۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۶
دولت جدید موانع سد راه دانش بنیان ها را بردارد| حمایت از ایده پردازی با خیال پردازی متفاوت است
سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران:

دولت جدید موانع سد راه دانش بنیان ها را بردارد| حمایت از ایده پردازی با خیال پردازی متفاوت است

مهدی اقتصادی کارشناس حوزه شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت های بزرگ با ایده های نو خود را دانش بنیان کنند. برای توسعه صادرات چاره ای جز استفاده از نوآوری نداریم.

گروه فناوری اطلاعات؛ بازارمهدی اقتصادی سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: برای افزایش بهره وری و تولید باید شرایط همکاری شرکت های بزرگ با صاحبان ایده و شرکت های نوآور فراهم شود.  

نقش مجلس در شتاب دهی شرکت های نوآور

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر وظیفه مجلس برای رفع موانع پیش روی صادرات شرکت های دانش بنیان و به ویژه در حوزه مقررات زدایی گفت: نمایندگان در مجلس یازدهم عملگرا هستند و در تشکیل کار گروه‌های مختلف از همکاران بنده در اتاق ایران دعوت به عمل آوردند و در تدوین قوانین شرکت‌های دانش‌بنیان به شدت همکاری می‌کنند و نیازهای آنها را احصا کردند و درخواستهای آنها را مورد بررسی قرار دادند بنابراین مجلس از یک نقش بسیار پر رنگی برخوردار است به طوری که با تصویب قوانین  کارامد می تواند از وارد آمدن آسیب به این شرکت‌ها جلوگیری کند.

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه می توان مانع سو استفاده از تسهیلات و حمایت های شرکت های دانش بنیان و نوآور شد، کما این که در گذشته بسیاری از شرکت های بزرگ با اعلام تسهیلات به دنبال ثبت دانش بنیان شدن رفتند، در حالی که بسیاری از شرکت های جدید در ته صف ماندند، گفت: باید شرکت‌های بزرگ و قدیمی نیز دانش بنیان شوند.  به طور مثال شرکت های دانش بنیان حوزه فولاد می‌توانند با شرکت‌های بزرگ ارتباط برقرار کنند و سهامی هم برای آنها در نظر گرفته شود و به طور مشترک کاری را انجام دهند. باید تقابل بین شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دانش بنیان کوچک را از میان برد و  از نوآوری های جدید یکدیگر استفاده کرده تا بهره‌وری و تولید را افزایش دهند و صادرات افزایش پیدا کند.

وی گفت: اگر قانون درستی تصویب شود، هم نگرانی نسبت به دور زدن برخی به نام شرکت‌های دانش بنیان کمتر می‌شود هم این که شرکت‌های بزرگ این خطر را احساس نمی کنند که با قوت پیدا کردن ایده شرکت دانش بنیان، با شکست مواجه می شوند. بنابراین باید ارتباط تنگاتنگی بین آنها ایجاد شود. اهداف مرکزنوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز بر همین اساس است یعنی می خواهیم بگوییم که ظواهر مشترک است.

اقتصاد خاطر نشان کرد: ما باید برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان به دنبال آن ها باشیم نه اینکه آنها به سراغ ما بیایند.  

به گفته اقتصادی اکثر افرادی که در شرکت‌های دانش بنیان مشغول فعالیت هستند با علم بازار، مارکتینگ و قواعد تولید آشنایی چندانی ندارند، در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده کارآفرینی درحال منعقد شدن است تا از توان نخبگان این حوزه استفاده کنیم. باید علم و ثروت علم اندوزی را در کنار صنعت به صورت عملیاتی قرار داد و شرکت های دانش بنیان را باید با دنیای بیزینس آشنا کرد.

انتظارات از دولت بعد

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: امیدواریم دولت جدید عملگرا باشد و به رفع موانع تولید کمک کند و مانع از بسته شدن و تعطیل شدن کارخانه ها به دلیل مسائل بانکی شود و درد و دل اهالی صنعت به ویژه دانش بنیان ها را بشنود و از راههای قانونی برای رفع موانع تولید اقدام کند.

وی بیان کرد: با روی کار آمدن هر دولتی حوزه صادرات شرکت‌های دانش بنیان با قدرت پیگیری می شود زیرا برای افزایش ثروت کشور خود به این حوزه نیازمند هستیم. دنیای امروز در مورد شرکت‌های دانش بنیان به شدت در حال سرمایه‌گذاری است  و ۱۰ شرکت برتر دنیا از نظر ثروت اندوزی دانش بنیان هستند و جایگاه ایران در این حوزه کجاست؟ باید اقدامات خوب را از سایر کشورها الگو برداری کنیم و اگر در ساز و کار قانونی از سایر کشورها از مدل آنها بهره برداری کنیم مدل آنها را اجرا می‌کنیم چراکه باید قوی و توانمند شویم و در کنار آن نیز باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم دولت قوی خواهیم داشت.

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: این مرکز در خدمت تمامی شرکت های دانش بنیان است و به صورت عملیاتی مشکلات آنها شنیده می شود و می توان یک پل ارتباطی برای ارتقا سطح شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات آن ها با دولت، بخش خصوصی و بخش سنتی اتاق باشیم.

هر آدم خیال پردازی ایده پرداز خوبی نیست.  به همین دلیل است که از ۱۰۰ درصد افرادی که در   شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند، کمتر از ۲درصدشان به تجاری سازی می رسند

توصیه های برای علاقه مندان راه اندازی شرکت های دانش بنیان در شرایط کرونایی

اقتصادی با بیان اینکه کرونا یک مبحث داغ در جهان محسوب می شود، عنوان کرد: فارغ از غم دست دادن بسیاری از هموطنان و ایجاد مشکلات اقتصادی به سبب شیوع کرونا، این شرایط برای شرکت‌های دانش بنیان به ویژه استارتاپ ها  بسیار مفید بود به طوری که سیستم این شرکت‌ها مود توجه بیشتری قرار گرفت.

وی به علاقه مندان ورود به حوزه شرکت‌های دانش بنیان در شرایط کرونا توصیه کرد: همه به این فکر نباشند که به این سمت سوق پیدا کنند چرا که این حوزه افراد خاص خود را می‌خواهد. هنگامی که از ایده صحبت می‌کنیم، تخیلی در پشت آن نهفته است و هر آدم خیال پردازی ایده پرداز خوبی نیست.  به همین دلیل است که وقتی عده ای وارد این حوزه می‌شوند دلشان می خواهد که در این حوزه فعالیت کنند و پس از مدتی ناامید می‌شوند.

وی بیان کرد: از ۱۰۰ درصد افرادی که در حوزه شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند، کمتر از ۲درصدشان به تجاری سازی می رسند. باید ظرفیت و پذیرش شکست را داشته باشند به همین نباید دلیل افراد شتابزده و هیجان زده وارد این موضوعات شوند و افرادی که به این حوزه ورود پیدا کنند که از سابقه کار لازم در پیش از کرونا برخوردار باشند.

به عقیده ی سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران، اقتصاد دنیا به سوی اقتصاد نوآور حرکت می کند. به طور مثال تا پیش از شروع کرونا خرید اینترنتی در ایران آن طور که باید رونق نداشت اما در یکسال گذشته سهم خرید اینترنتی  بسیار زیاد شده است.

کد خبر: ۸۹٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha