۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
جایگاه‌ها ۳۰ روز با قطعی‌ برق تعطیل بودند| شکایت به دیوان‌عدالت؛ وزارت‌نیرو باید غرامت بدهد
رییس انجمن صنفی جایگاه داران CNG در گفتگو با بازار:

جایگاه‌ها ۳۰ روز با قطعی‌ برق تعطیل بودند| شکایت به دیوان‌عدالت؛ وزارت‌نیرو باید غرامت بدهد

رییس انجمن جایگاه داران CNG با بیان اینکه به دلیل قطعی های برق جایگاه دارها پارسال ۳۰ روز کاری مفید خود را از دست دادند، گفت: بر اساس ماده ۲۵ قانون رفع موانع تولید وزارت نیرو باید غرامت بدهد.

بازار؛ گروه انرژی: قطعی برق پایش به جایگاه های سی ان جی هم رسید. توانیر اعلام کرده که برای مدیریت مصرف برق، جایگاه های سوخت CNG در ساعات پیک ماه های تیر و مرداد، دو ساعت تعطیل می شوند. تصمیمی که رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی به بازار می گوید: هنوز به صورت رسمی به ما اعلام نشده اما در صورت ابلاغ و اجرایی شدن طبق قانون باید وزارت نیرو به جایگاه داران غرامت پرداخت کند.

اردشیر دادرس با اشاره به تعطیلی های جایگاه های سی ان جی در سال گذشته گفت: برق برخی از جایگاه ها در سال گذشته بیش از ۳۰۰ ساعت قطع بوده است. این حجم از قطعی برق به معنی این است که جایگاه هایی که مشمول این قطعی ها بودند، ۳۰ روز کاری مفید خود را از دست داده و درآمدی نداشته اند.

او می گوید: بر اساس ماده ۲۵ قانون فضای کسب و کار  اگر دستگاه یا نهادی  زیان را به کسب و کاری وارد کنند، باید  خسارت وارده را جبران کنند و غرامت بپردازند.

سال گذشته برای ۶۵ تا ۸۰ روز متوالی برق جایگاه های سی ان جی به مدت ۲ تا ۴ ساعت قطع بود. در واقع جایگاه داران  معادل ۳۰ روز کاری مفید تعطیل بوده و درآمدی نداشتند  

شکایت از وزارت نیرو در دیوان عدالت اداری
آنگونه که این فعال صنفی می گوید سال گذشته برای ۶۵ تا ۸۰ روز متوالی برق جایگاه های سی ان جی به مدت ۲ تا ۴ ساعت قطع بود اما به دلیل شرایط بد کرونایی که کشور با آن درگیر بود، حق و حقوق خود را مطالبه نکردیم  و وزارت نیرو هم خود هیچ اقدامی در اینباره انجام نداد.

دادرس اما می گوید: اما امسال به دلیل شرایط بد اقتصادی که خود جایگاه ها نیز با آن مواجه هستند چنین امکانی وجود ندارد و خواهان اجرای ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب وکار و رفع موانع تولید خواهیم بود. چنانچه وزارت نیرو توجهی به درخواست های ما نکند، اعتراض خود را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  اعلام کرده و تخلف صورت گرفته از سوی یک دستگاه دولتی را اعلام خواهیم کرد. ضمن اینکه پرونده شکایت خود را هم به دیوان عدالت اداری ارسال می کنیم.

بر اساس ماده ۲۵ قانون فضای کسب و کار  اگر دستگاه یا نهادی  زیان را به کسب و کاری وارد کنند، باید  خسارت وارده را جبران کنند و غرامت بپردازند

افزایش تعداد خاموشی ها و تدوام یارانه پرداختی 
 در حالیکه دومین ماه سال هم به پایان نرسیده، گزارش های متعددی از قطعی های برق در کشور منتشر می شود. معاون وزیر نیرو از افزایش ۷ تا ۸ هزار مگاواتی مصرف برق در مقایسه با سال گذشته خبر می دهد. این افزایش مصرف در حالی است که با توجه به کاهش نزولات آسمانی، حدود ۳ هزار تا ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات تولید برق نیروگاه‌های برق کاهش یافته است.

البته مسئولان نیرو قطعی های برنامه ریزی شده برق را رد می کنند از تعداد گزارش های قطعی برق هر روز در حال بیشتر شدن است. حالا ادارات موظف به کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق خود شدند و جایگاه های سی ان جی هم قرار است قطعی های دو ساعته برق را تجربه کنند.

هرچند که همایون حائری معاون اردکانیان گفته که ۴۵ برنامه مدیریت مصرف علاوه بر برنامه‌های مدیریت مصرف هر ساله در نظر گرفته شده اما به نظر می رسد که  در این برنامه ها  خبری از جریمه بد مصرف ها و بهبود اصلاح الگوی مصرف در کشور نیست. به نظر می رسد اهمیت پرداخت یارانه انرژی در اقتصاد ما بیش از  خاموشی  در صنعت برق  و تعطیلی و ورشکستگی  صدها واحدهای تولیدی و خدماتی در کشور است.      

کد خبر: ۸۹٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha