۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
چسبندگی رو به بالای قیمتی همواره در اقتصاد ایران وجود داشته است
معاون اسبق بانک مرکزی:

چسبندگی رو به بالای قیمتی همواره در اقتصاد ایران وجود داشته است

کارشناس اقتصادی گفت: چسبندگی قیمت ها همواره در اقتصاد ایران بوده و به همین دلیل علامت‌هایی که برای تقویت ریال مطرح است باید بسته‌های اقتصادی باشد نه اینکه انتظارات تورمی یا عوامل دیگر آن را کاهش دهد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، سید کمال سید علی اظهار کرد:‌ توالی زمان‌ها در دوره کاهش نرخ ارزها کوتاه است و به طور معمول ۵ تا ۱۰ روزه است به همین دلیل بازار که با انباشتی از خریدها رو به رو است منتظر می ماند تا قیمت‌های جدید تحویلی تولیدات کارخانجات اعلام شود بنابراین تا زمانی که اجناس جدید نرسند، موجودی انبارها را براساس نرخ‌های جدید ارز ارایه نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه بازار منتظر می‌ماند تا بداند نوسان نرخ ارز به شرایط با ثبات می‌رسد یا به طور مجدد افزایش خواهد یافت، اظهار کرد:بازار به میزان کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت کالاها و خدمات نخواهد بود و از سوی دیگر مدت زمانی که کالا یا مواد اولیه به کشور وارد می‌شود، یک دوره زمانی سه تا چهار ماهه به ثبت سفارش نیاز دارد به ویژه با ثبت سفارشات و ترخیص کند در گمرکات، پیش بینی تجار و واردکنندگان با احتیاط بیشتری صورت می‌گیرد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: چسبندگی قیمت‌ها رو به بالا همواره در اقتصاد ایران بوده است و به همین دلیل علامت‌هایی که برای تقویت ریال مطرح است باید بسته‌های اقتصادی باشد نه اینکه انتظارات تورمی یا عوامل دیگر آن را کاهش دهد.

وی افزود: پدیده‌های اقتصادی باید علائمی را به فعالان اقتصادی ارایه بدهند که آنها را در پیش‌بینی اینده بازار به اطمینان برساند به طور مثال کسری بودجه، نرخ تورم، میزان نقدینگی یا افزایش تولید هستند که موجب تقویت ریال می‌شوند نه اینکه نرخ ارزها دریک محدوده زمانی کوتاه بالا یا پائین شود.

سیدعلی تاکید کرد: طبیعی است که در بحث کاهش قیمت‌ها بازار با ملاحضاتی مواجه است که از جمله آنها شرایط اقتصادی کشور از جمله وضعیت تولید، میزان نقدینگی یا احتمال کسری بودجه و عدم تحقق درآمدها است.

وی عنوان کرد: مذاکرات در جریان و هر گونه توافق احتمالی انتظارات تورمی را تخلیه می‌کند و پدیده‌ها و مولفه‌های اقتصادی به تدریج و در گذر زمان بهبود خواهند یافت. به طور مثال اگر فروش نفت بتواند به ۲ و نیم میلیون بشکه سابق برسد یا وضعیت کسری بودجه بهبود یابد یا تورم کاهش داشته باشد انتظارات تورمی نیز به تدریج تخلیه می‌شود.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش انتظارات تورمی اتفاق خوشایندی است، عنوان کرد:  بهبود روند مذاکرات این علامت را به فعالان اقتصادی می‌دهد که بخشی از مشکلات کنونی قابل حل خواهد بود و درنهایت مذاکرات می‌تواند نگاه بلندمدت فعالان اقتصادی به بازار و شرایط تولید را مثبت کند.

کد خبر: ۸۹٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha