۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
دیوار موانع تولید در اصفهان هر روز قد می‌کشد؛ حذف برق از صنعت برای تامین نیاز استخراج ارز
بازار گزارش می‌دهد؛

دیوار موانع تولید در اصفهان هر روز قد می‌کشد؛ حذف برق از صنعت برای تامین نیاز استخراج ارز

اصفهان- هر چند رهبر معظم انقلاب هر سال و با عناوین مختلف برداشتن موانع تولید را تکلیف مسئولان اعلام می‌کنند اما دیوار موانع تولید هر سال در اصفهان بلندتر می‌شود.

مریم یاوری؛ بازار: سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب نامگذاری هر سال را بر پایه شعارهای اقتصادی بنا نهاده و هر سال بر لزوم توجه مسئولان به حل مشکلات حوزه تولید و اشتغال تاکید داشتهاند اما آنچه از سوی فعالان بخش تولید شنیده می‌شود بیانگر نامهربانیها با تولید و صنعت است و گویا این وضعیت نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه هر روز نیز چالشی جدید بر مشکلات تل انبار شده فعالان عرصه تولید اضافه میشود.

در این بین اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور از بی مهری‌ها به صنایع آسیب جدی دیده و همواره با چالش‌های زیادی روبه رو بوده است.

بسته بودن مرزها ونوسانات ارز مانع تولید در اصفهان
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این ارتباط به خبرنگار بازار می‌گوید: موانع تولید نه تنها برداشته نمی‌شود بلکه هر روز روی جدیدی از آن را شاهد هستیم.

رضا چینی با اشاره به لزوم بازگشایی مرزها برای صادرات کالاهای تولید شده به خارج از کشور را ضروری می‌داند و می‌افزاید: عدم ارتباط با کشورهای دیگر یکی از بزرگ‌ترین موانع تولید برای صنایع است که در این زمینه تولید کنندگان اصفهانی آسیب جدی را دیده‌اند.

با مصوبه مجلس قیمت گاز برای صنایع استان اصفهان دو برابر افزایش یافته همچنین قیمت برق نیز برای صنایع بین سه تا پنج برابر افزایش یافته است

وی نوسانات شدید ارز را چالش دیگر پیش روی صنایع برای برنامه‌ریزی و فعالیت در کشور می‌داند و اظهار می‌کند: در برهه‌ای از زمان در کشور قیمت دلار تا ۳۲ هزار تومان افزایش می‌یابد و صنعت برنامه‌ریزی و قراردادهای خود را بر این اساس انجام می‌دهد و به یکباره قیمت دلار تا ۲۲ هزار تومان کاهش می‌یابد که این امر نیز ضرر و زیان زیادی را برای صنایع تولیدی ایجاد کرده است.

معاون کانون انجمن‌های صنفی استان اصفهان در ادامه به مصوبه جدید مجلس در خصوص افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت گاز برای صنایع اشاره می‌کند و می‌گوید: این افزایش قیمت مانع بزرگی برای تولیداست چرا که این امر غیرکارشناسانه صورت گرفته است.

افزایش دو برابر قیمت گاز برای صنایع اصفهان
وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع مواد اولیه خود را از پتروشیمی تامین می‌کنند، می‌افزاید: از این رو با این افزایش قیمت هزینه خرید همه محصولات افزایش چشمگیری خواهد داشت.

چینی با بیان اینکه با این مصوبه مجلس قیمت گاز برای صنایع استان اصفهان دو برابر افزایش یافته است، ابراز می‌کند: همچنین قیمت برق نیز برای صنایع بین سه تا پنج برابر افزایش یافته است.

برق صنعت را برای استخراج ارز دیجیتال می‌خواهیم

وی همچنین به اظهارات مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در خصوص عدم تامین برق مورد نیاز صنایع اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه برق را برای تولید ارز دیجیتال می دهند و می توان گفت دیپلماسی و جنگی که وزیر امور خارجه بیان کرد، امروز برای صنعت اتفاق افتاده است.

چینی به پیگیری مطالبات صنایع در زمینه تامین برق مورد نیاز این بخش اشاره می‌کند و ادامه می‌هد: از استانداری اصفهان نیز در این زمینه پیگیری کردیم که می‌گویند برق صنعتی را ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان می‌فروشیم و برای ارز دیجیتال برق را ۱۰ برابر به فروش می‌رسانیم.

وی می‌افزاید: شرکت برق از این کار سود می‌برد و می‌گویند صنعتی که برای ما ارز دیجیتال تولید نکند و برای دور زدن تحریم‌ها به ما کمک نکند، فایده‌ای ندارد.

برق صنعتی را ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان می‌فروشیم و این در حالی است که برای ارز دیجیتال برق را ۱۰ برابر به فروش می‌رسانیم

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه صنعتگران عمرشان را برای پایدار نگه داشتن صنعت  در استان اصفهان صرف کرده‌اند و همواره مقاومت کشور بر پایه صنعت بوده است، تصریح می‌کند: هر گاه دولت شرایط فرار را پیدا کند در نخستین اقدام صنعت را به زمین می‌زند.

کاهش نرخ بیکاری در اصفهان با افزایش تحریم‌ها
وی که معتقد است تحریم‌ها نعمتی برای صنایع بوده است، ادامه می‌دهد: تحریم‌ها منجر به شاداب شدن صنایع به ویژه در اصفهان شد چرا که در این دوران آمار بیکاری از ۱۴.۴ دهم به ۹.۸ دهم رسیده است و این افتخار بزرگی است.

چینی ابراز می‌کند: البته باید توجه داشت که چنانچه بی مهری‌ها به صنعت در زمینه تامین انرژی و همچنین افزایش قیمت آن همچنان ادامه داشته باشد، روند بیکاری در استان مجدد صعودی خواهد شد.

وی در خصوص اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نبود دیپلماسی اقتصادی در کشور ادامه می‌دهد: اصل مساله امنیت، اقتصاد است و نه آنچه که امروز در شهرها می‌بینیم، ما در جنگ اقتصادی با جهان هستیم ونمی‌توانیم یک تنه به پیروزی برسیم.

چنانچه بی مهری‌ها به صنعت در زمینه تامین انرژی و همچنین افزایش قیمت آن همچنان ادامه داشته باشد، روند بیکاری در استان مجدد صعودی خواهد شد

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه همه چیز ما در گرو تامین امنیت ملی است، تصریح می‌کند:  شورای امنیت ملی باید برای وضعیت اقتصاد در جامعه تصمیم بگیرد، سیاستگذاری‌ها باید از این نهاد انجام شود و دیگر نهادها نمی‌توانند کاری کنند.

وی به سیاست‌های غلط در حوزه اقتصاد اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر ما رایزنی‌های اقتصادی در دیگر کشورها هم داشته باشیم نمی‌توانیم حتی حقوق آنها را پرداخت کنیم و ازاین رو این رایزنان نیز تاثیری نخواهند داشت.

وضعیت اسفباری را در حوزه اقتصاد پیش رو داریم
چینی که معتقد است وضعیت اسفباری در حوزه اقتصاد پیش رو داریم، ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که برای دور زدن تحریم‌ها یکسری از تبعه‌های افغانستان جنس ایرانی را به افغانستان می بردند به دلار می‌فروختند و بعد در کشورهای اروپایی نیاز ما را خریداری می‌کردند و داخل کشور به ریال می‌فروختند و این روش بهترین راهکار دور زدن تحریم‌ها بود که در داخل کشور رد و بدل ریالی بود و در خارج به صورت دلاری انجام می‌شد.

وی می‌افزاید: در این زمینه باید توجه داشت که برای افغان‌ستانی ها به دلیل گردش مالی ناشی از دور زدن تحریم‌ها بدهکاری بزرگ مالیاتی ایجاد می‌کنند و باید گفت ارگان‌ها با یکدیگر همسو نیستند و باید ستاد امنیت ملی برای روش‌های دور زدن هم تصمیم ویژه‌ای اتخاذ کند.

چینی اضافه می‌کند: هر بار فعالان صنعت الگوهایی را برای دور زدن تحریم‌ها پیدا می‌کنند اما دولت و مجلس با قوانین سخت‌گیرانه و غیرکارشناسانه این طرح ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ایجاد بانک اطلاعاتی صنایع اصفهان
وی همچنین به فعالیت ۹ هزار واحد صنعتی در استان اصفهان اشاره کرد و ابراز می‌کند: البته باید توجه داشت که بانک جامعی از این واحدهای صنعتی نداریم اما جمع آوری اطلاعات آنها در دستور خانه صنعت استان اصفهان است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه می‌دهد: تاکنون در استان اصفهان اطلاعات چهار هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی جمع آوری شده و همچنان این طرح ادامه دارد.

وی اضافه می‌کند: احصاء مشکلات و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات آنها در دستور کار خانه صنعت اصفهان است.

شناسایی ۱۵ مانع موجود بر سر تولید در اصفهان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان نیز در رابطه با برنامه‌های این نهاد برای مانع زدایی از تولید در استان اصفهان در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: برای این امر در ابتدای سال جاری ستاد تحقق «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» تشکیل شده است.

سید حسن قاضی عسگر ادامه می‌دهد: تاکنون چندین جلسه در این ستاد تشکیل شده و بیش از ۱۵ مورد از موانع مهم صنایع استان ارزیابی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه ستاد پیگیری شعار سال دارای دو زیرمجموعه اصلاح ساختارها و بهبود فرایندها است، می‌گوید: غیر قابل پیش‌بینی بودن تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، فساد و سوء استفاده افراد از موقعیت‌ها، طولانی بودن فرآیند اخذ مجوزها، دشواری تامین مالی بانک‌ها، برداشت‌های سلیقه‌ای از قوانین و مقررات در بخش‌هایی مثل محیط زیست، شهرداری، گمرک و بهداشت، رویه‌های سخت سازمان‌های کار و بیمه‌ تامین اجتماعی در مدیریت نیروی انسانی، رویه‌های ناعادلانه ممیزی و مالیاتی، بی تعهدی طرفین قراردادها به تعهدات و دخالت دستگاه‌های حاکمیتی در تعیین قیمت‌ها و ... از جمله موانع شناسایی شده در صنایع و فضای کسب و کار استان اصفهان است.

قاضی عسکر با اشاره به هماهنگی و همراهی مجموعه مدیریت استان، نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی برای برطرف کردن این موانع خاطر نشان می‌کند: پس از شناسایی و ریشه‌یابی و کارشناسی، این موانع برای دستگاه‌های مرتبط ارسال خواهد شد.

افزایش ۲۵ درصدی مصرف برق اصفهان به دلیل فعالیت ماینرها
همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص دغدغه کارآفرینان و تولید کنندگان استان اصفهان در زمینه فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه تامین برق برای استخراج ارز دیجیتال به خبرنگار بازار می‌گوید: در این زمینه باید توجه داشت که در فروردین و اردیبهشت امسال شاهد افزایش ۲۵ درصدی مصرف برق در استان اصفهان با توجه به فعالیت ماینرها بوده‌ایم.

منصور شیشه فروش ادامه می‌دهد: در صدد جمع آوری این دستگاه‌ها با همکاری اداره برق و نیروی انتظامی هستیم.

در فروردین و اردیبهشت امسال شاهد افزایش ۲۵ درصدی مصرف برق در استان اصفهان با توجه به فعالیت ماینرها بوده‌ایم

وی با بیان اینکه هر ماینر در یک ساعت یک هزار و ۳۵۷ وات برق را مصرف می‌کند، می‌افزاید: این میزان مصرف برق در ۲۴ ساعت به ۳۲.۴ کیلووات می‌رسد و در هر ماه یک ماینر یک هزار کیلووات ساعت را مصرف می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه می‌توان گفت هر ماینر در هر ماه معادل پنج برابر مصارف یک منزل مسکونی برق مصرف می‌کند، تصریح می‌کند: به همین دلیل شرکت برق این امکان را دارد که به روش‌های مختلف در زمینه استفاده غیرمجاز از شبکه برق برخورد کند.

لزوم بررسی میدانی موانع تولید در اصفهان
همچنین سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه برای رفع موانع تولید باید قانون به گونه‌ای اصلاح شود که درگیری تولید کننده با بدنه دولت کاهش یابد، به خبرنگار بازار می‌گوید: باید مشکلات تولید کنندگان به ویژه در استان اصفهان به صورت میدانی بررسی شود تا بتوان تصمیمات کارشناسانه برای حل مشکلات اتخاذ کرد.

مهدی طغیانی با اشاره به اینکه برخی از قوانین در حوزه صنایع نیازمند اصلاح است، می‌افزاید: شاهد برخی از رفتارهای سلیقه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها بوده‌ایم و ازاین رو باید این شرایط اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مانع زدایی از تولید همواره در حد شعار بوده وخروجی خاصی را از آن شاهد نبوده‌ایم، ادامه می‌دهد: با تجربه ای که در اصفهان در مباحث صنعت و تولید داریم، لازم است به منظور گره گشایی و مطالبه از دولت برای حل مسائل بطور جدی وارد شویم.

شاهد برخی از رفتارهای سلیقه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها بوده‌ایم و ازاین رو باید این شرایط اصلاح شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که معتقد است برداشته شدن تحریم‌ها گره گشای اقتصاد کشور خواهد بود، تاکید می‌کند: در حال حاضر حفظ داشته‌ها و رفع موانع آن دسته از صنایعی که برای کشور آورده‌های خوبی در هر شرایطی داشته‌اند باید در اولویت باشد.

چالش‌های اقتصادی در کشور سال‌هاست که گریبان مردم و صنایع را گرفته است و هر روز ورق جدیدی از این چالش‌ها رو می‌شود و از این رو با توجه به نظر کارشناسان بهترین راهکار بهبود شرایط اقتصادی در کشور خصوصی شدن ۱۰۰ درصدی آن است، راهکاری که برای تحقق آن عزمی جدی را نیاز داریم.

کد خبر: ۸۹٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha