل تحویل بگیرند.

موضوعی که حالا بعد از بیماری کرونا و توصیه های مسئولان بهداشتی و درمانی مبنی بر عدم حضور در مکان های پرتجمع و از سویی تعطیلی بازارهای برخی شهرها بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است و بسیاری از مردم ترجیح می دهند با اطمینان از تولید و یا بسته بندی بهداشتی کالای مدنظرشان، آن را جلو درب منزل تحویل بگیرند.

کسب و کارهای اینترنتی مانع از کساد در دروان کرونایی

فرزاد مهرانفر از جوانان ارومیه ای است که مغازه کفش فروشی داشته و طبق گفته خودش، از ابتدای اسفند و با فراگیر شدن تب کرونا در کشور و به دنبال آن استان، مشتری هایش حتی به یک دهم تعداد گذشته هم نمی رسید. در گفتگو با بازار می گوید: « همه ساله با آمدن فصل اسفند و نزیک شدن به نوروز، از ساعات ابتدایی صبح تا شب، پذیرای مشتری بودیم اما امسال به ناگهان ورق برگشته و کسب و کارمان کساد شد.»

مهرانفر در خصوص فروش اینترنتی محصولاتش می گوید: « یکی دو سالی می شود که علاوه بر فعالیت در مغازه، به فروش اینترنتی هم رو آورده بودیم و مشتریان هم از این خدمات راضی بودند اما در طول این یک ماه فروش اینترنتی ما افزایش چشمگیری داشته است و مردم ترجیح می دهند به جای مراجعه به مغازه، کفش مورد علاقه خود را درب منزل تحویل بگیرند.»

او ادامه می دهد: « اگر چه میزان فروشمان به اندازه سال ها پیش نیست اما فروش اینترنتی اجناسمان سبب شده تا در این روزها متضرر نشویم و مردم نیز با اطمینان خاطر و بدون رفتن به کوچه و خیابان، کالایشان را تحویل بگیرند که البته برای رعایت حال مشتریان خود، هزینه ارسال سفارشات را در این مدت رایگان کرده ایم.»

از فروش کفش و لباس تا مواد خوراکی و کتاب

زهرا خوش مرام دارای مغازه گالری لباس در شهر است که به دنبال شیوع بیماری کرونا، کسب و کار او نیز از رونق قبلی برخوردار نیست. خوش مرام در گفتگو با بازار می گوید: « پرو لباس در این روزها که بیماری کرونا شیوع یافته، بهداشتی نیست و برای جبران این امر، علاوه بر قرار دادن مدل های خود در فضای مجازی و فروش اینترنتی، یکی از ماهرترین خیاط هایمان به عنوان کارشناس سایز مشغول به فعالیت است تا به مشتری ها راهنمایی لازم را برای ارائه لباسی با مناسب ترین اندازه انجام دهد.»

وی می گوید: « با تمرکز این خیاط ماهر بر روی سایزها، مشکلات مناسب نبودن اندازه لباس بسیار پایین آمده و مشتریان با اطمینان خاطر می توانند لباس مورد نظر خود را سفارش داده و درب منزلشان تحویل بگیرند.»

فروشگاه های مواد خوراکی و سوپرمارکت ها نیز از دیگر شغل هایی هستند که این روزها می توانند بیشتر از همیشه با قبول سفارش اینترنتی از مشتری، خیال مردم را از بیرون رفتن و تهیه مستقیم مواد مورد نیازشان آسوده کنند.

کتابفروشی های استان نیز این روزها دست به کار شده اند و بیشتر آن ها با قبول سفارش اینترنتی، نیازهای مشتری های خود را برطرف می کنند. هر چند در این میان برخی نرم افزارهای کتابخوانی و فروش کتاب های اینترنتی و کتاب های صوتی جایگاه ویژه ای بین مردم و به خصوص دانش آموزان و دانشجویان یافته اند.

بهترین راهکار برای فروش تولیدات خانگی

کسب و کارهای خانگی نیز این روزها مشتریان زیادی به سوی خود جذب کرده است. مریم احمدزاده از هنرمندانی است که در محیط منزل خود اقدام به ساخت اقلام هنری و وسایل تزیینی می کند.

او می گوید: « سال هاست که در صفحه مجازی خود اقدام به تبلیغ کارهای دستی و هنری خود می کنم و محصولات را با برند خود به فروش می رسانم. اما حالا که نزدیک عید است و مردم برای خرید اقلام سفره هفت سین به فروشگاه های بیرون مراجعه نمی کنند، میزان فروشم بالاتر رفته است.»

ادامه می دهد:« البته ناگفته نماند که برای اطمینان خاطر مشتریان هم که شده، فیلمی از مراحل بسته بندی و ارسال محصولات را در صفحات مجازی محصولات خود به اشتراک می گذارم تا مشتریان از بهداشتی بودن تمامی مراحل اطمینان لازم را کسب کنند.»

وقتی اینترنت و نرم افزارها جایگزین مدرسه و دانشگاه می شوند

اما این روزها که مدارس و دانشگاه ها تعطیل شده، بهترین زمان برای دانش آموزان و دانشجویان برای رفع اشکالات و یادگیری دروس است.

نگار محمدزاده از جوانان دانشگاهی و دانشجوی دکترای رشته مهندسی عمران است. در گفتگو با بازار می گوید: « یک سال پیش به همراه هم کلاسی ها اقدام به تولید بسته های آموزشی تخصصی کرده و یک سایت آموزشی نیز تاسیس کردیم تا یاری گر دانشجویان در فرآیند آموزشی دروس تخصصی خود باشیم.»

وی ادامه می دهد: « به تازگی تمامی محصولات سایت را با تخفیف ۵۰ درصدی ارائه می دهیم تا دانشجویان بتوانند از فرصت پیش آمده برای مرور درس ها و رفع اشکالات خود استفاده کنند و در طول این چند هفته نیز میزان خرید از سایت چندین برابر شده است.»

در این میان بسیاری از معلمان خصوصی برای اینکه از کسب و کار خود عقب نمانده و مانع از عقب افتادن دانش آموزشان از یادگیری دروس خود شوند، اقدام به آموزش مجازی در نرم افزارهای کاربردی این حوزه می کنند.

سیامک بهبهانی، معلم ریاضی مقطع دبیرستان است که این روزها با جمع شدن کلاس هایش، تصمیم گرفته در نرم افزارها و شبکه های مجازی در بستر اینترنت، فرآیند آموزشی را ادامه دهد. می گوید: « تمامی درآمد من از طریق تدریس خصوصی بود که با شیوع کرونا و بسته شدن موسسه های علمی و آموزشی، کار من نیز تعطیل شد.»

می گوید: « با پیشنهاد دانش آموزان، هم اکنون کار خود را در بستر نرم افزارهای مربوطه دنبال می کنم و شاگردانم نیز از این روند استقبال کرده و برنامه آموزشی با نظم قبلی دنبال می شود.»

اگر چه این روزها، بیماری کرونا سبب شده تا بسیاری از مشاغل و کسب و کارها از رونق قبلی خود برخوردار نباشند اما کسب و کارهای اینترنتی به خوبی و با سرعتی بیش از گذشته توانسته اند جایگاه خود را بین مردم ارتقا ببخشند.

کد خبر: ۸٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha