۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
تولیدکنندگان قم به انتقال کارخانه‌های خود به خارج کشور تشویق می‌شوند
رئیس اتاق بازرگانی قم:

تولیدکنندگان قم به انتقال کارخانه‌های خود به خارج کشور تشویق می‌شوند

قم- خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: بسیاری از کشورهای هدف صادراتی، واحدهای تولیدی قم را به دلیل مشکلات و مسائل صادرات، به احداث کارخانه‌های خود در این کشورها تشویق می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل خاکی در نشست صمیمانه اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قم با مدیرکل امور مالیاتی استان که در محل سازمان مالیات برگزار شد، با اشاره به دغدغه‌ها و مشکلات واحدهای تولیدی، گفت: ما به‌عنوان تولیدکننده معتقد هستیم که از حوزه تولید نباید با عناوین مختلف مالیات دریافت شود تا این پرداخت‌ها و اجرای سخت قوانین باعث توقف واحدهای تولیدی باشد چرا که تولید مرکز مولد اشتغال‌زایی و صادرات است و باید چرخ اقتصاد استان و کشور را در جهت رشد و شکوفایی به حرکت در آورد. ِ

وی  اظهار داشت: بسیاری از کشورهای هدف صادرات ما به گونه‌ای مشوق‌ها و حمایت‌های تولیدی را برای مجموعه‌های صنعتی لحاظ کرده‌اند که واحدهای تولیدی در استان و کشور را به دلیل مشکلات و مسائل صادرات، هزینه بالای حمل و نقل تشویق به احداث کارخانه‌های خود در بازارهای هدف کرده است و این یعنی خروج سرمایه‌های کشور و نتیجتاً افزایش آمار بیکاری در جامعه است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: بی‌تردید افزایش فشارهای سازمان مالیات بر تولید کنندگان در یک سال گذشته در این تصمیمات بی‌تأثیر نبوده است و این در شرایطی است که جامعه تولید امروز در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری با تمام توان خود در حال تلاش برای بقاء و حفظ اشتغال در جامعه است.

وی استراتژی بررسی‌های تراکنش‌های مالی از حساب‌های شخصی تولیدکنندگان، توسط اداره مالیات که عمدتاً این تراکنش‌ها خارج از حساب‌های شرکت و واحدهای تولیدی خود نیست را یک استراتژی غلط خواند، و افزود: صنعتگران با افزایش پرداخت‌های مالیاتی در یک سال گذشته روبرو بودند که توقف شرکت‌ها و یا یک شوک مؤثر را در بدنه صنعت کشور وارد کرده است. بررسی تراکنش حساب‌های شخصی تولیدکنندگان در حالی اتفاق می‌افتد که در صورت مراجعه صنعتگران به دیوان عدالت اداری رأی به نفع صنعتگران و تولیدکنندگان داده خواهد شد اما این موضوع همچنان از سوی اداره مالیات در حال پیگیری است.

خاکی معتقد است: اگر هر تولید کننده برای احقاق حق خود از دیوان عدالت اداری یک روند بلندمدت را طی کند چگونه می‌تواند روی تولید و توسعه اشتغال متمرکز باشد؟

وی تعدیل ۵ درصدی مالیات تولیدکنندگان توسط دولت را یک تصمیم مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد: در همه بخش‌ها باید این تعدیل صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی قم ادامه داد: امروز پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رونق تولید را گرفته است، عدم شناسایی زنجیره خرید توسط سازمان دارایی و نبود یک سیستم متمرکز برای رصد کالا باعث شده تا مالیات بر ارزش افزوده خریدار را از کارفرما به جرم اینکه کد اقتصادی شخص خریدار نامعتبر است دریافت کنند که این معضل جدید واحدهای تولید در کشور است.

وی در همین زمینه بیان داشت: به نظر می‌رسد تولیدکنندگان باید متمرکز بر تولید و فروش اجناس خود برای رشد اقتصاد کشور باشند نه بررسی موارد ذکر شده.

خاکی در ادامه سخنان خود گفت: دست از سر تولید و واحدهای تولیدی بردارید تولید باید در فضای آرام و بدون حاشیه انجام شود تا بتواند ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار از نظر کیفی و کمی را داشته باشد، این مطلب درخواست مکرر جامعه تولیدکنندگان به اتاق بازرگانی در ماه‌های اخیر است.

وی اظهار کرد: قانون بسیار خوبی که در خصوص دریافت مالیات از منازل متعدد اشخاص گذاشته شد نشان دهنده این است که می‌توان دریافتی‌های مالیاتی را از بخش‌های دیگر تأمین نمود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران معتقد است طبق بررسی‌های انجام شده آمارها نشان می‌دهد پرداخت‌های تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف مالیات، بیمه، شهرداری‌ها و... و. باعث شده تا واحدهای بسیاری در یک سال گذشته تعطیل شوند و اگر شرایط همین‌گونه ادامه پیدا کند و بانک‌ها یکی پس از دیگری به دلیل معوقات کارخانه‌ها آنها را مصادره کنند چرخ صنعت کشور از حرکت خواهد ایستاد.

خاکی گفت: امروز نیاز صنعت کشور به حمایت حداکثری دستگاه‌های دولتی به خصوص در اداره مالیات است و امیدواریم در راستای فرامین مقام معظم رهبری و با نام‌گذاری سال به تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها همان‌طور که سازمان‌های مختلف مرتبط با صنعت نقش مؤثر حمایتی خود را ایفا می‌کنند همه دستگاه‌های دولتی یک نظر و با تعامل بیشتری برای حمایت از تولید و آینده صنعت ایران تلاش کنند.

کد خبر: ۸۹٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha