۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
جزئیات طرح بنزین ۲۰ هزار تومانی| به شرط حضور خبرنگاران، آماده مناظره با جهانگیری هستم!
رامین مهمانپرست در پاسخ به بازار مطرح کرد؛

جزئیات طرح بنزین ۲۰ هزار تومانی| به شرط حضور خبرنگاران، آماده مناظره با جهانگیری هستم!

مهمانپرست، کاندیدای ریاست جمهوری گفت: بنده صریحا اعلام میکنم حاضر به مناظره با آقای دکتر جهانگیری در هر جایی به شرط حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه هستم.

رامین مهمانپرست کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری روز شنبه خود به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در مقدمه سخنان خود به موضوع صحبت روز گذشته آقای جهانگیری مبنی بر اعلام آمادگی برای مناظره در رابطه با دفاع از سیاست‌های دولت پرداخت و افزود: جناب آقای جهانگیری روز گذشته اعلام کرد که حاضر به مناظره با هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری در دفاع از سیاست‌های دولت است. بنده صریحا اعلام می‌کنم که حاضر به مناظره با ایشان در هر جایی به شرط حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه هستم.

طرح بنزین ۲۰ هزار تومانی منافع برخی افراد را به خطر انداخت و وقتی این طرح را مطرح کردیم برخی شروع به انتقاد از آن کردند. اصل طرح این بود که یارانه سوخت باید متوازن تقسیم شود و به هر فرد ۳۰ لیتر بنزین تعلق بگیرد


وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار بازار، درباره طرح ویژه دولت احتمالی‌اش برای بنزین گفت: طرح بنزین ۲۰ هزار تومانی منافع برخی افراد را به خطر انداخت و وقتی این طرح را مطرح کردیم برخی شروع به انتقاد از آن کردند. اصل طرح این بود که یارانه سوخت باید متوازن تقسیم شود و به هر فرد ۳۰ لیتر بنزین تعلق بگیرد.

وی افزود: باید بنزین به قیمت بین المللی خود نزدیک شود تا قاچاق آن کنترل شود و اگر کسی مایل نباشد سوخت خود را مصرف کند، دولت می‌تواند سوخت این شخص را به قیمت ۶۰۰ هزار تومان بخرد. ما برای کنترل نقدینگی نیز اعلام کردیم اگر کسی انتخاب کند که سوخت خود را مصرف نکند می‌تواند به میزان ۷۰۰ هزار تومان در ماه از تولیدات ساخت داخل خرید کند تا چرخ کارخانجات نیز به گردش در آید.

وی همچنین تاکید کرد: برای افرادی که در صنعت حمل و نقل و کارخانجاتی که با سوخت فسیلی فعالیت می‌کنند طرح ویژه‌ای داریم و یارانه سوخت به آنها تعلق خواهد گرفت و با این کار می‌توان از قاچاق سوخت جلوگیری کرد، مصرف را کنترل کرد و از محل صادرات سوخت بودجه کشور را تقویت کرد.

مهمانپرست در ادامه گفت: من گفتم به وضعیت فعلی سیاست‌های خارجی انتقاد داریم اما بدین معنی نیست که همکاران ما در وزارت خارجه تلاششان را نمی‌کنند. ما یک مجموعه از بهترین متخصصین و کارشناسان را در وزارت خارجه داریم. این طرح کلانی که باید در امور خارجه اجرا شود و اراده‌ای که باید در دولت باشد و جهت‌گیری‌ها را مشخص کند، آن تعیین‌کننده است. یک اشکال و ضعف بزرگ دولت، بحث دیپلماسی اقتصادی است. دیپلماسی اقتصادی باید به عنوان رکن اصلی روابط با سایر کشورها در نظر گرفته شود. برخی از دوستانی که در خارج از وزارت خارجه هستند، تصورشان بر این است که اگر در ساختار وزارت خارجه یک معاونت اقتصادی داشته باشد، یعنی به دیپلماسی اقتصادی توجه شده و در حال انجام شدن است که این موضوع اشتباه است. ما نسبت به ساختاری که در وزارت خارجه وجود دارد، اشکال اساسی داریم و خیلی از مدیران وزارت خارجه این ساختار را ساختار مناسبی نمی‌دانند. اشکال اساسی اینکه ساختار وزارت خارجه را بر اساس موضوع تقسیم بندی کنید؛ یعنی یک بخشی از آن اقتصادی، یک بخشی  از آن سیاسی و یک بخشی از آن بین‌الملل بشود، این است که مهمترین بخشی که در وزارت خارجه فعالیت اصلی را دنبال می‌کند، بخش روابط دوجانبه است و جدا کردن نفس اقتصاد از سیاست اشتباه است.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که بجای اینکه یک معاونت اقتصادی داشته باشیم، تمام بخش‌هایی که در معاونت سیاسی در قالب چند معاونت منطقه‌ای تعریف می‌شوند، الویت همگی‌شان باید کارهای اقتصادی باشد. ۸۰درصد روابط سیاسی باید شامل منافع اقتصادی دو کشور باشد. اگر روابط سیاسی به روابط اقتصادی گره بخورد، این روابط پایدار خواهند شد و ضمانت پیدا خواهند کرد. علت اینکه ما با همسایگانمان روابط خوب اقتصادی نداریم این است که توجهمان به روابط دوجانبه و دیپلماسی اقتصادی کم شده است و در این زمینه‌ها با یک عزم و اراده جدی وارد نشدیم. این‌ها ضعف‌هایی است که باید در دولت بعدی جبران شود.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما فرض کنید طرف مقابلتان می‌خواهد نقطه نظراتش مثل برجام را به شما تحمیل کند. در این صورت ما به دو گونه می‌توانیم عمل کنیم، یک اینکه می‌توانیم در مجامع بین‌المللی حضور قدرتمندی داشته باشیم و از حقمان دفاع کنیم و تحریم‌ها را لغو کنیم. اگر شرایط فراهم باشد حتما باید با تمام قدرت این کار را انجام دهیم. ولی برای اینکه بتوانید این کار را انجام بدهید، بسیار مهم است که در چه شرایطی وارد مذاکره می‌شوید. یک موقع شما خودتان را آماده کردید و می‌دانید طرف مقابل به راحتی منافع ملی شما را محترم نمی‌شمارد و حقوقتان را نمی‌دهد، چون این احتمال را می‌دادید سعی کردید نقاط ضعف داخلی‌تان را از قبل برطرف کنید و آسیب‌پذیری‌تان را کمتر کند، توانستید با حمایت مردم با قدرت وارد مذاکره شوید. نوع ورود به مذاکره اگر از موضع اقتدار باشد در رسیدن به نتیجه فرق می‌کند تا اینکه شما از موضع ضعف بروید. وقتی با موضع ضعف بروید و طرف مقابل بداند که شما در موضع ضعف هستید چه دلیلی دارد که روشش را تغییر دهد؟

مهمانپرست ادامه داد: پس ما باید در کنار مذاکراتی که از موضع قدرت در عرصه بین‌الملل وارد میشیم، حتماً دنبال راه‌هایی نیز باشیم تا این فشارها را خنثی کنیم. این راه‌ها اولا تکیه به مردم و بخش خصوصی در اقتصاد داخلی است. وقتی می‌بینیم اقتصاد دولتی‌مان ایراد و فساد دارد، وقتی می‌بینم در بودجه باید بیش از دو و نیم برابر بودجه عمومی دولت را به بودجه شرکت‌های دولتی اختصاص دهیم، وقتی می‌بینیم شرکت‌های دولتی اکثرشان زیان‌ده، اهل فساد، رانت، تبعیض، حقوق‌های نجومی و مشکلات جدی هستند چرا این را درست نمی‌کنیم؟ برای اینکه ساختار اداری را تغییر دهیم و شرکت‌های دولتی را با شکلی درست به بخش خصوصی منتقل کنیم، قدرت‌های بین‌المللی که دست و پایمان را در این موضوع نبسته‌اند و این موضوع کاملا دست خودمان است.

وی افزود: باید هزینه‌های دولتی را کاهش بدهید، فعالیت بخش خصوصی را تقویت کنید و درآمد مالیاتی حاصل از فعالیت بخش خصوصی را افزایش بدهید. این یک فرمول خیلی ساده است. وقتی می‌بینید بودجه عمومی دولت آنقدر پایین است که اگر تمامی آن هم محقق شود، صرف هزینه‌های جاری می‌شود، دیگه برای طرح‌های اقتصادی، ایجاد اشتغال، حمایت از بخش خصوصی و کمک به اصناف اصلا پولی باقی نمی‌ماند. چرا هیچ اقدامی نمی‌کنید؟

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یک انتقاد ما به دولت الان این است بجای اینکه ما بگوییم در مرزهایمان مردم مشکل دارند و کولبری و قاچاق سوخت میکنند، چرا نیامدیم آن بدنه بزرگ دولتی را مدیریت کنیم و آن را کوچک کنیم و بخش خصوصی را تقویت کنیم و این سوختی که قاچاق می‌شود را طوری مدیریت کنیم تا این موانع بر طرف شود؟

مهمانپرست تاکید کرد: جراحی کردن ساختارهای اداری و اقتصادی احتیاج به شجاعت، تخصص و دوران نقاهت دارد. این تغییر ساختار باید به صورت واضح برای مردم تبیین شود تا مردم کاملا بر این موضوع آگاه شوند. در عرصه بین‌الملل هم باید در ابتدا نقاط ضعف داخل کشور را برطرف کنیم. برای برطرف کردن آن نقاط ضعف هم هیچ مانع خارجی وجود ندارد و تدبیر خودمان را می‌خواهد.

کد خبر: ۸۹٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha