۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
 بی توجهی به انرژی خورشیدی و بادی در کوهستان «الوند»
یادداشت؛

بی توجهی به انرژی خورشیدی و بادی در کوهستان «الوند»

همدان-«درحالی استفاده ازانرژی بادوخورشید راه حل بشر برای آینده محیط زیست است که شاهدبی توجهی به استفاده ازاین نوع انرژی درکوهستان الوند هستیم»؛این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند است که می خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازار: کوهستان الوند همواره از ورود انسان و پا گذاشتن بر بدنه آن و تخریب‌های وی دچار صدماتی شده تا آنجا که هنوز ردِ زخم شکاف کوهستان در تابستان ۹۹ بر تن الوند محو نشده که سال جاری، ماجرای گازکشی به الوند در روزهای تعطیل کرونایی پیش آمد و همچنان هم ادامه دارد.

این اتفاق در حالی شکل گرفته است که این منطقه گردشگری بوده و با تخریب باغات و محیط‌زیست آن آتش بر جان اکوتوریسم همدان خواهد افتاد.

کوهستان الوند نه‌تنها یکی از سرمایه‌های همدان بلکه یکی از سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود چراکه در دل خود، سنگ‌نبشته ای تاریخی را جای داده است اما گویی دست‌درازی‌ها به الوند تمامی ندارد و در وضعیتی که جاده‌کشی، مشکلات فاضلاب و ورود به رودخانه، وندالیسم‌ها بر تن آبشار گنجنامه، ورود پایه‌های تله‌کابین و غیره به کوهستان ادامه دارد، شاهد رویدادهای جدیدی هستیم!

ریه‌های تنفسی همدان این روزها رودخانه گنجنامه را در دل خود دارند اما به‌جای باغات تولیدی به باغات تکه‌تکه شده و به‌نوعی ذبح‌شده بدل شده‌اند

باغات این محدوده که نه‌تنها زیبایی چشم‌نوازی را به همدان می‌دهد و یک جاذبه گردشگری و نقطه‌ای زیبا در مسیر اکوتوریسم محسوب می‌شود بلکه به لحاظ اقتصادی و تولیدی نیز همواره معروف بوده و همدان را یکی از استان‌های غربی کشور با دستانی پر از میوه‌های با کیفیت و زبانزد معرفی کرده اند؛ ریه‌های تنفسی همدان این روزها رودخانه گنجنامه را در دل خود دارند اما به‌جای باغات تولیدی به باغات تکه‌تکه شده و به‌نوعی ذبح‌شده بدل شده‌اند.

از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه که بگذریم طرح دامنه شمالی الوند دی‌ماه سال ۹۷ توسط معاون امور عمرانی استاندار همدان و در سومین کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان مطرح و مقرر شد طرح مطالعه دامنه شمالی الوند یک چراغ راه برای سرمایه‌گذاران باشد به نحوی که مهم‌ترین نقش این طرح حفظ باغات و نگهداری و توسعه دامنه شمالی الوند را مدنظر قرار دهد.

اما در نگاه به وضعیت الوند یک سوال مطرح می شود که این روزها چه حفاظتی از باغات انجام می‌شود؟ آیا این طرح تنها یک پیش‌مجوز شده است! به‌نوعی که هرگاه سرمایه‌گذاری می‌خواهد در محدوده الوند قدمی بردارد، بر اساس طرح دامنه شمالی الوند یک سری ضوابط را باید رعایت کند و مجوز را بگیرد؛ آن‌هم اگر سرمایه‌گذاری در مسیر مجوزهای میراث فرهنگی باشد! وگرنه خداحافظ شما...!

کوهستان الوند به لحاظ گردشگری «می‌تواند» و یا شاید بهتر باشد بگوییم «می‌توانست!» در مسیر گردشگری تندرستی، گردشگری ورزشی، اکوتوریسم، گردشگری تاریخی و فرهنگی قدمی بردارد اما این روزها، تاریک‌دره و پیست اسکی در مسیری وارد شده‌اند که گردشگری‌های تندرستی و ورزشی به خاموشی کشیده شده است

کوهستان الوند به لحاظ گردشگری «می‌تواند» و یا شاید بهتر باشد بگوییم «می‌توانست!» در مسیر گردشگری تندرستی، گردشگری ورزشی، اکوتوریسم، گردشگری تاریخی و فرهنگی قدمی بردارد اما این روزها، تاریک‌دره و پیست اسکی در مسیری وارد شده‌اند که گردشگری‌های تندرستی و ورزشی به خاموشی کشیده شده است.

باغات و محیط‌زیست محدوده گنجنامه یک‌به‌یک به فراموشی سپرده می‌شوند و امیدی نیز به ثبت جهانی سنگ‌نبشته‌های گنجنامه نیست تا جایی که گویی باید ابراز تاسف کرد از این‌همه ظرفیت‌های گردشگری که بر باد رفته‌اند!

سال جاری بود که ماجرای گازکشی الوند به ناگاه پیش آمد و به‌سرعت در حال پیشروی است! اما چه شد که این اتفاق افتاد؟ مجوزها از کجا بود و چرا باید در مسیری وارد شویم که نمی‌دانیم پشت آن استعلامات، پیوست‌های زیست‌محیطی، پیوست‌های پدافندی، مطالعات تخصصی و غیره بوده است یا خیر؟

کارشناسان محیط‌زیست استان همدان که سخن می‌گویند تأکید دارند در شرایطی که گاز و سوخت‌هایی مانند مازوت و گازوئیل وجود دارد، به‌طور قطع گاز سوخت پاک‌تری است و با محیط‌زیست همراه‌تر است چراکه احتمال نشت آن به سفره‌های آب زیرزمینی و سطحی و همچنین خاک‌های منطقه کمتر است و در زمان سوخت نیز آلودگی کمتری در پی دارد اما در این مسیر، جای یک سؤال مطرح است و آن اینکه آیا همدان قابلیت ورود به عرصه استفاده از سوخت‌های پاک را ندارد؟ ظرفیت‌هایی چون نیروی خورشیدی و انرژی باد؟

همدان در بیشتر از نیمی از طول سال دارای آسمان صاف بوده که نشان‌دهنده این امر است که از استعداد و قابلیت بالایی برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی برخوردار است

مطالعات علمی نشان می‌دهند که همدان در بیشتر از نیمی از طول سال دارای آسمان صاف بوده که نشان‌دهنده این امر است که از استعداد و قابلیت بالایی برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی برخوردار است؛ اما حال نیاز است که این نگاه علمی توسعه پیدا کند و با بررسی موقعیت‌های دامنه شمالی الوند، ناجی این داشته و سرمایه شود!

از سویی دیگر همدان همواره به بادهایش مشهور بوده و بر همین اساس آیا نمی‌توان این را مزیتی برای برپایی نیروگاه بادی دانست و انرژی تجدیدپذیر بادی را به‌جای لوله‌کشی گاز به الوند وارد کار کرد؟ به راستی چرا باید به جای بررسی های تخصصی این دو موضوع و بررسی وضعیت باد همدان و جهت و موقعیت آن برای چیدمان توربین‌ها قدم ها در مسیر شکافتن مسیر و لوله گذاری و گازکشی به کوهستان الوند را شاهد باشیم؟

بارها عنوان شده که کوهستان الوند همواره از ورود انسان و تخریب‌های وی دچار صدماتی شده است ضمن اینکه هنوز ردِ زخم شکاف کوهستان در تابستان ۹۹ بر تن الوند خودنمایی می کند و امسال نیز ماجرای گازکشی به الوند در روزهای تعطیل کرونایی پیش آمد و همچنان ادامه دارد و این در حالی است که این منطقه گردشگری بوده و با تخریب باغات و محیط‌زیست آن آتش بر جان اکوتوریسم همدان خواهد افتاد.

حال جای طرح دو نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه چرا برخی مسئولین استانی و شهرستانی در این مسیر سکوت کرده و یا با توجیه این اتفاق، هم‌دست ماجرا شده‌اند؟ و دوم اینکه ما نیز قبول داریم که سوخت گاز از سوخت‌های فسیلی که هم‌اکنون در این محدوده استفاده می‌شود، پاک‌تر است اما آیا سوخت‌های پاک‌تری وجود ندارند؟ آیا باید حتماً لوله‌کشی شود و مسیرهای منتهی و کوه‌ها دچار مشکل شوند و لوله‌گذاری صورت گیرد و بعد هم بشینیم و نگران باشیم که مبادا زلزله‌ای بیاید و اتفاقی برای لوله‌های گاز بیفتد، مبادا رانشی باشد و لوله‌ها مشکل‌زا شوند، مبادا فردی یا افرادی در این میان با پادرمیانی بند (پ) وارد ماجرا شده و گازکشی به باغشان سرایت کند؟

همدان قابلیت ورود به استفاده از انرژی خورشیدی و نیروی بادی را دارد و کارشناسان مربوطه باید در این قالب قدم پیش گذاشته و با یک دید کارشناسانه و تخصصی این قابلیت را بررسی کنند

به هر حال آنچه مسلم است اینکه همدان قابلیت ورود به استفاده از انرژی خورشیدی و نیروی بادی را دارد بنابراین کارشناسان مربوطه باید در این قالب قدم پیش گذاشته و با یک دید کارشناسانه و تخصصی این قابلیت را بررسی کنند.

پرواضح است که استفاده از انرژی باد و خورشید، راه حل بشر برای آینده محیط زیست است و می توان با ورود به این عرصه نه تنها مانع از تخریب جدیدی کوهستان الوند و از بین رفتن موقعیت های اکوتوریسمی آن شد بلکه زمینه را برای گردشگری تقویت و در مسیر درآمدزایی (بدون تخریب منابع و سرمایه های طبیعی) شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۸۹٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha