۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
ایران از واردات هگزان و پنتان بی‌نیاز شد
مدیرعامل پتروشیمی تخت‌جمشید پارس عسلویه:

ایران از واردات هگزان و پنتان بی‌نیاز شد

مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه به رفع دغدغه پتروشیمی‌های کشور برای تأمین هگزان و پنتان با بهره‌برداری از طرح اکسیر حلال عسلویه اشاره کرد و گفت: ایران از واردات این دو محصول اساسی بی‌نیاز شد.

به گزارش بازار نقل از شانا، محمدرضا اخوان امروز (پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) در آیین بهره‌برداری از طرح اکسیر حلال عسلویه با اشاره به اینکه این واحد زیرمجموعه شرکت پتروشیمی تخت‌جمشید پارس عسلویه است، اظهار کرد: این طرح برای تولید ۴۰ هزارتن هگزان و ۱۰ هزار تن پنتان راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه واحد اکسیر حلال عسلویه با هدف رفع حلقه مفقوده صنعت پتروشیمی برای حلال‌های پلی‌اتیلن و پلی‌استایرن‌ها طراحی شده است، افزود: اکسیر حلال عسلویه یک واحد پیشران است؛ تاکنون هگزان و پنتان از کره و هند و کشورهای دیگر وارد می‌شد که با احداث این واحد وارداتی نداریم و نگاه بزرگی به صادرات هم شده است.

مدیرعامل پتروشیمی تخت‌جمشید پارس عسلویه حجم سرمایه‌گذاری طرح اکسیر حلال را ۴۸ میلیون دلار عنوان کرد که به طور کامل از سوی بخش خصوصی تأمین شده است.

اخوان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این طرح حداقل ۳۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور و ۱۰ میلیون دلار نیز فروش داخل داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح، پتروشیمی‌های کشور دیگر دغدغه‌ای برای ماده هگزان که ماده‌ای بسیار فرار و اساسی در واحدهاست نخواهند داشت، گفت: این محصول از طریق خط لوله به شرکت‌های پتروشیمی منطقه منتقل می‌شود. این شرکت ۶ کیلومتر خط خوراک رفت و برگشت در منطقه در این یک سال طراحی کرده تا اکسیر حلال برای دریافت ۲۶۰ هزار تن رافینت از پتروشیمی نوری آماده باشد.

مدیرعامل پتروشیمی تخت‌جمشید پارس عسلویه با بیان اینکه دانش، فرآیند و کاتالیست تولید هگزان و پنتان در کشور بومی‌سازی شده است، اظهار کرد: دانش فنی، طراحی و کاتالیست این طرح از سوی اکسیر نوین فرآیند آسیا و بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات لازم نیز از داخل تأمین شده است.

به گفته وی، اجرای اکسیر حلال عسلویه برای ۱۲۰ نفر در دوران بهره‌برداری و برای ۶۰۰ نفر در زمان ساخت اشتغالزایی ایجاد کرده است.

اخوان ادامه داد: نصب طرح اکسیرحلال عسلویه در ۱۲ ماه از اردیبهشت‌ماه پارسال تا اردیبهشت امسال در شرایط کرونایی انجام شده است که این الگویی برای طرح‌هایی است که در کشور در حال انجام است زیرا زمان برای بخش خصوصی بسیار مهم است.

کد خبر: ۸۹٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha