۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
نرخ خرید محصولات کشاورزان با کرایه حمل تناسبی ندارد
نماینده مردم جیرفت در مجلس:

نرخ خرید محصولات کشاورزان با کرایه حمل تناسبی ندارد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با انتقاد از بالا بودن قیمت حمل محصولات کشاورزی گفت: در اغلب اوقات کشاورزان باید بخشی از کرایه را از جیب خود پرداخت کنند زیرا هزینه حمل و نقل بیش از قیمت محصول است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی، در خصوص بالا بودن کرایه حمل محصولات کشاورزی در استان‌های جنوبی کشور خصوصا جنوب استان کرمان، گفت: وضعیت قیمت محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان کماکان بحرانی است و بر اساس آمار دریافتی در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری حدود ۱۵۰ هزار تن پیاز، ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی، ۴۰ هزار تن گوجه فرنگی و۹۰ هزار تن هندوانه بر روی دست کشاورزان مانده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مسائل تشدید بحران در زمینه محصولات کشاورزی کمبود وسیله حمل و نقل محصولات و بالا بودن کرایه‌ها است، ادامه داد: کرایه هر کامیون حمل محصولات کشاورزی به تهران حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشاورزان هندوانه کار باید به ازای حمل هر کیلوگرم هندوانه یک هزار و ۲۰۰ تومان کرایه پرداخت کنند، عنوان کرد: متاسفانه هر کیلوگرم هندوانه در جنوب استان کرمان به قیمت ۸۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و در اغلب اوقات باید بخشی از کرایه را از جیب خود پرداخت کنند زیرا هزینه حمل و نقل بیش از قیمت محصول است.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گوجه فرنگی درجه یک، هزار و ۵۰۰ تومان و درجه دو آن با قیمت ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود، گفت: با توجه به هزینه بالای حمل و نقل نرخ خرید گوجه فرنگی درجه یک و دو از کشاورزان قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه وضعیت پیاز از حالت بحرانی خارج و با قیمت بهتری از کشاورزان خریداری می‌شود، ادامه داد: کاهش قیمت محصولات کشاورزی و افزایش قیمت حمل محصولات باعث شده تا کشاورزان محصولات را در مزرعه رها کنند و تبدیل به خوراک دام شود.

اعظمی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی موظف است شرایط حمل و نقل محصولات کشاورزی با قیمت مناسب را فراهم کنند، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند کمک کننده باشد توسعه راه آهن جیرفت است که ۱۲۰ کیلومتر آن باقی مانده، به ازای حمل هر کیلوگرم محصولات کشاورزی توسط شبکه ریلی ۱۵۰تومان از کشاورزان دریافت می‌شود که با نرخ محصول با استفاده از کامیون قابل مقایسه نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از دولتمردان درخواست داریم خط راه آهن جیرفت به بم تکمیل گردد تا این شهرستان با توجه به پتانسیل تولید محصولات کشاورزی به شبکه سراسری ریلی متصل شود.

کد خبر: ۸۹٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha