۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
چیزی از بازار باقی نمانده است| همه چیز دست به دست هم داده تا بورس ریزشی شود
ثابت در گفتگو با بازار:

چیزی از بازار باقی نمانده است| همه چیز دست به دست هم داده تا بورس ریزشی شود

کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار به روند فروش خود ادامه خواهد داد، گفت: ریاست جمهوری و تیم اقتصادی آینده می‌تواند سرنوشت بورس را مشخص کند.

رامین کیانی؛ بازار: این روزها بازار از دو عامل اصلی نرخ بهره بانکی و کاهش دستوری و برنامه‌ای نرخ ارز رنج می‌برد؛ دو عاملی که دست به دست هم داده‌اند تا معامله‌گران دیگر نگاه امیدوارانه‌ای به بازار نداشته باشند و به فکر حرکت به بازارهای دیگر را داشته باشند و به عقیده کارشناسان آن دسته از سرمایه‌گذارانی هم که در بازار باقی مانده‌اند، منتظر فرصت بهتر برای تخلیه بازار و خروج نقدینگی از آن هستند.

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند کلی معاملات در این روزها اظهار کرد: دلایل متعددی وجود دارد که این روزها شاهد افت بازار هستیم و نمی‌توان تنها به یک علت برای افت بازار بسنده کرد و من فکر می‌کنم تا حدودی عدم اطمینانی که از نواحی مختلف وجود دارد، بازار را به هم ریخته است که یکی از این مسائل عدم اطمینانی است که در بحث برجام و اثر نتیجه آن روی بازارهای مختلف از جمله بازار ارز است چراکه این بازار هوشمندترین بازاری است که نسبت به تحولات واکنش نشان می‌دهد.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: برجام در کنار اثری که روی بازار ارز دارد، می‌تواند اثر بسزایی روی سهم‌های صادرات‌محور داشته باشد؛ با این حال، کارشناسان بر این عقیده‌اند که دلار پیش‌خور کرده و بعید نیست که این ارز زیر 20 هزار تومان هم تا روزهای انتخابات بیاید چراکه چنین هیجاناتی همیشه در بازار هست، اما سهم‌ها را از نظر بنیادی و ارزندگی با همین قیمت‌هایی که در حال حاضر دارند، ارزیابی می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دیگر مسئله تأثیرگذار بر بازار سرمایه و روند معاملات انتخابات است، مطرح کرد: به هر حال، به دلیل اینکه قوه مجریه قرار است تغییر پیدا کند و مشخص نیست که تیم اقتصادی قوه مجریه را چه کسانی تشکیل می‌دهند، ابهام بازار افزایش پیدا کرده است.

ثابت در رابطه با دیگر عوامل تأثیرگذار بر روند بورس بیان کرد: در کنار همه این مسائل، دستکاری‌هایی که در بازار صورت گرفته از جمله تغییر دامنه نوسان تا عدم کنترل لازم در بازار به دلیل چندگانگی در تصمیم‌های دولت و قواهای مختلف نظیر قیمت‌گذاری دستوری و عدم تأمین نقدینگی از صندوق توسعه ملی و همچنین عدم همگرایی نزد بازیگران اصلی بازار، باعث شد تا بازار آسیب ببیند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این که معاملات بازار سهام با دامنه نامتقارن دنبال می‌شد، آسیب شدیدی دید و حالا هم که این دامنه متقارن شده است، ثبات ندارد، افزود: طی چند ماهه گذشته از لحاظ قیمت‌های جهانی، قیمت نفت و عملکرد شرکت‌ها و زمان برگزاری مجامع و ...، آیتم‌های مثبتی هستند که هیچکدام در قیمت‌ها منعکس نشده و شاید هیجان و ترس و گریز از بازار باعث شده است تا بازار به تعادل نرسد و تصمیماتی هم که تا به حال گرفته شده است، هیچکدام کارآمد نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده بورس اظهار داشت: این  موردی که  به آن اشاره شد از جمله انتخابات ریاست جمهوری و برجام، این وضعیت ادامه دارد.

ثابت تصریح کرد: بازار در حال حاضر برای سهم‌های متفاوت فرقی قائل نیست و چه با سهام بنیادی و چه با سهام غیر بنیادی و سهم‌هایی که اورپرایس شده‌اند، یک رفتار را دارد، ولی بیشترین افت بازار مربوط به سهم‌های بنیادی است که نشان می‌دهد صنایع مهم ما مانند پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزی و معدنی بیشترین افت را داشته‌اند و سهم‌های کوچک به اندازه آن‌ها کاهش قیمت نداشته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این صنایع که از جمله آن‌ها می‌توان به نمادهای سنگ آهن و فلزی‌ها اشاره کرد و می‌توان گفت بازده در این صنایع در صورت به تعادل رسیدن بازار بیشتر از صنایع دیگری از جمله بانکی و خودرویی خواهد بود، اما بازار در شرایطی به سر نمی‌برد که همه سهم‌ها با هم روند رشدی داشته باشند.

کد خبر: ۸۹٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha