۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۰
واگذاری های سیاسی پروژه های نفتی توسط زنگنه| چرا «فرزاد ب» به پتروپارس واگذار شد
کارشناس انرژی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

واگذاری های سیاسی پروژه های نفتی توسط زنگنه| چرا «فرزاد ب» به پتروپارس واگذار شد

حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی واگذاری های اخیر پروژه های نفتی را سیاسی دانسته و می گوید که زنگنه برای اینکه پارس جنوبی را به نام خود تمام کند «فرزاد ب» به شرکت ایرانی واگذار کرد.

بازار؛ گروه انرژی: درست در روزهای پایانی دولت دومینویی از واگذاری طرح ها و پروژه ها به شرکت های دولتی ایجاد شده است. وزارت نفت که سالها به دنبال جلب موافقت هندی ها برای سرمایه گذاری در این پروژه بود، قرارداد توسعه و تکمیل این طرح نفتی را با پتروپارس امضا کرد. آنگونه گه زنگنه اعلام کرده قرارداد میدان آزادگان هم  با کنسرسیومی از شرکت های داخلی امضا خواهد شد. مذاکرات میدان نفتی یادآوران هم در حال انجام است.

مسعود کرباسیان هم به تازگی بر استفاده از توان داخلی در ساخت شناورهای دریایی تاکید کرده است. این اخبار در حالی نشان از باور دولت به توانمندی های داخلی است، اما به گفته فعالان اقتصادی بیشتر جنبه نمایش تبلیغاتی دارد.
حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در اینباره به خبرگزاری «بازار» می گوید: این تغییر رویکرد در روزهای پایانی دولت یازدهم بسیار پر ابهام بوده و تنها می تواند منشا سیاسی داشته باشد. 

«زنگنه» وزیر نفت به دنبال این است که پارس جنوبی را به نام خود تمام کند. به همین دلیل درست در روزهایی که امیدواری ها برای لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران بیشتر شده، در حال انعقاد قرارداد با شرکت های داخلی است

او می گوید: «زنگنه» وزیر نفت به دنبال این است که پارس جنوبی را به نام خود تمام کند. به همین دلیل درست در روزهایی که امیدواری ها برای لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران بیشتر شده، در حال انعقاد قرارداد با شرکت های داخلی است.

این کارشناس انرژی می گوید: وزیر نفت به خوبی می داند که حتی در صورت لغو تحریم ها و امضای برجام امضای قرارداد با خارجی ها و حضور آنها در ایران زمان بر بوده و به عمر این دولت نمی رسد.

در سایه غفلت وزارت نفت از توسعه میدان گازی فرزاد روزانه حدود ۴.۵ میلیون دلار به کشور خسارت وارد می شد

حسینی با بیان اینکه وزارت نفت سالها به امید هندی ها اجازه ورود شرکت ها و سرمایه گذاران داخلی را به میدان گازی «فرزاد ب» را نمی داد، ادامه داد: در سایه غفلت وزارت نفت از توسعه میدان گازی فرزاد روزانه حدود ۴.۵ میلیون دلار به کشور خسارت وارد می شد.

البته واگذاری های مشکوک پروژه های نفتی تنها محدود به این روزها نیست. طی روزهای گذشته ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس در نامه ای به روحانی خواهان تعقیب قضایی زنگنه شده اند. در این نامه آمده که در طی هشت سال اخیر تقریباً نه تنها هیچ میدان مشترک نفتی جدیدی توسعه نیافته است بلکه برعکس برخی طرح‌های توسعه مصوب قبلی و حتی قرارداد و سرمایه گذاری خارجی به شکل مشکوک و دلایل نامعلوم توسط آقای زنگنه وزیر محترم نفت کأن لم یکن و فسخ گردیده‌اند.

هندی ها به «فرزاد ب» بازمی گردند!؟
اما آنگونه که از صحبت های وزیر نفت بر می آید هنوز فرصت برای ورود دوباره هندی ها به فرزاد ب وجود دارد. ژنرال نفتی ایران در همان روز انعقاد قرارداد با پتروپارس گفته بود که در صورتی که هندی ها خواهان سرمایه گذاری در این پروژه باشند، چنین امکانی برای آنها وجود دارد. به نظر می رسد که این امیدواری در هندی ها هم  وجود دارد. مقامات وزارت نفت هند اظهار کردند این کشور همچنان امیدوار است بتواند در توسعه میدان گازی «فرزاد ب» در خلیج فارس مشارکت کند.

با پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای برجام، بعضی از پالایشگاههای هندی به پلاتس گفتند به دنبال ازسرگیری تجارت نفت با ایران هستند.  

آریندام باغچی سخنگوی وزارت امور خارجه هند اعلام کرد:‌ طرف ایرانی خواستار ورود هندی‌ها در مراحل بعدی توسعه میدان گازی فرزاد «ب» هستند.

در حالی هندی‌ها دوباره خود را به پروژه‌های گازی ایران دعوت می‌کنند که پس از خروج آمریکا از برجام به تعهدات خود در این پروژه عمل نکرده و توسط ایران کنار گذاشته شدند.

این میدان البته در سال ۲۰۰۸ توسط خود هندی‌ها کشف شده بود و آنها اعلام کردند که این میدان ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب ذخیره گاز دارد که ۶۰ درصد آن قابل برداشت است. این میدان همچنین دارای ذخایر عظیم میعانات گازی هم است.

وزارت امور خارجه هند می‌گوید: ورود یک کنسرسیوم هندی به طرح توسعه میدان فرزاد ب در جریان است و آنها در این زمینه در حال تعامل با ملت ایران هستند.

کد خبر: ۸۹٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha