۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
شهروندی دیجیتال راهکاری کارآمد در کاهش هزینه دولت
«بازار» گزارش می دهد

شهروندی دیجیتال راهکاری کارآمد در کاهش هزینه دولت

با توجه به توسعه فناوریهای نوین در جوامع بشری چنانچه این تحولات فناورانه در سراسر خدمات دولتی و شهری به کار گرفته شود؛ می تواند به توسعه کشورها و کاهش هزینه ها بینجامد.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: «ترافیک تکنولوژی تودی» در گزارشی به مزایای شهروندی دیجیتال پرداخته است: در ابتدا ببینیم شهروندی دیجیتال چیست؟  به زبان ساده، شهروندی دیجیتال یک هویت دیجیتالی است که جایگزین روش های شناسایی سنتی می شود. در اروپا و آفریقا، شهروندی دیجیتال در چندین کشور برای کمک به معاملات تجاری و فرآیندهای دولت اجرا شده است. در سال ۲۰۱۴، استونی یکی از اولین کشورهای اتحادیه اروپا بود که مفهوم اقامت الکترونیکی را معرفی کرد. اطلاعات شخصی به طور ایمن در یک سیستم عامل دیجیتال ذخیره می شود، به استونیایی ها امکان پرداخت هزینه پارک، رای گیری، پر کردن نسخه ها و موارد دیگر را می دهد. در فضای کسب و کار، اقامت الکترونیکی اجازه می دهد تا معاملات تجاری بدون مرز و یکپارچه شوند و این امر باعث کاهش زمان صرف شده برای معاملات کاغذی و فرآیندهای بوروکراتیک می شود.

اخیراً، به دلیل سرعت سریع اقتصاد در حال رشد، آفریقا اکنون در مسیر تبدیل شدن به قطب بین المللی خدمات الکترونیکی است. این تصویب اجازه می دهد تا شهروندان به صورت آنلاین به خدمات دولت دسترسی پیدا کنند، هزینه و زمان چرخش معاملات را بهبود بخشد.

پذیرش این سیستم ها نه تنها در اروپا و آفریقا صورت می گیرد، بلکه تا سال ۲۰۲۳ پیش بینی می شود که ۸۰ درصد خدمات دولت ایالات متحده به احراز هویت از طریق ارائه دهندگان شناسایی دیجیتال تجهیز شوند. از سویی انتظار می رود حمل و نقل عمومی هم با شناسایی دیجیتال متحول شود. به طوریکه از زمان شروع همه گیری، سیستم های جمع آوری کرایه مبتنی بر حساب در حمل و نقل عمومی بسیار محبوب تر شده اند زیرا امکان تعامل بدون تماس بین سواران و کارمندان را فراهم می کند. این سیستم ها برای خرید و استفاده از کرایه ها به سواران ترانزیتی نیاز دارند که یک نمایه دیجیتالی ایجاد کنند و همچنین می تواند به عنوان اشکال شناسایی دیجیتال استفاده شود.

برای شهرها و شهرداری ها که به دنبال ایجاد برنامه اقامت دیجیتال خود هستند، حمل و نقل عمومی نقطه شروع بسیار خوبی است. با وجود پایگاه گسترده ای از کاربران محلی که مایل به ایجاد نمایه های دیجیتالی برای خرید و پرداخت کرایه ها هستند، گام بعدی در ایجاد یک برنامه شهروندی دیجیتال، گسترش خدمات عمومی ارائه شده در این پلتفرمها است. این موارد می تواند شامل کارت کتابخانه، اطلاعات مربوط به مالیات و مراکز اجتماعی یا حتی در مراکز نظر سنجی و واکسیناسیون باشد.

مزایای تصویب شهروندی دیجیتال
دسترسی عادلانه به خدمات عمومی،  یکی دیگر از مزایای شهروندی دیجیتال است. با متمرکز شدن سیستم بر روی یک پلتفرم تلفن همراه، هر کسی می تواند در هر زمان و از هر مکان به خدمات عمومی دسترسی پیدا کند. هنگام اتصال به حمل و نقل عمومی، داده های جمع آوری شده می توانند نحوه حرکت ساکنان در سطح شهر را نشان دهند و برای شناسایی مسیرها و نیازهای جدید حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین می تواند به شناسایی مکان دسترسی افراد به خدمات عمومی کمک کند. به عنوان مثال، یافتن کتابخانه، یا یک مرکز بهداشتی که فقط یک مسیر اتوبوس به آن منتهی می شود، می تواند برای برنامه ریزان شهر و آژانس های حمل و نقل عمومی برای ایجاد تغییرات با توجه به میزان جمعیت منطقه مفید باشد.

از طرفی تأثیر مثبت محیط زیست دارد. همانطور که مسافران بیشتری هویت دیجیتالی ایجاد می کنند و به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترغیب می شوند، تأثیرات زیست محیطی ترافیک کمتر در جاده های شهرها ایجاد می شود. یک فرد که سفر ۲۰ مایلی را با گزینه های سبزتر به شیوه حمل و نقل عمومی انجام دهد، به طور متوسط ‌میزان انتشار CO۲ را ۹ کیلوگرم در روز کاهش می دهد، که برابر با ۲۳ هزار کیلوگرم در سال است. از این رو شهروندی دیجیتال را می توان گامی به سمت ازدحام کمتر و آینده ای سبزتر دانست. این مزایای آغاز کاربردهای مثبت این سیستم است. با تغییر شکل ابزارهای دیجیتال میتوان زیرساخت های مدرن را متحول کرد و روشی مدرن برای تعامل شهروندان با محیط شهری اطراف خود ایجاد کند.

کد خبر: ۸۹٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha