۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
کنگره آمریکا: «اپل»! چرا به چین وابسته ای؟
«بازار» گزارش می دهد

کنگره آمریکا: «اپل»! چرا به چین وابسته ای؟

تعدادی از اعضاء کنگره امریکا طی یک نامه به اپل، خواستار قطع هرگونه رابطه تجاری با چین شدند؛ این هیئت اعلام کردند که اپل به عنوان یک غول فناوری آمریکایی کاملا متکی به چین بوده و این خلاف قانون است.

به گزارش بازار به نقل از «The Variety »، برخی از اعضای کنگره آمریکا طی یک نامه از تیم کوک مدیر عامل شرکت اپل در خواست کردند که تمامی خدمات و همکاری ها با چین را به پایان برساند؛ این افراد به شرکت اپل هشدار دادند که تمامی جوانب همکاری خود با چین را دوباره ارزیابی کند و بر اساس چهار چوب های اولیه اپل در راستای حفظ حریم شخصی کاربران حرکت نماید.

گفتنی است، اعضاء کنگره آمریکا اعلام کردند، که اپل مصالحه‌های زیادی با دولت چین برای نقض حریم خصوصی شهروندان انجام داده است و این موضع خارج از قانون  اساسی کشور است و اپل به عنوان یک کمپانی فناوری آمریکایی موظف به رعایت اصول حقوق بشر بوده و اینکه هرگونه بی توجهی در این خصوص تبعات زیادی را برای وی دنبال خواهد داشت.

به گفته این افراد اقدامات اخیر اپل حاکی از این است که کاملا تحت نفوذ چین قرار دارد و مطابق با خواسته های وی اقدام به نقض حریم خصوص کاربران خود نموده است، و همچنین در بسیاری از تجارت های خرده فروشی، تولید زنجیره انبوه و بازار فروش به کشور چین متکی است.

البته لازم به ذکر است، شکایت اعضا کنگره از اپل تازگی ندارد و سال گذشته نیز هیئتی از کارشناسان امنیتی نیز  اپل را به خاطر ذخیره سازی داده های آی کلاود در سرورهای متفرقه مورد بازخواست قرار داد که بارها توسط این شرکت رد و کذب خواند شد؛ اما با وجود انکار های تیم کوک  این دادخواهی علیه اپل  همچنان بر عدم شفاف‌سازی درباره‌ی محل ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران و استفاده از سرویس شرکت‌های دیگر همچون آمازون وب سرویس، گوگل و مایکروسافت اسرار داشته و تحقیقات در این خصوص همچنان ادامه دارد.

اما به نظر می رسد، اپل در پرونده اخیر خود در مقابل اعضا کنگره شانس چندانی ندارد و در اولین ساعات رویت نامه کنگره، طی یک بیانیه رسمی تمامی موارد مذکور در نامه را نادرست خواند و اعلام نمود که آنها از قوانین دولت‌های محلی پیروی کرده و فقط در شرایط خاص و مطابق قوانین، داده‌ها را تحویل می‌دهند.

اپل: نوع همکاری ما با چین و سایر کشورها کاملا تجاری است و به هیچ عنوان مسائل غیر حرفه ای و سیاسی را در تصمیمات خود دخیل نخواهیم ساخت

اپل در بیانیه رسمی خود می گوید: ما مخالف دسترسی هر گونه شخص ثالث به داده های کاربران  هستیم و در طول فعالیت بلند مدت خود تا به اکنون به این مهم پایبند بوده ایم به گونه ای که از قوی ترین سیستم  رمزگذاری داده‌ها و روش‌های کنترل داده برای حفظ امنیت آن‌ها استفاده می کنیم.

اما کارشناسان این حوزه نظر دیگری دارند، آنها ادعای اپل را نادرست می دانند و معتقد هستند که تقریبا غیرممکن است اپل جلو دسترسی دولت چین به ایمیل‌ها، عکس‌ها، اسناد، تماس‌ها و مکان میلیون‌ها ساکن چین را بگیرد چرا که اپل به کمک و پشتیبانی چین احتیاج مبرم و حیاتی دارد.

به گفته این کارشناسان، اپل برای کلید های باز کردن قفل های داده کاربران از کلیدهای دیجیتالی دستگاه های Thales استفاده می کند که توسط یک شرکت فرانسوی  ساخته شده است که  به هیچ عنوان مورد استقبال شرکت های چینی قرار نگرفته و همین امر اپل را بر آن وا داشته است که از دستگاه های متفاوتی برای ذخیره سازی کلیدها در چین استفاده کند و این بدان معنی است که کلیدهای باز کردن قفل داده‌های کاربران چینی در مراکز داده‌ای که قصد دارند آن‌ها را امن کنند، ذخیره می‌شوند.

ناگفته نماند، اپل در خصوص جایگزینی دستگاه های Thales  در چین هیچ گونه اظهار نظری نکرده است، اما به کاربران خود این اطمینان را داد که ما مطابق اصول اولیه اپل اقدام خواهیم کرد و با تمام ابزاری که در خدمت داریم از حریم شخصی کاربران حفاظت خواهیم کرد.

اپل افزود: نوع همکاری ما با چین و سایر کشورها کاملا تجاری است و به هیچ عنوان مسائل غیر حرفه ای و سیاسی را در تصمیمات خود دخیل نخواهیم ساخت.

کد خبر: ۸۹٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha