۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
 ورشکستگی پیازکاران با قیمت خرید تضمینی امسال
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی اعلام کرد

ورشکستگی پیازکاران با قیمت خرید تضمینی امسال

ملک زاده، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی پیاز ۵۹۶ تومان اعلام شده درصورتیکه حداقل هزینه تولید پیاز بالاتر از ۱۵۰۰ تومان است و با این کار تولیدکننده ورشکسته می شود.

به گزارش بازار، محمدشفیع ملک زاده، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران اظهارکرد: اساسی ترین مسئله و مطالبه امروز ما در بخش کشاورزی این است که تولیدکننده به حق خودش برسد.

وی اجرایی شدن الگوی کشت را نیازمند تأمین زیرساخت های لازم دانست و گفت: اگر برنامه مناسبی به کشاورزان ارائه داده شود اما تضامین لازم برای فروش و عرضه بی دغدغه محصولاتشان وجود نداشته باشد هیچ فایده ای ندارد.

ملک زاده استقرار صنایع بخش کشاورزی، راه اندازی محل ذخیره سازی و انبار و سردخانه را از مهمترین زیرساختها برای اجرای طرح الگوی کشت برشمرد و افزود: ما در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری محصولات که می تواند به حدأقل رسیدن قیمتها و ذخیره سازی محصولات کمک شایانی کند همچنان دچار کمبود هستیم.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران وجود یک برنامه مدون و هماهنگی بین دستگاه های ذیربط را ضروری دانست و گفت: ما تصور می کنیم فقط وزارت جهاد کشاورزی است که باید مشکلات بخش کشاورزی را حل کند درصورتیکه این تصور اشتباه است و وزارتخانه به تنهایی و با ارائه یک برنامه خام قادر به حل مشکلات این بخش نخواهد بود.

وی متذکرشد: اگر امروز کشورهای پیشرفته با اجرای الگوی کشت، میزان ضایعات کشاورزی را به حدأقل رسانده و تولیدکنندگان آن ها هم به حق خود می رسند حاصل یک مدیریت درست است که این اتفاق در کشور ما نیفتاده است.

ملک زاده به مثالی در این حوزه اشاره و اظهارکرد: قیمت تضمینی پیاز ۵۹۶ تومان اعلام شده درصورتیکه پیاز حداقل هزینه تولید پیاز بالاتر از ۱۵۰۰ تومان است، با این کار هم تولیدکننده ورشکسته می شود و هم اینکه ناپایداری در تولید رقم خواهد خورد.

وی از عدم باور مسئولان به تشکل های بخش کشاورزی انتقاد و اظهارکرد: نظام صنفی کشاورزی بیست سال قبل تشکیل شده اما هنوز یکی از وظایف دولت به این صنف واگذار نشده است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران با اذعان به نبود یک برنامه درست و مدون و ضعف مدیریتی در این بخش گفت: همین عوامل باعث شده که مسئولان این بخش، راهکارهای موقتی را انتخاب کنند غافل از اینکه همین راهکارها در آینده چالش زا هستند.

کد خبر: ۸۹٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha